אני מניח שרובכם היה בסיטואציה הבאה:
המנהל מכנס את הצוות שלכם לישיבה דחופה ומבקש שתעלו רעיונות חדשים לפעילות/מוצרים חדשים וכו'.
לאחר כמה מילות פתיחה הוא אומר את משפט הקסם, שמשתק באופן מיידי את כל הנוכחים:
"אני מבקש ממכם היום להיות יצירתיים!! קדימה!!"
כולכם מחייכים אליו וחושבים:
"באמת תודה רבה לך! מאוד עזרת לנו מאוד ומיד תתפרץ כאן יצירתיות אינסופית."
לא?!!
כבוד המנהל, גם יצירתיות כמו רוב הדברים בחיים צריכה כלים.
כן יש כאלה שנדמה שהיצירתיות נשפכת להם בקלות, אבל מה עם אלה שזה לא קורה אצלם.
האם נחרץ גורלם בנושא היצירתיות?!!
לא!!
בקורסים שלנו לבני נוער אנו מקיימים במהלך הקורס פגישה של הורים וילדים.
בחלק האחרון של הפגישה משחקים ההורים והילדים משחק שבו צריך להמציא
כמה שיותר שימושים לחפץ כלשהו, במספר דקות.
בשלב הראשון של הפעילות ההורים והילדים מצליחים להמציא בדרך כלל בין 4 ל- 10 רעיונות.
ואז בשלב השני (בניגוד למנהל שלכם), אנחנו מלמדים אותם כלי פשוט שנקרא:
הכנסה להקשר.
ופתאום, הם מגיעים בשניות לשימושים שלא חשבו עליהם קודם, ומתחילים לייצר הרבה יותר רעיונות ממה שיצרו קודם.
איך הם נהיו כל יצירתיים בדקה אחת? פשוט.
בואו ניקח לדוגמא עיפרון.
המטרה שלכם להמציא לו כמה שיותר שימושים (שאינם קשורים לשימוש המקורי שלו).
עכשיו בואו נחליט על נושא: חדר אמבטיה.
עכשיו העיפרון שלנו כבר יכול להיות......?!
מברשת שיניים, מנקה אוזניים, סכין גילוח וכו' וכו'.
לא מצאתם מספיק רעיונות? שנו נושא ותמצאו עוד כמה.
נחמד אה?..... לא! הרבה יותר מנחמד!!
הרווחתם כלי קטן להעלאת רעיונות, אבל הרווחתם משהו שלהרבה אנשים מאוד יצירתיים אין.
הרווחתם שיטתיות.
בכל ישיבה המוגדרת כ"סיעור מוחות" ישנו שלב העלאת הרעיונות. בשלב זה "מתפרעים", כולם "זורקים" לאוויר כל מה שבא להם, אבל ללא שום סדר. ולכן מפספסים כמובן. למה?
שיטתיות.
למה אני מתכוון, הנה דוגמא:
אתם מחפשים שם למסעדה שאתם עומדים לפתוח.
השם צריך להיות גם מושך וגם מעיד משהו על המסעדה (סגנון, איכות וכו')
עכשיו אני מדמיין אתכם לוקחים דף ומתחילים לזרוק כל מיני שמות:
ליפתן (או ליפ-דן אם השם שלכם הוא דן,למשל) המטבח של אורי, מ-רק-כאן ועוד.
הלו!! תעצרו בשביל מה השקעתי בכם דף 4A שלם עד לשורה הזאת? על מה דיברנו - שיטתיות!!
1. בואו נכין טבלה עם כמה עמודות ונרשום כך (כמובן שניתן להוסיף כמה עמודות שתרצו):
- כלי מטבח
- אוכל ?ירקות ופירות
- אוכל- סוג מנות עיקריות
- אוכל- תוספות
- אוכל- קינוחים
- בעלי תפקיד במסעדה
- מונחים מעולם המזון
2. רשמו בכל עמודה כמה שיותר מילים.
3. סמנו בעיגול את המילים שהכי מצאו חן בעינכם.
4. תבחרו. לא מצאתם? הוסיפו עוד עמודות, חפשו כיצד אומרים את המילים שכתבתם בשפות אחרות (צרפתית נשמעת תמיד טוב בהקשר של מסעדות.)
עכשיו אתם שיטתיים.
עכשיו הגעתם להרבה יותר אפשרויות ממה שהייתם מגיעים בצורה "ספונטאנית".
האם יכול להיות שהייתם מוצאים שם למסעדה שלכם גם בלי התרגיל הזה? בודאי.
אבל..
כלים בכל תחום באים לסייע ,הם אינם תנאי הכרחי, אבל הם עוזרים מאוד, גם לאנשים היצירתיים ביותר. כי כולנו מתי שהוא נתקעים ללא רעיון/פיתרון.
איך לצאת ממצב שנתקעת ללא רעיונות? שימוש בכלי הוא אחת האפשרויות.
שאלות, תגובות, תכתבו אלי אשמח לשמוע מה יש לכם להגיד.
המנהל מכנס את הצוות שלכם לישיבה דחופה ומבקש שתעלו רעיונות חדשים לפעילות/מוצרים חדשים וכו'.
לאחר כמה מילות פתיחה הוא אומר את משפט הקסם, שמשתק באופן מיידי את כל הנוכחים:
"אני מבקש ממכם היום להיות יצירתיים!! קדימה!!"
כולכם מחייכים אליו וחושבים:
"באמת תודה רבה לך! מאוד עזרת לנו מאוד ומיד תתפרץ כאן יצירתיות אינסופית."
לא?!!
כבוד המנהל, גם יצירתיות כמו רוב הדברים בחיים צריכה כלים.
כן יש כאלה שנדמה שהיצירתיות נשפכת להם בקלות, אבל מה עם אלה שזה לא קורה אצלם.
האם נחרץ גורלם בנושא היצירתיות?!!
לא!!
בקורסים שלנו לבני נוער אנו מקיימים במהלך הקורס פגישה של הורים וילדים.
בחלק האחרון של הפגישה משחקים ההורים והילדים משחק שבו צריך להמציא
כמה שיותר שימושים לחפץ כלשהו, במספר דקות.
בשלב הראשון של הפעילות ההורים והילדים מצליחים להמציא בדרך כלל בין 4 ל- 10 רעיונות.
ואז בשלב השני (בניגוד למנהל שלכם), אנחנו מלמדים אותם כלי פשוט שנקרא:
הכנסה להקשר.
ופתאום, הם מגיעים בשניות לשימושים שלא חשבו עליהם קודם, ומתחילים לייצר הרבה יותר רעיונות ממה שיצרו קודם.
איך הם נהיו כל יצירתיים בדקה אחת? פשוט.
בואו ניקח לדוגמא עיפרון.
המטרה שלכם להמציא לו כמה שיותר שימושים (שאינם קשורים לשימוש המקורי שלו).
עכשיו בואו נחליט על נושא: חדר אמבטיה.
עכשיו העיפרון שלנו כבר יכול להיות......?!
מברשת שיניים, מנקה אוזניים, סכין גילוח וכו' וכו'.
לא מצאתם מספיק רעיונות? שנו נושא ותמצאו עוד כמה.
נחמד אה?..... לא! הרבה יותר מנחמד!!
הרווחתם כלי קטן להעלאת רעיונות, אבל הרווחתם משהו שלהרבה אנשים מאוד יצירתיים אין.
הרווחתם שיטתיות.
בכל ישיבה המוגדרת כ"סיעור מוחות" ישנו שלב העלאת הרעיונות. בשלב זה "מתפרעים", כולם "זורקים" לאוויר כל מה שבא להם, אבל ללא שום סדר. ולכן מפספסים כמובן. למה?
שיטתיות.
למה אני מתכוון, הנה דוגמא:
אתם מחפשים שם למסעדה שאתם עומדים לפתוח.
השם צריך להיות גם מושך וגם מעיד משהו על המסעדה (סגנון, איכות וכו')
עכשיו אני מדמיין אתכם לוקחים דף ומתחילים לזרוק כל מיני שמות:
ליפתן (או ליפ-דן אם השם שלכם הוא דן,למשל) המטבח של אורי, מ-רק-כאן ועוד.
הלו!! תעצרו בשביל מה השקעתי בכם דף 4A שלם עד לשורה הזאת? על מה דיברנו - שיטתיות!!
1. בואו נכין טבלה עם כמה עמודות ונרשום כך (כמובן שניתן להוסיף כמה עמודות שתרצו):
- כלי מטבח
- אוכל ?ירקות ופירות
- אוכל- סוג מנות עיקריות
- אוכל- תוספות
- אוכל- קינוחים
- בעלי תפקיד במסעדה
- מונחים מעולם המזון
2. רשמו בכל עמודה כמה שיותר מילים.
3. סמנו בעיגול את המילים שהכי מצאו חן בעינכם.
4. תבחרו. לא מצאתם? הוסיפו עוד עמודות, חפשו כיצד אומרים את המילים שכתבתם בשפות אחרות (צרפתית נשמעת תמיד טוב בהקשר של מסעדות.)
עכשיו אתם שיטתיים.
עכשיו הגעתם להרבה יותר אפשרויות ממה שהייתם מגיעים בצורה "ספונטאנית".
האם יכול להיות שהייתם מוצאים שם למסעדה שלכם גם בלי התרגיל הזה? בודאי.
אבל..
כלים בכל תחום באים לסייע ,הם אינם תנאי הכרחי, אבל הם עוזרים מאוד, גם לאנשים היצירתיים ביותר. כי כולנו מתי שהוא נתקעים ללא רעיון/פיתרון.
איך לצאת ממצב שנתקעת ללא רעיונות? שימוש בכלי הוא אחת האפשרויות.
שאלות, תגובות, תכתבו אלי אשמח לשמוע מה יש לכם להגיד.
דן הופרט היה מנחה ראשי של טאלנט ב"קבוצת ברייר" מיסודו של עופר ברייר. הוא מלמד ילדים ונוער כיצד לפתח כשרון רב-תחומי.
ניתן לכתוב אליו ל- dhupp65@gmail.com
ניתן לכתוב אליו ל- dhupp65@gmail.com