דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חברות דירוג האשראי - מה למדנו מ-ENRON ובעיקר מה לא למדנו 

מאת    [ 03/05/2008 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 3720 פעמים ]

חברות דירוג האשראי - מה למדנו מ-ENRON ובעיקר מה לא למדנו

 

ב-themarker של ה-2 למאי 2008 מתוארת תלונה מטעם בית ההשקעות אפסילון כנגד חברת הדירוג S&P מעלות , לפי העיתון טוען בית ההשקעות כי "הדירוג מוצג על ידי מעלות כדירוג "איכותי", על אף שהם דורשים ממנהלי הקרנות סכומי כסף גדולים למנהל הקרן עבור השירות..." .

ללא קשר לתלונה הספציפית , ראוי להתבונן לא רק בסימביוזה שהמתלונן מתאר כ"לא קדושה" שבין המדרגים והמדורגים, אלא בעיקר מהן מגבלותיה של שיטת הדירוג והאם יש קשר בין ENRON, בנק ההשקעות בר סטרנס והתלונה של אפסילון -

ולעיתים נדמה לי כי ENRON נשכחה, הרבה מימדים יש לאירוע שתואר כ- "the lies that destroyed faith in corporate America " , כיצד תוך 24 ימים לאוקטובר 2001 ועד ה-8 לנובמבר קורסת לה חברת ענק לאבק דק. בתוך אותו אבק הסתתרו להם בין השאר טענות דומות לאלו המעלה אפסילון בנוגע לסימביוזה "לא קדושה" שבין המדרגים למדורגים.

אלא שלטענתי הכשל בסיסי ועמוק הרבה יותר , השאלה שצריך לבחון היא: "האם בשיטות הנהוגות על ידי חברות הדירוג ניתן כלל לראות - יהיה פשטני מידי לטעון כי כולם נוכלים או כי אנדרסון (חברת ראיית החשבון ) אינה יודעת עבודתה או מועצת המנהלים נרדמה, או האנליסטים הוטעו ועוד , הפרדוכס כי עיתונאים , עובדים בדרגים שונים ועוד רבים שלא מתפקידם לדעת היו נגישים להמון מידע בערוצים לא פורמאליים "ידעו" אבל כל אלו שאמורים היו לדעת ואשר היו זמינים למגוון כלים וערוצים פורמאליים שנבנו לשם כך "לא ידעו" מטרידה.

העובדה כי לעיתים מזומנות אנו קוראים על "אנליסטים שאינם יודעים", תהליכי בקרה שקורסים קולוסאלית (רק לאחרונה סוסייטה ג'נרל בצרפת מחק מעל 7 מיליארד דולר) אינה מקרית. רבים מודעים לתופעה של חברות בורסאיות המזינות אנליסטים המייצרים תחזיות המייצרות חדשות המפורסמות על ידי עיתונאים המזינים משקיעים המזינים את החברות וחוזר חלילה.

התופעה הלועגת לתהליכי הבקרה הן הפנימיים והם מטעמם, לא רק מדאיגה אלא מצביעה על משהו בסיסי הדורש שינוי וראוי ללמוד היטב את ENRON ודומיה ולזכור כי:

 "כל מי שלא היה צריך לדעת ידע וכל מי שהיה צריך לדעת לא ידע"

אגב , לכל מי שמחפש ל-"הרחיק עדותו" , שינבור בנבכי תהליכי קבלת החלטות ובקרה ברמה הלאומית ומן הסתם ימצא תופעות דומות של "כולם ידעו אבל מי שצריך לדעת לא ידע..." או לא היה נגיש למידע, ואכן הבעיה אינה אדם זה או אחר , אפילו לא רמה מקצועית של אנליסט זה או דירקטור אחר , הבסיס לכל התופעות הנ"ל הנו :

קבלת ההחלטות מבוססת על מידע מתועד ואינה נגישה באופן דומה למידע לא מתועד

 Sarbanes ו- Oxley אבותיהם של ה-SOX אשר הולדתו על רקע הטראומה של ENRON בעצמם הבליטו את חשיבות הטיפול בידע הלא מתועד , אלא שככבולים למרחב הפתרונות הנגדר מהפרדיגמה הטכנולוגית , הבינו וקראו ל"שיפור הנגישות לעובדים ולידע המצוי ברשותם" אבל לא הלכו את הצעד הנוסף והגדירו כיצד לעשות זאת...וזאת בשונה מהעומק (יש מי שיגיד המסרבל) של התקנות שאכפו על תהליכים אשר באופן טבעי "מתועדים" .

לסיכום , אין לי מושג מי צודק בעניין תלונתה של אפסילון , אני נוטה דווקא לחשוב שכולם פשוט מהווים חלקים של אותה בעיה, שלא לומר כי מניח שאף מדורג לא התלונן כאשר קיבל דירוג מחמיא... אי אפשר להיות חלק משיטה רק באופן חלקי , האתגר טמון בבניה והטמעה של ערוצי מידע "לא מתועדים" אפקטיביים.

ארגונים בארץ ובעולם אשר הטמיעו מתודולוגיה מתאימה המאפשרת ניהול של "ידע לא מתועד" , עשו כברת דרך מרשימה בכיוון זה של שיפור משמעותי ביכולות הבקרה ,ההערכה וקבלת ההחלטות במגוון נושאים ותחומים

בהינתן פתרונות חדשים מסוג זה הן מעלות והן אפסילון היו מן הסתם משפרים יכולותיהם והתוצאות העסקיות ולא מגיעים לקטטה הנוכחית

חיים דרור

 haim@humints.com

 +972-52-5527480

הח"מ שירת בקהילת המודיעין בתפקידים בכירים , פיתח את מתודולוגית ה-Think Intelligence המיושמת בארגונים בארץ ובעולם, מייעץ לארגונים שונים בתחומי ניהול ומידע , בעל תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית בישראל ותואר שני במנהל מ-Harvard / ארה"ב
haim@humints.com
haimdror@post.harvard.edu
+972-52-5527480



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב