דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הניהול השקט של עודד קטש 

מאת    [ 03/01/2024 ]

מילים במאמר: 711   [ נצפה 123 פעמים ]

אין ספק שמדובר בעונה לא-קלה עבור הקבוצות הישראליות אך אין ספק שכמעט כולן צולחות את השנה הזו בצורה טובה.

מכבי תל-אביב סיימה את הסיבוב הראשון ביורוליג במאזן של עשרה ניצחונות לעומת שבעה הפסדים , את הסיבוב השני מכבי פתחה עם מאזן שווה של שלושה ניצחונות ושלושה הפסדים (סך הכול מדובר על שלוש-עשרה ניצחונות ועשרה הפסדים).

כתוצאה מכך מתחדדת  השאלה, או אם נדייק - סימן הקריאה, לגבי מידת ההתאמה של המאמן הישראלי עודד קטש לתפקיד מאמן מכבי תל אביב. 

בסופו של דבר, זו לא רק שאלה ספורטיבית ולא רק שאלה שנוגעת בכדורסל, אלא סוגיה מנהיגותית שכל מנהל, מפקד או מנהיג יכול לשאוב ממנה השראה.

ניתן לומר כי עודד קטש הוא עדיין לא המאמן המוכשר והטוב ביותר באירופה, אך החל מתחילת עונה 2022/23 ועד לכתיבת שורות אלה - קטש הוא המאמן המתפתח/צומח ביותר באירופה. ממאמן חסר (כמעט) כל ניסיון ביורוליג, הוא לקח קבוצה שנבנתה מאפס, הוביל אותה למרחק של משחק אחד מהפיינל פור וזה רק המבוא לעונת 202324 שאם הוא ירצה, הוא יוכל יום אחד לכתוב עליה ספר.

זוהי עונה שכזכור, החלה עם משחק בית נהדר שהצית את חלום הפיינל פור, הפכה לסיוט ספורטיבי - הכוכב פצוע, הזרים עוזבים את הארץ ונודדים לבלגרד, הקבוצה הביתית ביותר באירופה צריכה להסתדר בלי הבית שלה, קיצוץ בשכר השחקנים (והצוות) שהופך למרד זרים, חשש אמתי מהתפרקות ו... ניצחון חוץ בליטא שאולי לא היה הניצחון הגדול ביותר או המשחק הגדול ביותר של מכבי, אבל זו בהחלט הייתה אחת ההצגות הגדולות ביותר של מאמן מכבי מאז ומעולם, לא בגלל הכדורסל אלא בגלל כל מה שמעבר לו.

אם רוצים לנתח את סט הכישורים שנדרש כדי לצלוח משברים כאלה צריך להזכיר את הביטוי שנקרא "מאמן של שחקנים", כלומר - מדובר בסוג של מאמן ששחקני הקבוצה משחקים קודם כל בשבילו. 

זה לא אומר שהם לא נאמנים למועדון ולא משחקים בשביל הקהל, אבל זה אומר שבנוסף לכל מה שמניע שחקן מקצוען, יש לכל שחקן כזה עוד משהו מיוחד בתוך סט הרגשות שלו, עוד משהו שמחזק את כוח הרצון שלו, עוד משהו שעוזר לו לצלוח משברים ולהתעלם מרעשי הרקע וזו מערכת היחסים המיוחדת שלו עם המאמן.

 

כל חברה וכל ארגון מנסה ללמד את המנהלים שלה להיות כאלה עבור העובדים שלהם באמצעות סדנאות וקורסים ניהוליים, כלומר, לגרום להם להפיק את המקסימום מצוות העובדים שתחת ניהולם, לגרום להם לבוא לעבודה עם חיוך ומחויבות, אבל בסופו של דבר, יש אנשים שפשוט אין להם את זה ויש כאלה שפשוט נולדו עם זה ולמדו איך לשפר את זה כל הזמן, וזה עודד קטש.

ההיגיון הבריא אומר שרצף האירועים שעבר העונה על אלופת ישראל היה אמור לפרק אותה, לשלוח אותה לתוך מדרון חלקלק שרק סוף העונה יוכל לעצור, אבל למועדון הזה שתמיד הייתה לו הרוח לעשות את מה שאף אחד אחר לא הצליח, היה השנה מנהיג על הקווים שהפיח את הרוח שהרימה את המועדון מעל למגבלות שלו.

המשבר החל במשחקים האחרונים כאשר מכבי אבדה יתרונות גדולים והפסידה ביורוליג לפרטיזן בלגרד, ובליגה להפועל תל-אביב ולאליצור קריית-אתא והתחילה לעלות מידת המחויבות של השחקנים למועדון.

ההגנה האישית של מכבי לא טובה כך ששחקנים חודרים לאזור הצבע מבלי שמחכה להם חוסם תחת הסל, מה שמסייע לשחקנים פיזיים לחגוג מתחת לסל (קטש לא מצליח למצוא פתרונות לכך וזה יכול להכשיל את מכבי תל-אביב בדרך לשלב ארבע הגדולות).

מה שאני אוהב אצל קטש זה שהוא סוג של מנהיג שקט שיודע להוביל אנשים ולעשות דברים בשקט ובנועם.

זוהי יכולת מעוררת הערכה שמעניקה תקווה להרבה מנהיגים שקטים שהדרך שלהם היא נכונה וכן, שלא צריך להשתולל על הקווים, או במקום העבודה כדי להעביר מסר, וכדי להפיק את המקסימום מחומר הגלם שממנו מורכבת הקבוצה.

בעולם הפרסום קיים כלל שאומר שכל הבטחה פרסומית ניתן לנקז בסופו של דבר או לפחד או לאהבה. 

סיטואציה זו מולידה שני מצבים: במצב הראשון, הצופה יחשוש ממשהו וזה יניע אותו לפעולה מסוימת, או לחילופין מופיע המצב השני שבו הצופה בפרסומת יחוש רגש חיובי וזה מה שיניע אותו. 

חשוב לציין כי בתחום הפרסום, בוחרים את הרגש המתאים בהתאם לסוג המוצר או השירות שמפרסמים.

מאמנים הפוכים לקטש הם המאמנים הסרבים דושקו איבנוביץ', ז'ליקו אוברדוביץ', שאראס .

הם שולטים בשחקנים שלהם בכל שלב במשחק, ובודקים אותם בכל פרמטר התקפי או הגנתי.

בעבר זו הייתה הדרך לשלוט בקבוצה, אך עושה רושם שהיורוליג משתנה ומשנה לשנה, יש יותר ויותר משחקים והמשקל הסגולי של האימון והשליטה בשחקנים הולך ומאבד מכוחו ביחס לאווירת הקולקטיב של הקבוצה. 

ניתן לראות כי בעבר הרחוק היה מי שאמר על מינוי מפתיע לתפקיד מאמן מכבי תל אביב שמדובר במאמן העתיד, וכל אוהד מכבי זוכר איך זה נגמר. הפעם, עושה רושם שעודד קטש עם מגרעותיו הלא-מעטות בדרך להיות מאמן כזה שעשוי להוביל את מכבי תל-אביב למאבק על כל התארים חרף התקופה הקשה שהקבוצה עוברת.

 

אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב