דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה THC ומהם היתרונות הרפואיים שלו? 

מאת    [ 26/12/2023 ]

מילים במאמר: 724   [ נצפה 120 פעמים ]

THC או בשמו המלא טטראהידרוקנאבינול, הוא הקנאבינואיד (חומר פעיל) המרכזי במרבית זני הקנאביס המוכרים, והחומר האחראי על השפעתו הפסיכואקטיבית האופיינית של הצמח. קנאבינואיד זה הוא אחד החומרים החשובים ביותר להצלחתו של הטיפול בקנאביס רפואי, כיוון שיש לו סגולות רפואיות חשובות.

ה-THC התגלה בשנות ה-60 על ידי פרופסור רפאל משולם הישראלי, והיה הקנאבינואיד הראשון שהתגלה לעולם המדע, אשר הפך את המשך המחקר המתקדם בנוגע להשפעותיהם של קנאבינואידים אחרים לאפשרי. מלבד השפעתו הפסיכואקטיבית, יש ל-THC מספר תכונות והשפעות עיקריות, שמייחדות אותו כרכיב טיפולי טבעי ויעיל במיוחד למגוון מכאובים ובעיות רפואיות שונות.

לפניכם סקירה קצרה של סגולותיו הרפואיות של THC:

שיכוך כאבים והרפיית מתח בשרירים

שתי ההשפעות העיקריות שמתלוות להשפעה הפסיכואקטיבית של THC על הגוף הן הרפיית המתח הכללי של כל שרירי הגוף הרצוניים, ואיתה הקלה ניכרת בכאבים קלים עד בינוניים גם כאשר המינון הנצרך הוא מינימלי. השפעות אלו הופכות את ה-THC לרכיב טיפולי יעיל כמעט לכל מקרה קל של חולשה בגוף או כאב ממקור כללי ולא דלקתי מאובחן.

השפעות אלו נובעות מההשפעה העיקרית שיש ל-THC על מערכת העצבים המרכזית של הגוף. מדובר בהשפעה מאלחשת כללית, שמצמצמת את כמות ועוצמת הקשרים החשמליים שנוצרים בתאי העצב המשולבים ברוב מערכות הגוף החיוניות, מה שגורם לתחושה מופחתת, שתקפה בעיקר לכאבים. באותה צורה, גם שרירי הגוף מקבלים פחות מתח חשמלי, ונמצאים במצב רפוי יותר לאורך כל תקופת ההשפעה.

נוירו-ג'נסיס והגנה על תאי המוח

אחת ההשפעות הידועות של THC היא יכולתו לעורר במערכות המוח הגבוהות תהליך של חידוש תאי המוכר בשמו באנגלית נוירו-ג'נסיס (בתרגום חופשי: התחדשות תאי מוח). בעת תהליך זה, תאים חדשים ובריאים נוצרים במערכת העצבים, בעיקר באזור העוטף את המוח, ובטווח הארוך משוכנעים מדענים כי השפעה זו יכולה למנוע כמעט כליל מחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ואפילפסיה.

תהליך הנוירו-ג'נסיס אינו מובן במלואו לעולם המדע ועדיין טרם ידוע כיצד ניתן לתעל אותו מבחינה רפואית בצורה טיפולית-אקטיבית, אך כיום שימוש בקנאביס רפואי נחשב לטיפול מונע יעיל במיוחד נגד מחלות ממקור נוירולוגי-דלקתי.

מניעת בחילות והקאות, ועוררות תיאבון

אחת ההשפעות העיקריות של קנאביס רפואי בהן מכיר משרד הבריאות היא יכולתו יוצאת הדופן להוות פתרון טבעי, מהיר ואפקטיבי לבחילות והקאות - בייחוד כאלה הנגרמות כתוצאה מטיפולי כימותרפיים או טיפולים תרופתיים חזקים אחרים. סגולה זו של צמח הקנאביס היא כולה בהשפעת ה-THC, שיוצר בעצמו הסדרה של מערכת העיכול המונעת פעולות לוואי אלה.

בהמשך להסדרת פעילותה של מערכת העיכול, ה-THC גורם לכך שפעילות העיכול תואץ, מה שגורר תחושת רעב מוגברת, המוכרת בכינוי הסלנג "מאנצ'יז". לרוב, תחושה זו תורמת בצורה משמעותית ליכולתם של מטופלים הנמצאים בעת טיפול תרופתי קשה לצרוך מזון מוצק בצורה עצמונית.

טיפול אפשרי לתסמונת פוסט טראומתית (PTSD)

השפעה מוכרת של THC המתקיימת בעיקר לטווח הקצר לאחר הצריכה היא שיבוש קל בתהליכי שמירת הזיכרון לטווח הקצר. השפעה זו אינה רלוונטית לציבור הרחב, אך מי שסובל מהפרעה פוסט טראומתית (PTSD, מוכרת גם בקיצור "פוסט טראומה") עשוי להניב ממנה השפעה חיובית מהותית. 

לרוב, במקרים בהם פסיכיאטר מומחה ממליץ על טיפול בקנאביס למען הקלה על סימפטומים נפשיים, יכלול הטיפול בעיקר קנאביס המכיל THC, שעוזר למטופלים לא רק להגיע לרגיעה נפשית ופיזית אלא גם להצליח לשחרר את הזיכרונות המודחקים שגורמים להתפרצויות נשנות של מאפייני התסמונת.

הקלה ומניעה של תסמיני גלאוקומה

אחת ההתוויות הרפואיות המקובלות ביותר לטיול בקנאביס רפואי, שהייתה בעבר מאושרת גם בישראל אך כיום קיימת רק עבור מקרים מיוחדים, היא מחלת הגלאוקומה. השפעתו של הקנאביס עוזרת להפחית את הלחץ המופעל על עצבי הראייה בעת התפתחות המחלה, ומעבר לצמצום הדלקת שמתלווה לכך, הוא מספק הקלה משמעותית בכאב ובסבל הכללי של החולים במחלה. השפעות אלו, על פי מחקרים שנערכו עד היום בתחום, מקושרות כמעט אך ורק לשימוש ב-THC.

כמו כן נמצא כי שימוש ארוך טווח בקנאביס האריך את חיי תאי העצב של החולים במחלה, ועזר להם לשרוד שנים רבות יותר ללא פגע והתדרדרות במצב הפיזי. למרות זאת, התוויה זו כאמור אינה מאושרת היום לטיפול בישראל, אך לרוב יאושרו מקרים חריגים עקב התוויה אחרת, כמו למשל הקלה בכאבים שגורמת המחלה.

הקלה ומניעה של בעיות שינה

סגולה נוספת של קנאביס שאינה מופיעה ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות ומושפעת בעיקר מנוכחותו של החומר הפעיל THC, היא שיפור איכות, משך ועוצמת השינה, שגורמת להקלה על בעיות שינה קלות ובינוניות, ולפעמים אפילו מסייעת לטיפול באינסומניה קשה.

השפעה זו היא עוד נגזרת של ההשפעה הפסיכואקטיבית המערפלת והמרגיעה של ה-THC, שיחד עם ההרפיה הפיזית והנפשית, משתלבת לכדי תרופת שינה טבעית מושלמת. מסיבה זו, גם בעיות שינה קשות נחשבות להתוויה בגינה ניתן לקבל קנאביס רפואי בארה"ב ובכמה ממדינות אירופה.

רוצים ללמוד עוד על קנאביס? צריכים ייעוץ, עזרה והכוונה בדרך לטיפול בקנאביס רפואי? ירוק שירותי רפואה מציעה לכם שירות אישי שיביא אתכם כל הדרך אל המרשם, וילווה אתכם לאורך כל התהליך מרגע קבלתו ועד סיום הטיפולי. פנו אלינו, ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה, בקשה או תחילת תהליך בירור.

גפן מלכי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב