דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קורה כשלאדם מנטליות (תפיסה עצמית) של קורבן? 

מאת    [ 27/09/2023 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 556 פעמים ]

מתוך שירו של רביב פלוטניק: קורבן 

"...זה לא אני, זה לא אני, זה לא אני, זה לא אני
אנ'לא אשם, זה לא אני - זה מישהו אחר...".

רוב האנשים חווים רחמים עצמיים וחוסר אונים, בעיקר בזמנים קשים. תחושה חולפת וזמנית. אבל, אדם עם מנטליות של קורבן, יחווה באופן קבוע רחמים עצמיים, חוסר אונים, פסימיות וייאוש. מנטליות של קורבן היא לרוב תוצאה של חוויות חיים טראומטיות וקשות. בעיקר, כאלה שהתרחשו בשלב מוקדם בחיים.  חוויות אלה גורמת לתחושת קורבן שהדברים קורים,  מבלי להרגיש שהאדם אחראי למתרחש. כתוצאה מכך מתפתח כאב הרגשי, בנוסף לתחושה של להיות לכוד וחסר אונים לנוכח המציאות. חוויה זו  עלולה לשבש את תחושת השליטה על מהלך החיים. לקבע את התחושה שדברים קורים מבלי שאפשר לשלוט בהם. הקושי הוא כאשר החוויה הינה קבועה ולא ניתנת לערעור בנפשו של האדם.

ישנה סכנה שהאמונה ביחס לחוסר האונים לנוכח דברים קשים, עשויה להוות מנגנון התמודדות עם כל חוויות החיים, ללא יכולת לפתח מנגנוני התמודדות נוספים, מיטיבים. 

מנטליות של קורבן יכולה להתפתח גם כתכונה התנהגותית נרכשת במהלך חיים המוקדמים. אדם אשר גדל בסביבה בה המטפלים (הורים ומטפלים משמעותיים אחרים) נוקטים ומבטאים כל הזמן  קורבנות עצמית, האשמת אחרים, תחושת חוסר שליטה ואונים על הקורה איתם, יש להניח שגם ילדיהם יאמצו דפוסים דומים. 

אנשים המפתחים מנטליות של קורבן כמנגנון התמודדות, יתקשו להיפרד מדפוס זה משום שהוא משמש אותם כ"אפוד" מגן. הם עשויים לצרף להתנהגותם  נימוקים המסבירים למה הם מרגישים שהחיים קשים ועלולים להיות הרבה יותר קשים.

כמו כן, מנטליות קורבן מונעת מאנשים לקחת אחריות על מעשיהם, לעיתים באמצעות האשמה של מישהו או משהו, מחוץ להם. או על ידי הצדקת מעשיהם.  הם מרגישים פגיעים ונפגעים,  מרוכזים בסבל של עצמם, ואחריותם ביחס לרגשותיהם ומעשיהם, מצומצמת עד לא קיימת. 

עם הזמן, התחמקות ממושכת מאחריות והאשמת אחרים, יכולה להחדיר בהם גם תחושת עליונות מוסרית, המונעת מהם ללמוד מהטעויות של עצמם, או לעבוד על שינוי.

בנוסף, להתחמקות מאחריות למעשיהם, אנשים עם מנטליות קורבנית עלולים לחבל לעצמם בכך שאינם מתאמצים להשיג את מטרותיהם. הם מאמינים שאין להם יכולת להצליח משום שהדברים אינם בשליטתם. בנוסף לחוסר בטחון ואמונה שהדברים אינם תלויים בהם, מחשבות הפוגעות בסיכויי ההצלחה שלהם. משוכנעים שאינם מספיק טובים.

ניתן להתגבר על מנטליות של קורבן בעזרת טיפול המתייחס לרגשות הפסימיים ותחושת חוסר האונים, לפרשנויות השליליות ועוד. 

באמצעות טיפול ניתן ללמוד להחזיר בהדרגה את תחושת השליטה, לפעמים דרך התייחסות לחוויות טראומיוטת שהגיעו לשיאן בתחושה ובהתנהגות הקורבנית. בתהליך טיפולי ניתן  ללמוד  לוותר בהדרגה על שמיכת הביטחון ולקיחת חלק (קטן או גדול) באחריות.   

שינוי עשוי להגיע מתוך מתן לגיטימיות לחוויות ורגשות קשים במקום בטוח, מקבל ומכיל.  ללמוד לשחרר בהדרגה תפיסות ששרתו משך שנים ולרכוש כלים חדשים ונוספים להתמודדות עם חוויות עבר ועם ההווה. 

פניה לטיפול או לאדם קרוב אשר סומכים עליו, עשויה לאפשר פירוק ועיבוד חוויות ורגשות עבר, במקום בו אין שיפוט וישנה לגיטימציה לרגשות, למשקעים ולחוויות עבר.  זאת בנוסף לפיתוח גישות נוספות המאפשרות שינוי.   עיבוד הקשר בין העבר להווה ולעתיד, הוא המפתח לשינוי. 

יש ביכולתך לשלוט ולשנות ככל שאפשר, את מעשייך ופרשנויותיך. ברגשות אפשר לשלוט באופן חלקי. רגש עולה לנוכח מציאות שמתרחשת וקשה לשלוט בו. להתחיל לבנות נרטיב שיטיב עם חייך, מעשייך וקשרייך עם עצמך ובקשרייך הבינאישיים. 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. 
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW >אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ 
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב