דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיון מחודש במחיר מחנה קיץ בצופים 

מאת    [ 17/09/2023 ]

מילים במאמר: 1399   [ נצפה 597 פעמים ]

את המאמר הזה כתבתי לפני 8 שנים. הוא משך הרבה אש וטוקבקים של עסקנים שלהם תמיד הכל עולה יותר. אני מקווה שמאז דברים השתנו, אבל אני מעלה את אותו המאמר, עם דוגמאות מחירים לא עדכניות להיום. הכל מתוך חשש שמה שהיה הוא שיהיה.

אגב, התמורה למחירים המופקעים הייתה מגוחכת. לילדים שלי נצמד אז ברציפות שתי פעילויות יקרות עם לינה ילד עם בעיות רגשיות בולטות למרחקים. כזה שלא מודע לחומרת התנהגותו וכרגיל פשוט חוטף מכות. הילדים שלי מאירי פנים מטבעם ולא אלימים כי חונכו כך,  אז היה לו נוח איתם.  פעם הוא מרח לילדים שלי משחת שיניים באוזניים כשישנו. פעם הוא נרדם על שק השינה של הילד שלי שנאלץ לישון מחוץ לאוהל. היו בשכבה 7 ילדים. אני בעצמי עשיתי ימים כלילות לשכנע הורים לשלוח ילדיהם לצופים. 

אחרי ששילמתי מחיר מופקע ושמעתי מה החוויות בתמורה,  נתתי אולטימטום: או שמרחיקים את הילד הבעייתי מהילדים שלי הפרדה פיזית קרי מרחק פיזי,  או שהם בחוץ. אני בעד שילוב ילדים מאותגרים לפעילויות חברתיות, אבל בלי שום הנחות, לכל הפחות בכל הקשור לפגיעה ולהטרדה פיזית. זה לא! לא על הילדים שלי. אז הבטיחו ולא קיימו. זה נגמר שהילדים שלי בחוץ.  נשארה שכבה עם ילד בעייתי ועוד 4 חניכים עוד פחות סובלניים.

 זו הרמה וזו התמורה. מי שנחמד וקיבל חינוך טוב - סובל. 

 ומי המדריכה. ילדה טובה. אבל ילדה שזרקו אותה למים בלי שום כלים. ושמו לה ילד בעייתי בלשון המעטה. מה זה משנה. ההורים משלמים הכל ובולעים הכל. זו הייתה הגישה. היא פשוט התעלמה מהתלונות שלי. 

למה לא. מי צריך הכשרה.  מי צריך השגחה פדגוגית. ההורים צריכים לשלם מחיר מופקע כדי שימרחו משחת שיניים באזניים של הילדים שלהם. עד היום אני מזדעזע כשאני נזכר בזה.

אז המאמר הלך ככה:

חתולים שמנים וחצופים חוצצים בינינו ההורים ואיתנו חבורת המדריכים המתנדבים והמופלאים, ובין החלום של הצופים כמו פעם במחירים כמו פעם. מחירי המחנות בצופים כיום יקרים יותר מחופשים פרטיים!

כהורה ל-3 ילדים בצופים נתקלתי, לגמרי בהפתעה, בתופעה מקוממת. כבר בהתחלת השנה כמעט ולא נרשמו ילדים לשכבה של אחד הילדים והפעלתי את מיטב כושר השכנוע שלי מול ההורים להקים שכבה ממש קטנה יש מאין. בישוב שלנו העלות של דמי חבר 200 שקלים לשנה - מחירי 2015 - ולא הבנתי מדוע ההרשמה כל כך נמוכה, עד שקיבלתי את המחירים של הפעילות עם לינה בצופים....רובנו מכירים את הצופים ואת התפקיד של התנועה המבורכת הזו. הדעת נותנת כי תנועת הצופים מיועדת לפעול על-ידי מערך מדריכים מתנדבים, עם ליבה מקצועית רזה של מקבלי שכר שתדאג להמשכיות ולמקצועיות מול גלי העונתיות והחובבנות המאפיינת מתנדבים לשם התנדבות. בדרך כלל המדריכים נמצאים בצופים רק עד הצבא, בהתנדבות, מדריכים שהם ילדים. למותר לציין שאנו מצפים למדיניות ברורה ומוצהרת  של חוסר סובלנות מוחלט לאלימות ולהטרדות. ולא לנזיפות קלושות בלבד לילד עם קשיים ברורים לעין, שלא מבין ולא יכול להבין משמעות של נזיפה ללא סנקציה, כי הוא מאותגר.

את המבנים של הצופים התנועה מקבלת כרגיל כהקצאה של קרקע ומבנים ביעוד ציבורי, למשל בשימוש בו זמני עם מתנ"ס או במבנה בלוקים ובטון סטנדרטי ייחודי עם חצר גדולה כמו בעיר בת ים למשל. ככל הידוע לי, לצופים מקורות תקציב כמו תמיכה ממשלתית או עירונית, תרומות וכיוצ"ב. את הפעילות השוטפת מממנים תשלומים של ההורים. בחלק מהמקומות בארץ סיפרו לי שדמי החבר לצופים יותר יקרים מחוג רגיל ופרטי למטרות רווח ובחלק מהמקומות, כאמור, זה רק 200 שקלים לשנה, שזה מאוד זול ויפה.

יש בצופים פעילויות לינה כאשר הרעיון הוא שהילדים מקימים אוהלים, המדריכים או ההורים המתנדבים מבשלים. הפעילות כרגיל ביער בלי מבני קבע. העלות אמורה להיות סמלית בלבד. אוטובוסים. ביטוח. תשלום מסוים לק.ק.ל או רשות הטבע והגנים או כל גוף אחר שמתחזק את חלקת היער למחנה ושומר עליה. השתתפות בתקורה ומשכורות של הנהלה רזה ואידיאליסטית, הלא הם המבוגרים האחראים.

הבעיה שאני מעלה היא שהפעילות הזו הפכה יותר יקרה מחופשים פרטיים עם מכונית פרטית ועם לינה פרטית בבית ספר שדה או מאהל קבע עם שירותים מלאים כגון מקלחות חמות, שירותים בנויים המנוקים מספר פעמים רב ביום, שירותי מטבח כגון גז ומקרר, חיבורים לחשמל, תאורת חשמל וכו'. סוף שבוע בארגון לא זול כשלעצמו לעומת מתחריו, החברה להגנת הטבע, בבית ספר שדה, אומנם במיטות קומתיים, אבל חדרים מטופחים עם חצרות מטופחות, נקי, מקלחות חמות לכל חדר, מטבחון עם מיקרו וקומקום לכל חדר, סוף שבוע עם הדרכה בשישי בלילה ושבת בבוקר. הדרכה בבוקר זה אומר טיול של 5-6 שעות עם מדריך וותיק בשכר. הדרכה בערב באולם ממוזג עם שקופיות. ארוחת ערב שבת בופה, בשרית, במבחר נחמד. ארוחת בוקר בופה מלאה. כל זה בסביבות כאלף שקלים - מחירי 2015 - בד"כ פחות, למבוגר ו-3 ילדים, כולל בשבת שנפלה בגשר עם ראש השנה, אחד הימים המבוקשים בשנה.

עכשיו שימו לב. עלות השתתפות של חניך אחד בלבד למחנה צופים 670 שקלים ל-3 לילות בשטח! - מחירי 2015 - משפחה עם 3 ילדים תחויב בכ-2,000 שקלים ותקבל על זה כעשרה אחוזים הנחה במחירי 2015. אמנם 3 לילות ולא שישי-שבת בלבד, בלי אוטובוס, אבל כפול לעומת החברה להגנת הטבע, ורק ל-3 ילדים בלי המבוגר!....האם זו תמונת המחיר לה ייחלנו לפעילות שטח של הילדים בצופים.

בקיץ הזה התבשרנו שהמחנה של הצופים יהיה ממש בתחילת יולי, שישי-שני או רביעי-שבת, כלומר רק 2 ימי חול. 

בכל הכבוד, יש לזה משמעות כבדה על ההורים. אני מבין שיש לצופים הנהלה פקידותית העובדת במשרה מלאה, בשכר מלא, וכנראה שההנהגה בכלל לא רזה (כמו שאמורה הייתה להיות). 

מעבר לכך שזה משליך, בהכרח, על מחירי הפעילויות המופקעים בצופים, אני שואל בקול רם: מה, אתם לא מכירים עדיין את הצרכים של ההורים, הקשיים שלהם, הרצונות שלהם... לא יודעים שעד 21 ליולי הרבה הורים משלמים קייטנות יקרות... לא מבינים שיכאב להם הלב שהילדים יפסידו פעילויות באותם ימים ואחר כך ישמעו מחבריהם מה הפסידו... לא מבינים שבחופש הגדול ההורים לא צריכים מחנות צופים בסופי שבוע אלא באמצע השבוע... זה לא חלק מהגדרת התפקיד...אני לא מאמין שאני צריך להסביר את זה לפקידות המנהלת את הצופים, אבל אם אין ברירה: בסוף שבוע ההורים ממילא לא עובדים ואוהבים להיות עם הילדים. בתחילת יולי רוב ההורים העובדים שמים את הילדים בקייטנות כדי שלא יסתובבו ברחובות. בשנים האחרונות הקייטנות התייקרו אך גם השתדרגו, וגם בקייטנה של מתנ"ס עירוני פעמיים בשבוע הולכים לבריכה, סרט, באולינג, פארק מים וכיוצא בזה. התוספת לקייטנה על גלגלים שבה כל יום יוצאים לפעילות חוץ שכזו הופכת יותר ויותר זניחה ובכיתות לגילאים של חניכי הצופים חלק משמעותי מהחניכים כבר על גלגלים בתחילת הקיץ. הפקידות המנהלת את הצופים מכירה או צריכה להכיר את ההתפתחות הזו. לכן, עד ה-21 ליולי צריך להיות מטורף או מנותק לגמרי מההורים כדי לתכנן כך מחנה צופים! אפילו לא פתרון של יום חול אחד עלוב לתקופה הארוכה של אחרי הקייטנה. אני זוכר פרסום של מבקר המדינה על משכורות מופרזות לבעלי משרות בצופים. כעיתונאי מקצועי לשעבר וכבלוגר בהווה אני מריח כאן חתולים שמנים שנהנים להם על הכתפיים הצרות של ההורים והמדריכים ואני מריח ציבור טיפש שיש מי שממהרים לנצל את נטיות העדר שלו. גם הילד שלי נרשם למחנה. אני אוהב לינת שטח ומכיר את המחירים. אני חושב שחלק מהפקעת המחירים של הצופים היא על-רקע בורות של רוב ההורים במחירי לינות שטח, ולכן אביא בפניכם עוד המחשה מספרית מקוממת: בפסח האחרון התארגנו כמה משפחות ויצאנו ללינה בגן הלאומי ממשית עם טיולים באזור כמו גם ביקור בשוק הנבטי הנפלא של ממשית וטיול בנחל ממשית - מהיפים בארץ ממש מתחת לגן הלאומי. לינת השטח כללה מקלחות חמות ונפרדות עם דלת לנעילה לכל מתרחץ, קולר עם פילטרים למילוי מימיות, מטבח עם מקרר וגז ללא עלות נוספת, אוהלי קבע עם מזרונים, אור ושקעי חשמל, שירותים שנוקו כל היום, וכאמור כניסה לשוק הנבאטי, אחת האטרקציות המובילות בארץ בפסח וסוכות. בתחילת הטיול, 3 לילות, הלכנו כל המשפחות לשופרסל דימונה וקנינו מצרכים במפרט לא נמוך במיוחד הכולל גם בשר אדום אדום, עופות, המבורגרים, גחלים, יין באיכות סבירה וכיוצא בזה. טיול כזה, למבוגר ו-3 ילדים, בחול המועד וסופ"ש כולל נסיעה ברכב פרטי, לינה וכניסה לאתר, שוק נבאטי ומזון, הכל ביחד ל-4 נפשות עלה כ-1,250 שקלים בסך-הכל מחירי 2015. כיצד זה מתיישב עם עלות של 670 שקלים לחניך בודד (ילד) בצופים מחירי 2015 - בתנאי שטח ביער שכמובן תורמים לחוויה אך בהכרח גם זולים יותר, גם כן ל-3 לילות. 

אני מרגיש שחתולים שמנים וחצופים חוצצים ביננו ההורים ואיתנו חבורת המדריכים המתנדבים והמופלאים, ובין החלום של הצופים כמו פעם במחירים כמו פעם. מחירי המחנות בצופים כיום מופקעים ויקרים יותר מחופשות פרטיות. הפקידות המנהלת של הצופים כה מנותקת עד כי שכחה בכלל לבדוק מראש מהם התאריכים המתאימים להורים ולמדריכים ומהם התאריכים המוקדשים כרגיל לקייטנות. לסיום אציין גם כי חלק מהמדריכים האומללים מפסידים במחנה הקייץ את מסיבת הסיום של התיכון!

אז ככה היה ב-2015. התשובות שקיבלתי אז נעו בין חוסר ענייניות גמור, כגון הכל בסדר, הכל צנוע בהנהלה. אתם צריכים לסמוך עלינו. והיו גם תשובות כביכול ענייניות. אין מספיק יערות עם תחזוקה תקנית. כולם רוצים אוגוסט. עלויית ביטוח ותחזוקה. כל הג'אז הצפוי הזה. גם לי היה מעט ג'אז: גם החברה להגנת הטבע וגם רשות הטבע והגנים משלמות ביטוחים, תחזוקה ושמירה. 

הילדים שלי כבר בגילאים לא רלוונטיים לצופים. 

בבקשה תספרו לי שדברים השתנו מאז...

המחבר הוא שמאי המקרקעין דן לאופר. טל' 054-4956762, דוא"ל Laufer6@gmail.com

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב