דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם כדאי או לא כדאי לשלב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות? 

מאת    [ 19/08/2023 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 301 פעמים ]

השאלה האם כדאי או לא כדאי לשלב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות עשויה להישמע שאלה תיאורטית שמיועדת לתיאורטיקנים בתחום החינוך, אבל עבור המשפחות ועבור הילדים מדובר בשאלה מעשית מאוד שיש לה השפעה מכרעת על חיי הילדים ועל עתידם. 

הכללתם של ילדים צעירים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך היא גישה רב-ממדית הדורשת שיתוף פעולה, הסתגלות ומחויבות למתן הזדמנויות חינוכיות שוות לכל התלמידים. הגישה שואפת ליצור סביבות למידה אשר חוגגות גיוון, לטפח צמיחה, ולהכין את התלמידים להצלחה בחברה מכילה. 

שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל הוא רעיון חדש יחסית בחינוך, ונובע ממגמת ההכלה והשילוב הכללית שנוגעת לא רק לחינוך אלא גם לתחומים נוספים כגון עבודה סוציאלית ומקצועות הטיפול השונים. בעבר, ילדים עם צרכים מיוחדים היו לומדים בנפרד מתלמידים “רגילים”, בבתי ספר מיוחדים להם. מצב זה הביא להדרה של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים מהחברה ולמצב שבו הם נחשבים ל"אחרים" ואפשרויות הקידום שלהם בחברה מוגבלות. שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל נועד לאפשר לתלמידים אלה להשתלב בחברה, תוך קבלת תמיכה מיוחדת עבור צרכיהם המיוחדים. 

אבל כאן עולה הדילמה: מה באמת עדיף לילד? האם הוא מעדיף ללמוד בסביבה שמעניקה מענה לצרכים המיוחדים שלו, או שהוא מעדיף להתחנך בכיתה רגילה כדי להשתלב בחברה? האם הוא מעדיף לחיות בסביבה עם תלמידים כמוהו (גם אם היא מודרת מהחברה הכללית), או שהוא מעדיף להיות “המיוחד” או אפילו הנלעג בכיתה רגילה? ומה באמת עובד לטווח הרחוק, האם תלמידים עם צרכים מיוחדים ששולבו בכיתות רגילות אכן מאושרים יותר או מצליחים יותר בעתידם לעומת תלמידים שלמדו בחינוך המיוחד?

סוגיה נוספת שעולה היא האם השילוב טוב עבור הילדים הנוספים בכיתה. נכון שחשוב לעזור לילדים עם צרכים מיוחדים אבל אסור לשכוח גם את הילדים ה"רגילים" שלומדים בכיתה. מה תהיה ההשפעה עליהם? האם תהיה השפעה חיובית של חינוך להכלה ועזרה לחלשים? האם הצורך לעזור לילד עם צרכים מיוחדים יפגע בהתקדמות הלימודית של שאר התלמידים? גם אלו נושאים שחשוב לקחת בחשבון בנושא השילוב. 

כל אלה שאלות שמעסיקות מאוד את ההורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים וכמובן גם את הילדים עצמם. למרות המחקר הרב בנושא, עדיין אין תשובות חד משמעיות לסוגיה, ולצערנו המדיניות נקבעת בעיקר על ידי גחמות של שרי חינוך אלו ואחרים ופחות על ידי תוצאות מחקרים או העדפות ההורים והתלמידים. מה שברור בינתיים מהמחקרים בנושא הוא שלשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל יש פוטנציאל להצליח, אך הדבר תלוי במידה רבה ביכולתם של המורים ושל המערכת לבצע בצורה נכונה את השילוב. כמו כן, חשוב לזכור שהשילוב דורש גם יותר השקעה מההורים לעומת שליחת הילד למסגרת שבה נותנים לילד מענים לצרכים המיוחדים שלו. השקעה זו עשויה להיות משתלמת מאוד בטווח הרחוק, אבל חשוב לקחת אותה בחשבון על מנת שההורים יוכלו להכין את עצמם לכך שבית הספר לא ידאג לכל הצרכים של הילד ועליהם להיות מעורבים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב