דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דין וחשבון של הארגון הבריאות העולמי : תצרוכת היין והסיכונים 2023 

מאת    [ 19/08/2023 ]

מילים במאמר: 1059   [ נצפה 204 פעמים ]

דו"ח ארגון הבריאות העולמי. תצרוכת היין והשפעתה 

לפני מספר ימים קיבלתי את הפרק של דו"ח הבריאות הבינלאומי שמתייחס להרגלי וצריכת האלכוהול באירופה, ז ישר התחבר לי עם הכתבה של שבוע שעבר על הסכנה שיש לענף היין ממשרד הבריאות והפקידים שמנהלים את הענף שאין להם מושג וחצי מושג על מה מדובר, הדו"ח האירופאי הזה גם הראה לי כמה שאנחנו מדינת ישראל ומשרד הבריאות לא מתייחסים לאזרחים שלהם, לא מספקים תשובות, לא מפיקים דוח"ות בנושא האמון עליהם, תמיד צריך לבקש את עזרת בית המשפט על מנת לקבל נתון כזה או אחר, תשובות מתחמקות, לא ברור למה משרד שישלו תקציב עתק מתנהל בצורה הזו כבר עשרות שנים ולא משנה איזו מפלגה נמצאת בשלטון בסוף הכל עניין של פקידים קטנים שעושים ככל העולה על רוחם כי אחרת אי אפשר להבין למה הזלזול ולמה מנסים לקבור את ענף היין בגלל כאמור חוסר הבנה טוטאלי. עוד גיליתי בדו"ח שישראל נמצאת בתוך הדו"ח של ארגון הבריאות העולמי אז זו הזדמנות מצוינת להבין מה קורה פה גם בלי העזרה של משרד הבריאות הישראלי. 

נתחיל עם הנתון שאירופה היא ביתם של השתיינים הכבדים בעולם. 

מבין 10 המדינות ששותות הכי הרבה בעולם, תשע נמצאות באיחוד האירופי. אבל הדו"ח מציין שיש הבדלים גדולים בין ארצות. בכל שנה באירופה כל אדם מגיל 15 ומעלה צורך בממוצע 9.5 ליטר אלכוהול טהור, השווה לכ-190 ליטר בירה, 80 ליטר יין או 24 ליטר אלכוהול מסוגים שונים' כך על פי דו"ח הבריאות האירופי של ארגון הבריאות העולמי, 8.4% מהאוכלוסייה הבוגרת באיחוד האירופי (15 שנים ומעלה) צרכו אלכוהול מדי יום, 28.8% שתו מדי שבוע ו-22.8% מדי חודש, בעוד 26.2% אמרו שהם מעולם לא צרכו משקאות אלכוהוליים ב-12 החודשים האחרונים.

המדינות באירופה עם צריכת האלכוהול הגבוהה ביותר לנפש היו צ'כיה (14.3 ליטר), לטביה (13.2), מולדובה (12.9), גרמניה (12.8), ליטא (12.8), אירלנד (12.7), ספרד (12.7) ),,בולגריה (12.5), לוקסמבורג (12.4) ורומניה (12.3), 

10  המדינות המובילות שצורכות הכי פחות אלכוהול ברחבי אזור אירופה  הן טג'יקיסטן (0.9 ליטר), אזרבייג'ן (1.0), טורקיה (1.8), אוזבקיסטן (2.6), טורקמניסטן (3.1), ישראל (4.4), ארמניה (4.7) , קזחסטן (5.0), אלבניה (6.8), וצפון מקדוניה (6.4).

הפערים הגדולים בשתייה בין המינים נמצאים בפורטוגל (33.4 אחוז מהגברים שותים מדי יום לעומת 9.7 אחוז מהנשים) ובספרד (20.2 אחוז מול 6.1 אחוז). צריך לציין שברוב המדינות ברשימה זו, מלבד צפון מקדוניה, ארמניה וישראל, יש אוכלוסיות עם רוב מוסלמי, שצריכת אלכוהול אסורה בהן ובעיקר תיירים צורכים בהן אלכוהול. 

עוד נתון מעניין הוא  שלאף מדינה אחת אין צריכה שנתית לנפש של פחות מחמישה ליטר אלכוהול טהור, למעשה, רק חמש מדינות נמצאות מתחת לצריכה שנתית לנפש של 10 ליטר: איטליה (8.0), מלטה ( 8.3 ליטר), קרואטיה (8.7), שבדיה (9.0) והולנד (9.7).

נתונים נוספים שפורסמו שיכולים לעניין דווקא את אנשי השיווק הם : אנשים בגילאי 15 עד 24 הם הקבוצה הקטנה ביותר בסטטיסטיקה היומית של שתיינים (המייצגים רק 1 אחוז), בעוד שבני 75 ומעלה נוטים יותר לשתות כל יום (16 אחוז). עם זאת, לקבוצה הבוגרת יש גם את הנתח הגדול ביותר של אנשים שאינם צורכים אלכוהול כלל או שלא צרכו אותו ב-12 החודשים האחרונים (40.3 אחוזים).

שתייה מדי יום היא השכיחה והפופלרית ביותר בפורטוגל, כאשר חמישית (20.7 אחוז) מהאוכלוסייה צורכת אלכוהול מדי יום, ואחריה ספרד (13.0 אחוז) ואיטליה (12.1 אחוז). הנתח הנמוך ביותר של שתיינים יומיים הוא בסביבות 1 אחוז בלטביה ובליטא, המדינה עם החלק הגדול ביותר של אוכלוסייתה ששותה אלכוהול על בסיס שבועי היא הולנד (47.3 אחוז), לוקסמבורג (43.1 אחוז) ובלגיה (40.8 אחוז), בקרואטיה יש את הנתח הגבוה ביותר של האוכלוסייה (38.3 אחוזים) שאומרים שהיא מעולם לא צרכה אלכוהול או לא צרכה אלכוהול ב-12 החודשים האחרונים.

בין מדינות האיחוד האירופי, ישנם הבדלים גדולים בצריכת אלכוהול,  אך מגמה אחת נותרה רווחת: גברים שותים יותר מנשים: 13 אחוז מהגברים לעומת 4.1 אחוז מהנשים שותים אלכוהול מדי יום, 36.4 אחוז מהגברים לעומת 21.7 אחוז מהנשים שותים מדי שבוע. מדובר פה בנתון מאוד מעניין ואפילו מרים גבה, אנשי השיווק צרכים להתייחס לזה ( מאחר שידוע כי נשים קונות יותר אלכוהול מגברים אז מתברר שהן דווקא לא שותות אותו ) , מתברר שנשים באיטליה הן "מפוכחות" יותר מגברים, שם 46.7 אחוזים אומרים כי מעולם לא צרכו אלכוהול או שלא צרכו אלכוהול ב-12 החודשים האחרונים (לעומת 21.5 אחוז מהגברים). בקפריסין, נתון זה עומד על 44.2 אחוז מהנשים לעומת 12.8 אחוז מהגברים, ובבולגריה על 42.0 אחוז מהנשים מול 16.2 אחוז מהגברים.

בפרק על מה היא  שתייה מרובה ( אלכוהליזם ) אז ההגדרה המדעית היא:  כבליעה של יותר מ-60 גרם אתנול טהור (כ-6 משקאות אלכוהוליים סטנדרטיים) בהזדמנות אחת. על פי ארגון הבריאות העולמי אין רמה בטוחה של שתייה ומבחינתם אי שתיית אלכוהול היא הדרך היחידה להימנע מהשפעותיו המזיקות, עם זאת, ממשלות פרסמו הנחיות לגבי צריכה בסיכון נמוך. בקנדה לדוגמה נאמר לאחרונה על ידי המרכז הלאומי לשימוש בחומרים והתמכרות להגביל את עצמם לשני משקאות בשבוע בלבד. זהו קיצוץ דרמטי מההמלצה הקודמת שאפשרה 10 משקאות בשבוע לנשים ו-15 משקאות בשבוע לגברים. אירופה מתירנית יותר מקנדה, וההנחיות דומות יחסית ממדינה אחת לשנייה באיחוד האירופי. בלגיה, למשל, טוענת שהמגבלה היא 21 כוסות סטנדרטיות בשבוע לגבר ו-14 לאישה, בין אם מדובר בחצי ליטר בירה ובין אם מדובר בכוסות קטנות של יין. אירלנד ממליצה על מקסימום 17 משקאות שבועיים סטנדרטיים לגברים ו-11 לנשים, בולגריה והולנד טוענות שהמגבלה היומית המומלצת היא כוס יין אחת, או בירה אחת או 50 מ"ל אלכוהול אחר, בגרמניה המינון היומי המקסימלי לגברים הוא 24 גרם אלכוהול, וזה שווה ערך לליטר בירה, 250 מ"ל יין, או 60 מ"ל משקאות חריפים. לנשים מומלץ לשתות חצ מהכמות. אסטוניה ממליצה על לפחות שלושה ימים נטולי אלכוהול בשבוע, ולא לחסוך בצריכת אלכוהול יומית כדי להרבות באלכוהול רק מאוחר יותר. לוקסמבורג וקפריסין מייעצות להעדיף יין ובירה על פני משקאות חריפים. נורבגיה אומרת שאלכוהול לא יעלה על 5 אחוזים מסך צריכת הקלוריות שלך, ה-NHS של בריטניה ממליץ לשתות לא יותר מ-14 יחידות אלכוהול בשבוע, מפוזרות על פני שלושה ימים או יותר. זה שווה ערך לשש כוסות יין בגודל בינוני (175 מ"ל), או שישה ליטרים של בירה עם אחוז אלכוהול של 4%. ההבדל בין גברים לנשים בהמלצות משקפות את הנתון שלנשים יש פחות מי גוף מאשר לגברים בעלי משקל גוף דומה, הן סופגות ומטבולות אלכוהול בצורה שונה. המשמעות היא שבאופן כללי, לנשים יש ריכוז גבוה יותר של אלכוהול בדם לאחר שתיית כמויות שוות של אלכוהול.

מבחינת סיכוני צריכת אלכוהול אז הארגון מפרסם כי אלכוהול הוא אחד הסיכונים הגדולים ביותר לסרטן השד, ואף הוא קושר את שתיית האלכוהול ל -30 אחוז ממקרי המוות מפציעות לא מכוונות, כגון טביעה ותאונות דרכים, ול-39 אחוז ממקרי המוות מפציעות מכוונות, כגון התאבדות ורצח. לטענת הארגון שתייה קשורה גם להשלכות פסיכולוגיות וחברתיות לא בטוחות, כולל ייזום של מבוגרים וצעירים לחומרים אחרים ( גרס, קוקאין ועוד ),  ולמין לא מוגן, שבסופו של דבר גורמים להעברת מחלות, כמו HIV והפטיטיס ויראלית. הערכה היא שאלכוהול גורם לכמעט מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי ארגון הבריאות העולמי, ול-3 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם.

 

 

 כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו   ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב