דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להיות אנושי, זה להיות רוצח ? 

מאת    [ 29/07/2023 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 459 פעמים ]

להיות אנושי, זה להיות רוצח ?

בחרתי להעלות את הנושא תוך ליקוט  חומרים שלימדתי מעבודות שביצעתי והתייחסות לכתובים. יום השואה מחזיר אותנו לזוועות הנאצים. זוועות שלא ייאמן שבני אדם מסוגלים לבצע. האם בני אנוש יכולים במצב מסוים להפוך לשטניים עם רוע אנושי /מוסרי?  איפה היה האלוהים בשואה? טוען הפילוסוף היווני אפיקורוס: "אם אלוהים מוכן למנוע רוע אך אינו מסוגל - אז אינו יכול; אם הוא יכול אך אינו מוכן - אז הוא רע; אם אינו יכול וגם אינו מוכן, הוא לא אלוהים; ואם הוא יכול ומוכן - זה לא יכול, כי הרי יש רוע בעולם".

מהו רוע האנושי? 


בעיית הרע בעולם מטרידה את האדם מקדמת דנא, והיא חוזרת ועולה בימינו ביתר שאת. כיוון שאנחנו חיים בעידן טכנולוגי שמקרין לנו על המסך את הפינות הרחוקות ביותר של "הכפר הגלובלי", אנו עדים לאסונות של פגעי טבע, ונחשפים למלחמות, הפיכות, רעב, חולי ומוות בממדים שלא ידענו עד כה. אך דומה שהשאלה המוצגת בכותרת, לא ל"רע" הזה היא מכוונת, כי אם ל"רוע" האנושי בתוך המערכת המוסרית של מעשי האדם

האם הבדלים ביולוגיים ופיזיולוגיים יכולים להסביר את הרשע האנושי?  שינויים במבנה המוח וכמות תאים אפורים יכולים להסביר נטייה לאלימות קיצונית. במאמר של אליסון קופר, שפורסם באתר crimereads.com ביולי 2018, ובחן את ההיסטוריה והנוירולוגיה של רוצחים סדרתיים, נמצא שלרוצחים סדרתיים 

מחקרים מוכיחים שאנשים בעמדה של כוח וסמכות, יכולים להתנהג בדרכים שלא היו מתנהגים במצבים רגילים.

ממתי קיים הרוע האנושי?

בחלק מהדתות האדם נתפס כרע מיסוד תכונות הרוע נתפסות כנטיות שליליות בדתות אלו. בדת הרוע האנושי נתפס כתכונותיו הטבעיות שהאדם כרע מיסודו, אם כי ביכולתו לשלוט בהן. גישה זו מתמצה בפסוק "כי יצר לב האדם רע מנעוריו".

 

רצח וחיסול במספר מקומות (ראה ספר במדבר וספר יהושע). רצח, או הרג של מלכים על ידי יריבים, האינקוויזיציה הספרדית (1469-1600) ביצעה עינויים מתועדים, ימי הביניים התבססו על אימת הטרור. היטלר (1932) עסק בתוכניות לרצח עם. מדינות רבות לא היו מתקיימות אם לא היה קיים טרור מהפכני.

 

מסקנה ראשונית?

גילו של הרוע האנושי הוא כגילו של יצר לב האדם. הרוע, טבוע בנו, הוא חלק מאתנו. הפיתוי לעבור את הגדר טמון בהתנהגות האנושית, ככתוב בספר בראשית, "לפתח חטאת רובץ, ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו" . הרוע אף פעם לא עזב אותנו, הוא כאן ויהיה לעד בבחינת " אדם לאדם לזאב.

 

דעות של פילוסופים?

הובס במאה ה-16 טען כי האדם רע מיסודו. ניטשה במאה ה-18 טענו שהעולם בטבעו הוא כאוטי ורע. בני אדם מוכנים להשקיע זמן וכסף בצריכת רוע, כי משחר ילדותם הם מורגלים להנאה ממנה. באמצעות מנגנונים חברתיים ומוסדיים של אתיקה, אסתטיקה, שיווק ומדיה נוצר הרוע.

הוגים בני זמננו העלו על נס דגם זה, במיוחד כתגובה למאורעות השואה.

.

יום השואה: האם יצר האדם רע מנעוריו? ואולי טוב מנעוריו? מה צריך לקרות בנפש של אדם כזה כדי שיעשה מעשים נוראיים?

בעקבות השואה נערכו מחקרים בפסיכולוגיה לבדיקת נטיות מאד הרסניות. אך האם משמעות הדבר שיצר האדם אכן רע? השואה שקרתה לעם היהודי חשפה משהו עמוק על המהות שלנו, של בני האדם ככלל. אחרי רצח העם המתוכנן הזה שעבד כמו מכונה בירוקרטית מתקתקת, בה המוני אנשים שיתפו פעולה או ידעו ולא עשו דבר כנגד מכונת הרוע האדירה הזו, נשאלות שאלות קשות:

איך כל כך הרבה אנשים יכלו לקחת חלק ברוע הזה? האם יצר האדם רע מנעוריו? הגרמנים הם היו עם צייתן מדי? האם ניתן למנוע רצח?צריך מעט אנשים סמכותיים ולהגיע לקונצנזוס שפוגע בקבוצה מסוימת, כדי לא להיות מחוסנים מפני הבנאליות של הרוע. לא ניתן לנקות את הנאצים מאשמה כי צריך להוכיח של הייתה לאדם או ממשלה למשל שום אפשרות בחירה.

האם אדולף אייכמן מייצג את הבנאליות של הרוע המולד או הנרכש?

חוסר מחשבה של אייכמן הכשיר אותו להפוך לאחד מגדולי הפושעים של אותה תקופה. הוא לא היה שטן, זה עדיין לא רחוק מלהיות תופעה רגילה. המציאות וחוסר מחשבה כזה יכולים לגרום ליותר חורבן מאשר כל האינסטינקטים המרושעים שאולי קיימים באדם. הוא נשלח אייכמן להסתכלות פסיכיאטרית ואבחונים פסיכולוגיים רבים. לא נמצאו סימנים לפתולוגיה אישיותית חמורה שיכלה להסביר את המעשים הנתעבים שלו במהלך מלחמת העולם השנייה. לא היו לו אמונות אידיאולוגיות של מניעים שטניים במיוחד. 

"להיות אנושי, זה להיות רוצח"??

"להיות אנושי, להיות רוצח" טוען חוקר המח פרופ' יצחק פריד (1997). החלק החדש והמתוחכם של המוח שהתפתח רק באדם, הוא שמסוגל להביא את רובנו - "אנשים רגילים" (בראונינג, 1992) לעסוק ברצח המוני בדם קר. זה קורה באידיאולוגיה משיחית או טוטליטרית. 

הפסיכולוגים כמו פרויד? האמין שתוקפנות הוא אחת מתכונות ייצרו של האדם? ?, יונג מתייחס לרוע כאל כוח אמיתי שקיים בעולם.


    • מסקנה: התנ"ך תומך ברוע אנושי, יצר האדם רע והרוע האנושי קיים מאז שנוצר היקום. אין חדש ולא יהיה חדש תחת השמש. ההוכחה: טבח של שני מיליון בשבטים באפריקה, טבח שבטים של 2 מיליון נפש, פירוק יוגוסלביה של העמים ביניהם: טבח סרברניצה היה הטבח הגדול ביותר שאירע ברצח העם הבוסני, בתהליך השמדה המונית שתוכנן בקפידה מזה חודשים בידי הכוחות הסרבים. רצח הסרבים ביוגוסלביה על ידי הקרואטים ועוד ועוד.
    • היום 10 ארגוני טרור מאיימים על יותר ממיליארד בני אדם מתוך כ- 8 מיליארד אוכלוסיית העולם!!! 

                               

יעקב רוב

חוקר

Scientist




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב