דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החשיפה הציבורית החדשה של רואי החשבון המבקרים 

מאת    [ 26/07/2023 ]

מילים במאמר: 1012   [ נצפה 410 פעמים ]

בעשור הראשון של המאה ה-21, התחוללה דרמה בעולם הכספים וראיית החשבון כחלק מהפקת הלקחים מפרשת אנרון בעיקר, אשר הביאה לחשיפה ציבורית חדשה לרואי החשבון המבקרים בדמות חוות דעת ציבורית בדבר האפקטיביות של הבקרה הפנימית על הדיווח הכספי. תוספת זו, המכונה SOX או ISOX, חידדה הבדל מהותי בעבודת ובאחריות רואה החשבון המבקר. בעוד שעד לאותה נקודה, היה על רואה החשבון לבצע בחינת אפקטיביות הבקרה הפנימית של הגוף המבוקר לצורך ניהול סיכונים פנימי שלו וכחלק מביקורת הדוחות של הגוף המבוקר, הרגולציה החדשה חייבה אותו לדווח לציבור בדוח מיוחד וייעודי את חוות דעתו בנושא. ואכן, מספר חברות ציבוריות בישראל קיבלו מרואי החשבון לאורך השנים חוות דעת שלילית בהיבט זה - תופעה יחסית נדירה, וודאי עבור חברה הרשומה ונסחרת בבורסה לניירות ערך.

נראה כי הדוחות הכספיים שיפורסמו בשבועות הקרובים על ידי חברות ציבוריות ישראליות, ישקפו לראשונה חשיפה ציבורית חדשה של רואי החשבון המבקרים. משיחות שערכנו עם קולגות, ניכר כי משרדי רואי החשבון בישראל אכן נערכים לשינוי התפיסתי המהותי הנובע מכניסתם לתוקף של מספר תקני ביקורת חדשים בעת ובעונה אחת, בעוד שציבור המשקיעים והמשתמשים בדוחות הכספיים טרם התוודע לעומקו של השינוי.

לשכת רואי חשבון בישראל "יישרה קו" לאחרונה עם התקינה הבינלאומית בביקורת בכל הקשור להתייחסות לתקשור ענייני מפתח בביקורת בדוח רואה החשבון המבקר וכן בנושא בקרת איכות ברמת המשרד וברמת תיק הביקורת הבודד. זאת ועוד: נוספו מספר חובות חדשות בנוגע לתקשורת בין רואי החשבון לבין הדירקטוריון של הגוף המבוקר, לרבות בדבר עניינים הנוגעים לאי התלות וניגוד העניינים של רואה החשבון. מדובר בלא פחות ממהפכה, שמציבה אתגרים בפני משרדי רואי החשבון בשל השלכותיה המשמעותיות.

תקן בקרת איכות 1 דורש מכל משרד רואי חשבון (גם משרד של רואה חשבון יחיד), להקים ולתחזק מערכת מדיניות ונהלים של בקרת איכות לגבי קיום ההוראות והכללים המקצועיים הנדרשים לרבות הוראות חוק ורגולציה רלוונטיות ולגבי נאותות הדוחות שהמשרד חותם עליהם. משרדים המבקרים ישויות ציבוריות ומורכבות מחוייבים על פי התקן החדש לעבוד בהתאם למדיניות ונהלים בכתב, בעוד שעד לכניסת התקן לתוקף ניתן היה להסתפק בנהלים בעל פה. 

תקן ביקורת 220 קובע דרישות נרחבות ליישום נהלי בקרת איכות על ידי שותפי ועובדי המשרד ברמת ההתקשרות הבודדת לביצוע ביקורת דוחות כספיים. החידוש המהותי של תקן זה הינו החובה, בעיקר בנוגע לביקורת של ישויות ציבוריות ומורכבות, למנות סוקר בקרת איכות בלתי תלוי בצוות הביקורת וליישם בקרת איכות בלתי תלויה עובר לחתימה על דוח רואה החשבון המבקר.

תקן 260 החדש מרחיב את חובות התקשורת של רואה החשבון עם הדירקטוריון של הגוף המבוקר ודורש במצבים מסוימים שליחת תצהיר חתום על ידי רואה החשבון לדירקטוריון של הגוף המבוקר הכולל ניתוח מעמיק של סוגיות הנוגעות לאי התלות וניגוד העניינים. חובת תקשורת חדשה זו מחדדת את מעמדו של רואה החשבון המבקר כבלתי תלוי בגוף המבוקר. 

תקן 701 דורש לתקשר ענייני מפתח בביקורת בדוח רואה החשבון המבקר בעיקר בחברות ציבוריות, מאוחדות ומצורפות שלהן. בעוד שעד לכניסת התקן לתוקף, רואי החשבון טיפלו בענייני מפתח אלו כחלק מתהליך הביקורת וניהול הסיכונים הפנימי שלהם, כעת מדובר בחוות דעת אשר תעמוד למבחן ציבורי על כל המשתמע מכך מבחינה משפטית. 

הציות לתקינה החדשה בביקורת (ואם נהיה כנים עם עצמנו, גם לתקינה הקיימת שהיא נרחבת ומורכבת בפני עצמה ומקיפה מאות רבות של עמודים), מציב בפני רואי החשבון אתגרים לא פשוטים. התמודדות אפקטיבית ונאותה עם אתגרים אלה בשיטות המסורתיות (נייר, עפרון וזכרון טוב, או לכל היותר גיליון אקסל) כבר אינה אפשרית.

לצורך כך באים לעזרת רואי החשבון כלים ממוחשבים חכמים, המאפשרים, בין היתר, לנהל את הציות לתקינה בביקורת ולדרישות לבקרת איכות במשרד וכל זאת תוך חיסכון בזמן ומשאבים, ללא צורך לזכור או לנהל במקביל כמה מערכות מנותקות זו מזו, ובאופן מסודר שמתעד את עצמו אוטומטית ושומר את התיעוד כנדרש בתקינה. 

לגבי בקרת איכות, כלים אלה מאפשרים: בעת קליטת תיק הביקורת, לבצע סיווג - האם מדובר בישות נסחרת או בחברה פרטית קטנה ופשוטה בבעלות יחיד. בהתאם לסיווג, המערכת מבצעת התאמה אוטומטית של הביקורת וניהול התיק לגודל המבוקר ואופיו. לצורך ציות לדרישות תקינת בקרת איכות, המערכת מאפשרת אימוץ ויישום מיידי של מדיניות ונהלי בקרת איכות במשרד, הכולל תהליכים סדורים של קבלת לקוחות והמשך קשר עמם, ניהול משאבי אנוש (לרבות תהליך קליטה והיכרות עם נהלי המשרד, השמה, הערכה ומשוב על ביצועי העובדים), ביצוע מקצועי ויעיל של הביקורת תוך ציות לתקינת הביקורת, בקרה על עמידה בדרישות אתיקה רלוונטיות ואף ניהול ותיעוד כל התקשורת הנדרשת עם ההנהלה והדירקטוריון של הלקוח בנושאים השונים.

המערכת מאפשרת לבצע תפעול של בקרת האיכות הן בדרגי העבודה השונים במשרד והן ברמה המשרדית באופן אוטומטי. היא כוללת טפסים מובנים שממצים את דרישות תקינת בקרת האיכות. היא שולחת התראות ומעדכנת את הגורמים הרלוונטיים במשרד על ביצוע משימות ועל מה שנותר לבצע. היא מאפשרת ניהול אוטומטי של תהליכי האישורים והדיונים לקבלת לקוח לרבות מכתבי התקשרות, להמשך קשר עם לקוח, להערכת עובד, לקידומו, למינוי שותף התקשרות לתיק מסוים, לחתימת עובדים על הצהרות אי תלות והיעדר ניגוד עניינים, להתייעצויות בתוך צוות הביקורת ומחוצה לו תוך תיעוד המסקנות ויישומן, למעקב של שותף אחר עבודת הצוות שלו, למינוי סוקר בקרת איכות בתיקים בהם הדבר נדרש, לניהול תהליך סקירת בקרת האיכות עד השלמתו ועוד ועוד.  

לגבי תקשור ענייני מפתח בביקורת בדוח רואה החשבון המבקר, כלים אלה מאפשרים לנהל ישירות מתוך המערכת את הדיונים, וזאת על בסיס המידע השמור במערכת כנדרש בתקן - בחירת ענייני מפתח בביקורת הינה מתוך הנושאים שנדרש לתקשר עם הדירקטוריון, שממילא מנוהלים במערכת. המערכת מאפשרת לבצע ולתעד את כל תהליך בחירת הנושאים ושיקול הדעת שבבסיס בחירת ענייני המפתח בביקורת, לבצע את כל היבטי התיאור וההפניות כנדרש וכן לתקשר בלחיצת כפתור את העניינים האמורים עם הדירקטוריון של הלקוח, כנדרש בתקן.

לא מוגזם יהיה לומר שללא מערכת מובנית ואוטומטית, הציות לתקינה החדשה יהיה קשה עד בלתי אפשרי, ולכל הפחות בלתי יעיל ו"זולל זמן". מערכת ממוחשבת חכמה מאפשרת לנהל ולסדר את כל ההיבטים הטכניים באופן אוטומטי ולפנות את המשאבים לחשיבה, הבנה ויצירתיות, ניהול אפקטיבי של הזמן והמשאבים ומתן ערך מוסף ללקוח.

נשיאת בית המשפט העליון המנוחה מרים נאור קבעה עוד בשלהי המאה ה-20 כי ראיית החשבון אינה מקצוע טכנוקרטי ופקידותי. כיום, כאשר אנו עדים ליכולות בינה מלאכותיות שהיו עד לא מכבר בגדר פנטזיה, ניתן בעת ובעונה אחת גם להתמודד עם החשיפה הציבורית החדשה העומדת לפתחם של רואי החשבון המבקרים וגם להוריד למינימום פעילות פקידותית, אפורה וחזרתית של צוותי הביקורת במשרדים. כך יתאפשר לרואי החשבון להפעיל את כישוריהם המעולים במתן שירות וערך מוסף ללקוחות המשרד בפרט ולמשק הישראלי בכלל, תוך שימוש באוטומציה וכלים חכמים, ממש כמו בהייטק.  


 רו"ח רועי כץ ורו"ח ואיריס אלדר, ממייסדי חברת הפינטק SUMMA המציעה כלי אוטומציה ובינה מלאכותית לרואי חשבון, יועצי מס ואנשי כספים

https://summa.co.il

רו"ח רועי כץ ורו"ח ואיריס אלדר, ממייסדי חברת הפינטק SUMMA המציעה כלי אוטומציה ובינה מלאכותית לרואי חשבון, יועצי מס ואנשי כספים

https://summa.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב