דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההשפעה של החוזקות האישיותיות על הלמידה וההוראה 

מאת    [ 11/07/2023 ]

מילים במאמר: 593   [ נצפה 975 פעמים ]

המחצית השנייה של שנת הלימודים בדיוק התחילה והותירה את א' המום מהעומס הלימודי ועם תחושה כללית של חוסר אונים. כיתה ט' ידועה כמאתגרת בעבור תלמידים רבים, אך בשביל א', שגורר עמו תחושת מסוגלות נמוכה וחוסר מוטיבציה ללמידה, נראה שהקושי היה פשוט יותר מדי. האתגרים האובייקטיביים בשילוב התחושות הסובייקטיביות לגבי יכולתו, הכניסו את א' למערבולת של רגשות שליליים ודכדוך. בדרך כלל, תלמידים שנקלעים למערבולת שכזו מצליחים להתגבר בדרך כזו או אחרת על המצב ומסיימים את השנה בשן ועין.

אמירה ששמע א' במקרה הובילה אותו לתהליך של התבוננות פנימית וזיהוי של חוזקות שבאות לידי ביטוי בתחומי חיים אחרים שלו, מחוץ ללימודים. א' שאל את עצמו כיצד יוכל לרתום את החוזקות שזיהה בעצמו לטובת הלימודים והצליח לגבש לעצמו כמה המלצות מעשיות שיסייעו לו להתמודד עם האתגרים בלמידה. א' נצמד לחוזקות שלו והשתמש בהן בכל הזדמנות. השימוש התכוף בחוזקות הוביל לשיפור הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות שלו.

את שנת הלימודים א' לא סיים כתלמיד מצטיין, אבל עמד בהצלחה בכל הדרישות. חשוב מכך, הוא סיים את השנה עם חוויית הצלחה ותחושה חזקה של יכולת להתמודדות עם משימות לימודיות. התחושות האלו הביאו לעלייה במוטיבציה של א' ללמידה, מה שתרם למעגל הקסמים החיובי: מוטיבציה יוצרת מאמץ, מאמץ תורם להצלחה, הצלחה מחזקת את תחושת המסוגלות, אשר מעלה את המוטיבציה וחוזר חלילה.

 

חוזקות אישיותיות

מבלי לדעת זאת, א' זיהה את החוזקות האישיותיות שלו. חוזקות אישיותיות (Character Strengths) מבוססות על התכונות וזהותו של הפרט. הן משקפות את הצדדים החיוביים באישיות, את הכישרונות, היכולות והיתרונות של הפרט. כשהחוזקות האישיותיות באות לידי ביטוי האדם מרגיש שהוא בשיאו ופועל בצורה מיטבית. תחושות אלו מעלות את המוטיבציה לעשייה, ובמיוחד לכזו המאפשרת להביא לידי ביטוי את החוזקות האישיותיות, וגורמת לפרט להרגיש בשיאו: מלא אנרגיה, מעורב ושמח.

תחום החוזקות האישיותיות נחקר בצורה נרחבת על ידי מומחי הפסיכולוגיה החיובית. מקובל למנות 24 חוזקות, אשר נחלקות ל-6 קבוצות תוכן שונות: תבונה וידע, אומץ, אנושיות, התעלות, מזג וצדק. אצל כל אדם מצויות כל 24 החוזקות בעוצמות שונות. החוזקות האישיותיות הן אותן חוזקות המצויות אצל הפרט בעוצמה הגבוהה ביותר.

כדי לזהות את החוזקות האישיותיות, עושים שימוש בשאלון שפותח לאורך שנים ועבר תהליכים ארוכים של דיוק וטיוב, בהתבסס על תשובות של מיליוני אנשים ברחבי העולם. לאחר זיהוי החוזקות האישיותיות, יש לאתר הזדמנויות לשימוש בחוזקות אלו ברמה יומיומית.

 

לא לחכות לזיהוי מקרי של החוזקות האישיותיות

א' גילה את החוזקות שלו במקרה ובאותה המידה יכול היה שלא לזהות אותן. יתרה מכך, זיהוי החוזקות לבדו אינו מספק, כיון שבדרך כלל התלמידים זקוקים להנחיה נוספת לגבי דרך הפעלת החוזקות והבאתן לידי ביטוי בלמידה.

שימוש בשאלון לאיתור חוזקות אישיותיות עם התלמידים, בליווי תהליך תומך המסייע לתלמידים למצוא דרכים להביא לידי ביטוי את החוזקות האישיותיות שלהם בשגרת הלמידה, הופך את המקרה של א' למעשה מכוון, כדי להעלות את תחושת המסוגלות של התלמידים ואת המוטיבציה שלהם ללמידה. 

כשניתנה לתלמידים האפשרות לזהות את החוזקות האישיותיות שלהם התגובות היו עזות. תלמידים רבים התרגשו לגלות 'הוכחה' לכך שיש בהם יכולות, אחרים סיפרו כי הם ידעו שאלו החוזקות שלהם אבל לא הרגישו עד כה שיש להם לגיטימציה להביא אותן לידי ביטוי בלמידה, ואילו תלמידים מסוימים התקשו להבין כיצד ניתן להפעיל את החוזקות שלהם בהקשר הלימודי.

 

פדגוגיה מבוססת חוזקות אישיותיות

הליווי של הצוות החינוכי לתהליך זיהוי החוזקות האישיותיות כלל הצעות מעשיות לדרכים להפעלת החוזקות בלמידה, כמו גם נכונות להתאמות פדגוגיות, כדי לאפשר ליותר חוזקות אישיותיות לבוא לידי ביטוי. התוצאות ליישום הפדגוגיה המבוססת על החוזקות האישיותיות לא איחרו לבוא. האווירה הלימודית בכיתות השתפרה וניכרה הפחתה משמעותית בהיקף בעיות המשמעות והחיסורים. התלמידים סיפרו היא כי הם חווים יותר הצלחה בלמידה, מה שהוביל לעלייה בתחושת המסוגלות העצמית ובמוטיבציה ללמידה ואף בהישגים.

זיהוי החוזקות האישיותיות והבאתן לידי ביטוי בשגרת הלמידה יכולים לתרום בצורה משמעותית לרווחה הנפשית (Well-being) של התלמידים ולשיפור באיכות הלמידה. יישום פדגוגיה מבוססת חוזקות אישיותיות דורשת מהצוות החינוכי רק התאמות ממוקדות בדרכי ההוראה והשיח עם התלמידים, אך היא טומנת בחובה תועלות רבות.

ד"ר שטרנברג בעל התמחות כפולה וייחודית בתחום הפדגוגי (למידה דיפרנציאלית, הוראה חדשנית) ובתחום החדשנות (הטמעת חדשנות, חשיבה יצירתית). מוביל את מישר הדרכה ויעוץ, מרצה באוניברסיטה הפתוחה ומנחה לסגלי הוראה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב