דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה ספאם? 13 טכניקה של הספאם Spam  

מאת    [ 20/06/2023 ]

מילים במאמר: 1186   [ נצפה 395 פעמים ]

מה זה ספאם? ה- spam  - בכל צורה שהיא - אינו טוב לבריאות. רובם הגדול של משתמשי הרשת יסכימו בוודאי להצהרה הזאת ואיש לא יטעה ויחשוב כי מדובר בשימורי הבשר מבית היוצר של Hormel. 

אפילו למילה עצמה יש השפעה שלילית ומדבקת, שכן היא משמשת לתיאור הצד האפל של שלל תופעות, החל בשיווק באמצעות דואר אלקטרוני וכלה בהתנהגות לא ראויה במסגרת פורומים וקובוצות דיון. במסגרת  תהליך האופטימיזציה של מנועי החיפוש ( SEO ) , המונח spam משמש לתיאורן של טכניקות וטקטיקות מוקצות ושגויות, או כאלה אשר נחשבות כהליך עסקי שאינו עומד בכללי אתיקה מקצועית.


בעת כתיבת הטיוטא לאתר האינטרנט שלנו, העומד לפני חידוש ושדרוג , הרכיב הצוות רשימה קצרה הכוללת את תצורותיו החמורות ביותר של ה- spam, שבהן נתקלנו במהלך השנה החולפת, איננו עושים בהן שימוש כלשהו, ולמרות זאת ממשיכים האתרים של לקוחותינו להיות בעלי דירוג גבוה במסגרת הגוגל, היאהו, ה- MSN ו- ASK. כמו כן, כיוון שבמהלך חמש השנים האחרונות היה הגוגל מנוע החיפוש הפופולרי ביותר, רוב התחבולות ה"ספאמיות" פותחו בהתאמה לגוגל ועשויות שלא להתאים למנועים האחרים.

 

1. כיסוי (Cloaking)


טכניקת ה"כיסוי", הידועה גם בשם "התגנבות", מתאפיינת בהזנה של קבוצת נתונים מסוימת ל"עכבישים" של מנוע החיפוש המוכר, תוך הצגה של קבוצת נתונים אחרת לחלוטין במסגרת מסמכים הנצפים על ידי המשתמשים. למרות שבמהלך השימוש היומיומי בתהליכי ה- SEO ייתכנו מצבים אשר הופכים את השימוש ב"כיסוי" להליך אתי, הרי שלעולם אין צורך ממשי בפעולה זו. הדבר נכון במיוחד לאור עדכונו של אלגוריתם הג'אגר במנוע הגוגל, אשר הופך את ההיסטוריה של המסמכים ושל הקישורים לגורמי דרוג חשובים.

 

2. תמסורת  IP


תמסורת ה- IP הינה תצורה פשוטה של טכניקת הכיסוי, כאשר במסגרתה מועברת קבוצה ייחודית של נתונים על סמך ערכי ה- IP שהיוו את המקור לבקשת אחזור המידע. לכתובות ה- IP המוכרות למנוע החיפוש מוזנת קבוצה אחת של נתונים, בעוד שכתובות IP בלתי מוכרות (הנתפסות כמבקרים זמניים) זוכות לקבל קבוצה אחרת של נתונים.

 

3. דפים מובילים ( Leader pages   )


הדפים המובילים אינם אלא סדרה של מסמכים זהים, אשר כל אחד מהם מיועד לענות על דרישותיהם של אלגוריתמים שונים של מנוע החיפוש. זוהי אחת מן התחבולות הוותיקות של הליכי ה- SEO, שמקורה בימיו הראשונים של החיפוש - בעת שכמעט תריסר מנועי חיפוש מובילים עסקו במיונם של פחות מביליון מסמכים. כיוון שמנועי החיפוש הגדולים נתקלים בדוגמאות מרובות של מסמך יחיד, הם מגדירים את התופעה כ"ספאם". מעבר לכך, הטכניקה אינה עוד פרקטית שכן מנועי החיפוש לוקחים בחשבון קשת רחבה יותר של גורמים ואינם מסתפקים עוד רק בסידור או בצפיפות של מילות המפתח המצויות במסמכים ייחודיים.

 

4. רשתות של מיני-אתרים (Mini sites networks  )


רשתות המיני-אתרים - שנועדו לנצל נקודת תורפה קריטית שאפיינה את הגרסאות המוקדמות של אלגוריתם ה- Page Rank של הגוגל - היו דומות מאוד לטכניקת הדפים המובילים, מלבד העובדה שהן נטו להיות גדולות בהרבה. הקמת רשת של מיני אתרים כללה את יצירתם של מספר אתרים שהיו קשורים זה לזה דרך נושאים או מוצרים, ואשר בסופו של דבר היו מקושרים לאתר מכירות מרכזי. כל אחד מן  המיני אתרים התאפיין בכתובת  URL מבוססת מילות מפתח, והיה אמור לענות על דרישות ספציפיות של כל אחד ממנועי החיפוש המובילים. 

ברוב המקרים ניתן היה להרחיבם באמצעות הוספה של מידע שנלקח מן העמודים המובילים. שילובן של רשתות הקשרים בין המיני-אתרים אפשרה ליצור צפיפות קישורים מלאכותית, שהייתה מסוגלת להשפיע במידה רבה על האופן שבו הגדיר מנוע הגוגל את חשיבותו של האתר הראשי.

5. חוות קישורים (  Links farms )


חוות הקישורים הפכו לאמצעי אחסון של קישורים ללא תשלום , לאחר שהוובמסטרים הכירו בהיקף השפעתם של הקישורים הנכנסים על מנוע החיפוש גוגל. גוגל, בתורו, מיהר להפחית ובסופו של דבר אף ביטל לחלוטין את דירוג ה- PR שהקצה לדפים שהתאפיינו בכמות מופרזת של קישורים. עם זאת, חוות הקישורים ממשיכות להתקיים, שכן וובמסטרים שאינם מעודכנים בנעשה וגם חברות SEO שאינן בוחלות במעשים לא-אתיים מוסיפים לעשות בהם שימוש.

 

6. ספאם של בלוגים ו/או של פורומים


הבלוגים והפורומים הן טכנולוגיות תקשורתיות מדהימות ונחוצות, שהינן מקובלות מאוד במסגרת ההתנהלות העסקית היומיומית שלנו. כמו במקרה של כל מדיה מבוססת אינטרנט, רשימות הדיוור של הבלוגים ושל הפורומים הולכות ותופחות במהירות. במקרים אחדים קבעו בלוגים ופורומים מסוימים ערכי PR גבוהים עבור המסמכים שלהם. שני גורמים אלה הופכים אותם ליעדים של חברות SEO לא-אתיות, השואפות ליצור קישורי גבוהי PR לאתרים שלהן או לאתרים של לקוחותיהן. גוגל במיוחד, מקפיד להחמיר בכל מקרה של ניצול לרעה של בלוגים ושל פורומים.

 

7. דחיסת מילות מפתח


בעבר הוגבלו מנועי החיפוש למיון ולמדרוג של אתרים על סמך מילות המפתח שאותרו במסמכים אלה. המגבלה הזאת גרמה לוובמסטרים למקם מילות מפתח ביד רחבה. כאשר הופיע הגוגל בזירה ותופעת הקישורים הנכנסים הפכה לגורם בעל משמעות, הגדילו אחדים מהם לעשות ודחסו מילות מפתח לתוך טקסט העגינה.
את הדוגמא הבולטת ביותר לדחיסה של מילות המפתח ניתן למצוא בתחתיתם של אתרים רבים מדי.

 

8. טקסט חבוי


מדהים לגלות כי וובמסטרים אחדים וחברות SEO מסוימות ממשיכים להתייחס לשיטת הטקסט החבוי כאל טכניקה, אבל כפי שניתן ללמוד ממספר האתרים הרב שבהם יש עדות לתופעה זאת, אנשים רבים נוספים ממשיכים עדיין להשתמש בה. הם לא אמורים לעשות זאת.
ניתן להבחין בין שני סוגים של טקסט חבוי. האחד מתאפיין בטקסט שגווניו דומים לגווני הרקע,
כך שהוא בלתי נראה למעשה על ידי גולשים אנושיים - אבל גלוי לעיניהם של עכבישי החיפוש. השני הוא טקסט שמסתתר מאחורי תמונות או מתחת לשכבות של מסמכים. מנועי החיפוש נוטים שלא לחבב את שתי השיטות, ובעבר אף הפחיתו בערכם של מסמכים שהכילו דוגמאות של טקסט חבוי.

9. מטה-תוויות  ( Meta - tags  ) חסרות משמעות

רובן הגדול של המטה-תוויות הינו חסר משמעות לחלוטין. באופן לא אתי, חברות SEO מסוימות ממשיכות לדרוש תשלום עבור היצירה וההחדרה של תגיות מטה - תוויות. במקרים מסוימים נדמה כי לכל גורם אפשרי נלווית גם מטה-תווית, אם כי לרוב עכבישי החיפוש נוטים שלא להתייחס אליהן.


חברת StepForth משתמשת אך ורק במטה-תוויות של תיאור ושל מילות מפתח (למרות שאנו מסופקים לגבי ערכה הממשי של תווית מילות המפתח), בתוספת קובצי robots.txt רלוונטיים. כל נתוני הזיהוי וההבהרה האחרים צריכים להיות גלויים על גבי דף הקשר, או להיכלל בכותרות התחתונות של כל דף ודף באתר.

 

10. שימוש לא ראוי בספריות ( Directories  )


הספריות - בניגוד לאינדקסים אחרים של חיפוש - ממוינות בדרך כלל על ידי משתמשים אנושיים. באופן מסורתי, מנועי החיפוש נטו להעניק לקישורי הספריות משקל רב יותר, שכן הם ראו בהן קישורים המובילים לגורמים אמינים. שיטת השימוש בספריות ספאם פותחה בעת שוובמסטרים וחברות SEO מסוימות תרו אחר קישורים נחשבים שיאפשרו לשפר את הדירוג שלהם. מאז החלו מנועי החיפוש להפחית בערכם של רוב הקישורים שמקורם בספריות. חברות SEO אחדות ממשיכות לדרוש תשלום בגין השימוש בספריות.

 

11. תוויות נסתרות


דפדפני החיפוש ומתכנני האתרים עושים שימוש במספר סוגים של תוויות, המיועדים לבצע פונקציות שונות: תוויות תגובה, תוויות סגנון, תוויות alt, תוויות noframes, וכן תוויות http-equiv. לדוגמא, תווית ה- alt משמשת לתיאור תמונות ויזואליות במסגרת קוראי אתרים המיועדים לעיוורים. טכניקת ההחדרה של מילות מפתח לתוויות אלה הייתה מקובלת בקרב מספר חברות SEO במהלך השנים האחרונות. למרות שחברות מסוימות ממשיכות לעשות שימוש לא ראוי בתוויות אלה, נראה כי בסך הכול הולך היקף התופעה ומצטמצם.

 

12. שימוש אורגאני באתרים


אחת הפעולות הבלתי-אתיות ביותר שיכולה לעשות חברה מבוססת שירותים, היא דרישת תשלום מן הלקוחות עבור שירות שהם אינם זקוקים לו כלל. דרישת תשלום עבור כניסה למנועי חיפוש מובילים היא דוגמא לכך. העכבישים של מנועי החיפוש הם כה מתקדמים, עד שאינם זקוקים עוד לכניסה לאתרים כדי לזהות מידע. העכבישים של מנועי החיפוש מאתרים מסמכים חדשים באמצעות מעקב אחר קישורים. שירותי כניסה לאתרים או חברות SEO אשר מעזות לדרוש מן הלקוחות ולו אגורה אחת עבור כניסה לגוגל, ליאהו, ל - MSN או ל - Ask Jeeves נוהגות באופן בלתי מוסרי לחלוטין כלפי הלקוחות.

 

13. ספאם של דואר אלקטרוני


מיקומה של כתובת URL בתוך הודעות דואר המוגדרות כ- “call-to-action”.

קרית טק פתרונות IT




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב