דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שילוב מטבעות קריפטו במערכות בנקאות מערביות 

מאת    [ 19/06/2023 ]

מילים במאמר: 869   [ נצפה 468 פעמים ]

העניין המואץ במטבעות קריפטוגרפיים הזניק את ההכרח לשלב מטבעות דיגיטליים במערכות הבנקאות המסורתיות. עם זאת, התהליך מצריך תנאים מוקדמים משפטיים, רגולטוריים וטכנולוגיים מקיפים, לרבות נורמות שינוי של Know Your Customer (KYC) ו- Anti-Money Laundering (AML), לאור האופי הפסאודו-אנונימי של מטבעות קריפטוגרפיים. יתר על כן, האופי הייחודי של מטבעות קריפטוגרפיים מחייב גם כלים משפטיים מיוחדים למעקב וחקירה של עסקאות דיגיטליות. מאמר זה יצלול עמוק יותר לדרישות אלו וידון בסוגי הרישיונות לפלטפורמות מסחר בתחום הקריפטו, לרבות MSB, BitLicense ועוד.

שיקולים משפטיים ורגולטוריים
הכר את הלקוח שלך (KYC)
פרוטוקול KYC הוא חלק בלתי נפרד מהתעשייה הפיננסית שכן הוא מבטיח אימות עסקי של זהויות הלקוח. עם השילוב של מטבעות קריפטוגרפיים, נורמות KYC מסורתיות זקוקות לשינויים משמעותיים. עסקאות מטבעות קריפטו הן מטבען פסאודו-אנונימיות, מקושרות לארנקים דיגיטליים שמזוהים באמצעות מחרוזות תווים אקראיות ולא בשמות אישיים או ארגוניים. לכן, מוסדות פיננסיים ובנקים חייבים לפתח מתודולוגיות לחיבור ארנקים אלו עם זהויות לקוחות.

התהליך עשוי לחייב לקוחות להצהיר על כתובות הארנק שלהם כאשר הם פותחים חשבונות ולעדכן ללא הרף מידע KYC בכל פעם שהם יוצרים כתובות חדשות. עם זאת, שמירה על האיזון העדין בין דרישות רגולטוריות לפרטיות הלקוחות היא אתגר משמעותי.

איסור הלבנת הון (AML)
תקנות AML נועדו למנוע יצירת הכנסה בלתי חוקית. בהתחשב באופי המבוזר שלהם ובפוטנציאל לעסקאות אנונימיות, מטבעות קריפטוגרפיים מהווים אתגר משמעותי להליכי AML המסורתיים. כתוצאה מכך, על הבנקים לנקוט בצעדים נרחבים, לרבות ניטור דפוסי עסקאות חשודות, שימוש בכלים פורנזיים לאיתור כספים ודיווח בזמן על פעילויות חשודות לרשויות המתאימות.

עם זאת, לכל מדינה יש חוקי AML הייחודיים שלה, אותם יש לקחת בחשבון במהלך שילוב מטבעות קריפטוגרפיים. בנוסף, למדינות רבות יש דעות שונות לגבי תקנות מטבעות קריפטוגרפיים, כאשר חלקן מאמצות את הטכנולוגיה בעוד שאחרות ניגשים בזהירות.

רישיונות מטבעות קריפטו לפלטפורמות מסחר
כדי לנווט בנוף המשפטי ולהבטיח עמידה בנורמות הרגולטוריות, פלטפורמות מסחר במטבעות קריפטוגרפיים דורשות רישיונות שונים. חלק מאלה כוללים:

רישיון שירותי כסף עסקי (MSB).
פלטפורמות מסחר במטבעות קריפטו במספר מדינות, במיוחד בארה"ב וקנדה, דורשות רישיון MSB כדי לפעול. רישיון MSB מאפשר לפלטפורמות אלו לספק שירותי העברת כסף באופן חוקי. MSB חייב להיות בעל תוכנית AML מקיפה ועליו לדווח לרשויות הרגולטוריות על עסקאות מעל סף מסוים.

לדוגמה, Coinbase, בורסת מטבעות קריפטוגרפית מובילה, פועלת כ-MSB מורשה. משמעות הדבר היא שהיא עומדת בתקנים רגולטוריים מחמירים, כולל AML, KYC ותקני הגנת הצרכן.

BitLicense
בארצות הברית, מדינת ניו יורק הציגה רישיון ספציפי למדינה עבור עסקי מטבעות קריפטוגרפיים, המכונה BitLicense. BitLicense מסדירה את התנהלותם של עסקים המעורבים במטבעות וירטואליים. כל חברה או אדם המעורבים בפעילויות כגון שליטה, ניהול, הנפקה, אחסון, החזקה, שמירה או שליטה במטבע וירטואלי מטעם אחרים, קנייה ומכירה של מטבע וירטואלי או ביצוע שירותי המרה קמעונאיים חייבים לקבל BitLicense.

המקבלים הבולטים של רישיון זה הם Square, Inc., Coinbase, Inc., ו-BitPay, Inc., שהם מהשמות הגדולים ביותר בתעשיית הקריפטו.

ניתוח השוואתי: מדינות מערביות מובילות באינטגרציה של קריפטו
להלן מדינות המערב המובילות שיצרו צעדים משמעותיים באינטגרציה של מטבעות קריפטוגרפיים:

ארצות הברית
ארה"ב היא בין המדינות המובילות באימוץ ורגולציה של מטבעות קריפטוגרפיים. המסגרת הרגולטורית שלו מאופיינת בנוכחות חוקים פדרליים ומדינתיים. מבחינה פדרלית, רשת אכיפת הפשעים הפיננסיים (FinCEN) שולטת בהעברת כספים, כולל מטבעות קריפטוגרפיים. ברמת המדינה, התקנות שונות, כאשר BitLicense של ניו יורק הוא הבולט ביותר. לארה"ב יש גם שוק חזק למטבעות קריפטוגרפיים, כאשר פלטפורמות מורשות גדולות כמו Coinbase פועלות בהצלחה.

שוויץ
שוויץ היא מפורסמת בעד מטבעות קריפטוגרפיים והקימה את 'עמק הקריפטו' בצוג, מרכז עולמי לחדשנות במטבעות קריפטוגרפיים. הרשות השוויצרית לפיקוח על השוק הפיננסי (FINMA) סיפקה הנחיות ברורות לגבי תקנות נכסים דיגיטליים וידועה בפתיחות שלה כלפי מטבעות קריפטוגרפיים. כמה בנקי קריפטו, כולל Sygnum ו-SEBA, קיבלו רישיונות בנקאות וניירות ערך מ-FINMA, מה שמאפשר להם להציע חבילה מלאה של שירותים פיננסיים עם מטבעות קריפטוגרפיים.

הממלכה המאוחדת
רשות ההתנהלות הפיננסית של בריטניה (FCA) מסדירה מטבעות קריפטוגרפיים וקבעה הנחיות לעסקים המעורבים בנכסי קריפטו. היא גם הסמיכה חברות הקשורות לקריפטו להירשם אליהן ולעמוד בתקנות AML ומימון טרור (CTF). מספר פלטפורמות קריפטו, כגון eToro ו-CEX.IO, פועלות בבריטניה תחת הנחיות ה-FCA.

כלים משפטיים לחקירת מטבעות קריפטו
טכנולוגיית הבלוקצ'יין שמאחורי מטבעות קריפטוגרפיים, המתעדת כל עסקה בפנקס חשבונות ציבורי, בלתי ניתן לשינוי, מציגה הזדמנות למעקב וחקירה של פעילויות חשודות. מספר מערכות ממוחשבות מסייעות לחוקרים פורנזיים בתהליך זה:

Chainalysis : Chainalysis מציעה ניטור עסקאות עבור מספר מטבעות קריפטוגרפיים, באמצעות זיהוי תבניות, אלגוריתמים קנייניים ומיליוני הפניות בקוד פתוח לזיהוי ומעקב אחר עסקאות וארנקים על פני מספר בלוקצ'יין.

CipherTrace: CipherTrace מתמחה באיתור ומעקב אחר פשעים פיננסיים הקשורים למטבעות קריפטוגרפיים. הפתרונות שלה ל-AML, KYC וניטור עסקאות בזמן אמת מאפשרים לחוקרים להתחקות אחר נתיבי עסקאות ולאתר פעילויות פליליות.

אליפטי: אליפטי משתמש בלמידת מכונה כדי לזהות דפוסים חשודים בעסקאות בלוקצ'יין. הוא תומך במספר מטבעות קריפטוגרפיים ומספק כלים הן לניטור עסקאות והן להקרנת הארנק.

סיכום
השילוב של מטבעות קריפטוגרפיים במערכת הבנקאית פותח הזדמנויות רבות אך בו זמנית מציב אתגרים לא מבוטלים. התאמה של נורמות KYC ו-AML מסורתיות, ציות לרגולציה, פרטיות לקוחות וגישה לכלים משפטיים מיוחדים הם חלק מהשיקולים המרכזיים. ככל שנוף הקריפטו מתפתח, האסטרטגיות, הכלים והתקנות המסדירים את השימוש בו במערכת הפיננסית המרכזית חייבים לעבור שינוי. חשוב גם שמדינות ילמדו אחת מהשיטות הרגולטוריות של זו כדי לבסס גישה גלובלית יותר הרמונית לשילוב מטבעות קריפטוגרפיים במערכת הבנקאית.

 

רו"ח ועו"ד טל דננברג ורו"ח רועי כץ
יו"ר משותף של הוועדה לחדשנות, פינטק, בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים בלשכת רואי החשבון.
שותפים ומרכזים אקדמיים במספר קורסים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין, לרבות תחת לשכת רואי החשבון והאקדמיה לפיננסים BDO.
מרצים בכנסים מקצועיים בתחום הקריפטו הן מטעם לשכות מקצועיות והן בהזמנת גופי רגולציה שונים.
אנו עוסקים בתחום הקריפטו למעלה מ-5 שנים ומוסמכים על ידי Chainalysis לחקירות בתחום הקריפטו, בין היתר לצורך חוות דעת הנדרשות להכנסת כספים למערכת הבנקאית בישראל ואיתור מקור הכספים.

פיסטוקוין בע"מ מתמחה בחקירות משפטיות לצורך הכנסת כספים למערכת הבנקאית. כתיבת חוות דעת בנושאי AML, KYC ועוד לצרכים משפטיים, חשבונאיים ופיננסיים.

פיסטוקוין בע"מ חקירות פורנזיות להכנסת כספי קריפטו לבנק - חוות דעת רואי חשבון ועורכי דין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב