דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחונות ברזל ואבץ - מינרלים חשובים 

מאת    [ 18/05/2023 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 424 פעמים ]

שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית, היום אספר לכם על תזונה צמחונית, ברזל ואבץ מינרלים חשובים,- האם הם חסרים בתזונה צמחונית?.

ברזל ואבץ הם כיום מינרלים קורט חשובים ביותר כאשר בוחנים את הערך התזונתי של תזונה צמחונית. עם הוצאת הבשר וצריכה מוגברת של קטניות המכילות פיטאטים ודגנים מלאים, הספיגה של ברזל ואבץ נמוכה יותר בתזונה צמחונית מאשר בתזונה לא צמחונית.

ההשלכות הבריאותיות של זמינות ביולוגית נמוכה יותר של ברזל ואבץ אינן ברורות, במיוחד במדינות מתועשות עם אספקת מזון בשפע ומגוון, שבהן מחקרי תזונה ובריאות תמכו בדרך כלל בהמלצות להפחתת בשר ולהגברת צריכת קטניות ודגנים מלאים. למרות שברור שלצמחונים יש מאגרי ברזל נמוכים יותר, השפעות בריאותיות שליליות מספיגת ברזל ואבץ נמוכה יותר לא הוכחו עם תזונה צמחונית מגוונת במדינות מפותחות, ואף עלו על השערה שמאגרי ברזל נמוכים במידה בינונית מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות.

נשים לפני גיל המעבר אינן יכולות להשיג בקלות צריכת ברזל מומלצת, כפי שהותנה עבור צמחונים, עם מזונות בלבד; עם זאת, היתרון של תוספת ברזל שגרתית לא הוכח. זה עשוי להיות נבון לעקוב אחר ההמוגלובין של ילדים צמחונים ונשים בגיל הפוריות.

נדרשות שיטות הערכה משופרות כדי לקבוע אם צמחונים נמצאים בסיכון למחסור באבץ. בניגוד לברזל ואבץ, נראה שאלמנטים כמו נחושת מסופקים בצורה מספקת ע"י תזונה צמחונית.

למרות שמחסור בברזל ואבץ הקשור בדרך כלל לתזונה מהצומח במדינות עניות אינו קשור לתזונה צמחונית במדינות עשירות יותר, חומרים מזינים אלו מחייבים תשומת לב כאשר שיטות הערכת התזונה הופכות לרגישות יותר ותזונה מבוססת צמחים מקבלת דגש רב יותר.

מזונות צמחיים נוטים להיות מקורות עשירים ליסודות קורט כמו נחושת, מנגן וברזל, מוצרים מהחי מספקים את רוב האבץ בתזונה של ארה"ב, ובשר, עופות ודגים מספקים מעט ברזל בצורת heme זמין מאוד.

ניתן להפחית במידה ניכרת את הזמינות הביולוגית של ברזל ואבץ תזונתיים ע"י החומצה הפיטית ואולי מרכיבים אחרים של כמה מזונות צמחיים. מכיוון שגורמים אלה עשויים להיות חשובים במיוחד בתזונה צמחונית, מאמר זה יסקור חששות תזונתיים לגבי זמינות ביולוגית של יסודות קורט מתזונה צמחונית, עם דגש על ברזל ואבץ.

תכולת הברזל הכוללת של דיאטה, לעומת זאת, מספקת מידע מועט על תכולת הברזל הזמין שלה, המושפעת במידה ניכרת מהמזונות בתזונה ויכולה להשתנות פי- 10 מארוחות שונות עם תכולת ברזל דומה. למרות שסביר להניח שתזונה צמחונית מכילה ברזל בכמויות שוות לכמויות בתזונה לא צמחונית, סביר להניח שהברזל מתזונה צמחונית יהיה פחות זמין לספיגה בשל הבדלים בצורה הכימית של הברזל והמרכיבים הנלווים. המשפרים או מעכבים את ספיגת הברזל. 

הברזל והאבץ מתזונה צמחונית הם בדרך כלל פחות זמינים ביולוגיים מאשר מתזונה לא צמחונית בגלל צריכת בשר מופחתת כמו גם הנטייה לצרוך יותר חומצה פיטית ומעכבים צמחיים אחרים לספיגת ברזל ואבץ. 

עם זאת, במדינות מערביות עם אספקת מזון מגוונת ושופעת, לא ברור שלזמינות ביולוגית מופחתת זו יש השלכות תפקודיות כלשהן. למרות שצמחונים נוטים להיות בעלי מאגרי ברזל נמוכים יותר מאשר אוכלי כל, נראה שאין להם שכיחות גבוהה יותר של אנמיה מחוסר ברזל. 

היעילות של תוספת יסודות קורט של תזונה צמחונית לא הוכחה, וכל המלצות לתוספת צריכות לשקול השפעות שליליות אפשריות, כולל אינטראקציות תחרותיות אפשריות בין מינרלים. 

יש צורך במחקר כדי להגדיר עוד יותר את ההשלכות התפקודיות של מאגרי ברזל נמוכים ללא אנמיה ולזיהוי רגיש של מצב אבץ שולי כדי לזהות ולמנוע בעיות אפשריות הקשורות לספיגה נמוכה יותר של ברזל ואבץ מתזונה צמחונית.

 

יעקב עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית. כתב הספרים: אבן הפינה בתחום פיתוח-הגוף. ספורטולוגיה-המדריך לספורטאי. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לייעוץ בקליניקה: 0528567140




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב