דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על ההיסטוריה של הרכבת 

מאת    [ 02/02/2023 ]

מילים במאמר: 577   [ נצפה 285 פעמים ]

ההיסטוריה של הרכבת

לפעמים נדמה שהרכבת הייתה כאן מאז ומתמיד. הרכבות קיימות ויש להן נוכחות חזקה ומשמעותית כמעט בכל מדינה ולא רק במדינות שנחשבות למתוקנות ומתקדמות אלא גם במדינות שנחשבות לנחשלות יותר. כאשר חוזרים אחורה בזמן אפשר לגלות שהיו רכבות בנמצא יותר ממאות שנים, שכן הנחת מסילות הברזל והשימוש בקיטור ופחם להנעת הקטרים היה נחשב לזול ונגיש. ניצול של אנשים שהיוו כוח אדם זול אפשר את הנחת המסילות לאורך של קילומטרים וכך מקומות רחוקים היו מחוברים זה לזה ואפשר היה להגיע ממקום למקום. עצם הצורך להגיע ממקום למקום תמיד היה דרוש ועם הזמן רק הלך והתחזק. הרכבות והטכנולוגיות גם הן הלכו והתקדמו עם הזמן.

דווקא ישראל היא דוגמה פחות טובה אם רוצים להמחיש את הצורך הגאוגרפי ברכבת. על מנת להבין את הערך המוסף של רכבת על פני אמצעי תחבורה אחרים צריך לחשוב בקנה מידה לא גדול אלא עצום - סין, הודו, רוסיה (או ברית המועצות) ארגנטינה וכמובן ארצות הברית. מדובר במדינות ענק שאם אנשים מאותה משפחה היו מתגוררים באזורים שלא נחשבים לקרובים אלה לאלה הרי שרק בעזרת רכבת הם היו יכולים להגיע תוך פרק זמן סביר. הרכבות היו קיימות הרבה לפני כלי הרכב הממונעים ובוודאי שהרבה לפני המטוסים. מי שרצה להגיע אל עיר גדולה לצורך זה או אחר - היה חייב להגיע בעזרת הרכבות.


 

למה היה קל לנסוע ברכבות?

אפשר לומר שבתקופה של לפני כמה מאות שנים הרכבת הייתה שיא הטכנולוגיה שהייתה ידועה אז - מסילות ברזל שצריך להניח לאורך מרחקים גדולים ועליהם תיסע רכבת שמונעת על ידי שריפה של פחם או קיטור. לא היה עדיין דלק שהפך את כל העניין ליקר יותר ובוודאי שלא הייתה טכנולוגיה מתקדמת יותר. הרכבות לא היו מהירות כפי שהן היום אך עדיין חיברו בין מקומות מרוחקים. לדוגמה, על מנת לנסוע מקצה אחד אל הקצה השני של רוסיה או של סין היה צריך לנסוע ברכבת לא מעט שעות ובמקרים מסוימים אפילו יותר מיום אחד.

דוגמה זו ממחישה כמה ארוכה היא ההיסטוריה של הרכבת ואין ספק שזה מעניין מאד לראות את ההתקדמות ואת התפתחות הטכנולוגיה בנושא זה. הרכבות עדיין מהוות אמצעי תחבורה נוח ויעיל במיוחד וכיום עם הזמן והטכנולוגיות המתקדמות הרכבות הרבה יותר משוכללות. מה שהכי חשוב הוא כמובן מהירות הנסיעה. כאשר לוקחים כדוגמה מדינות גדולות כמו אנגליה, צרפת או גרמניה - אי אפשר שלא להבין שהרכבת חייבת לנסוע מהר על מנת לגמוע מרחקים גדולים במיוחד וכיום זה אפשרי עם התפתחות הדלק וטכנולוגיות הקטרים. בעזרת כל אלה גם רכבת ישראל נחשבת ליעילה מאד למרות שבהשוואה למדינות אחרות ישראל אינה מדינה כל כך גדולה.


 

התרומה של הרכבות לצמצום פערים חברתיים

ברכבת יש הרבה יותר מאשר רק אמצעי תחבורתי. בזכות מתן האפשרות של אנשים להגיע ממקומות מרוחקים אל אזורים שיש בהם תעסוקה וחברה - הם יכולים לקחת חלק בחברה הכללית והם לא נשארים מאחור. עניין זה תמיד היה חלק מהיתרונות של הרכבת וגם כיום זה עדיין שיקול חשוב שנלקח בחשבון לא אחת. יש לא מעט אזורים שנחשבים לנידחים או רחוקים מהמרכז או מריכוזי אוכלוסייה, תעסוקה, מסחר ועסקים וקשה מאד, עד כדי כמעט בלתי אפשרי להתקיים שם בכבוד ולהתפרנס כמו שצריך. בזכות הרכבת אפשר להגיע אל המקומות שיש בהם יותר אפשרויות תעסוקה ולמצוא עבודה מכובדת ומכבדת.

לא אחת נשאלת השאלה מה העתיד של הרכבת. אין ספק שמה שבעיקר ילך ויתפתח זה הטכנולוגיה ואופן הפעולה של הרכבת. עם הזמן יוקמו עוד ועוד תחנות שיסייעו להגיע בקלות ממקום למקום. בנוסף לכך הרכבת יכולה בהחלט להפחית את עומסי התנועה בכבישים וגם זה יתרון גדול שבכל מדינה חושבים גם עליו. חלק בלתי נפרד מהשיח אודות הרכבות קשור גם לנושא של איכות הסביבה על מנת שהנחת המסילות והקמת התחנות תפגע כמה שפחות (או בכלל לא) במערכות אקולוגיות ובתי גידול טבעיים שנמצאים בתוואי המסילות.


עוד עניינים מעניינים במרכז הידע

רז גימפל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב