דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיוף יין: תופעה עולמית מדאיגה 

מאת    [ 22/01/2023 ]

מילים במאמר: 850   [ נצפה 3583 פעמים ]

זיוף יין

 

זיוף יין הוא בעיה הולכת וגוברת בעולם כולו, שכן הערך והיוקרה של בקבוקים מסוימים, עלולים להפוך אותם למטרה לזיוף לצורך הונאה. על פי דוח שפירסם האינטרפול, זיוף יין נעשה מתוחכם וקשה יותר לזיהוי, עובדה שצריכה להדאיג מאד צרכנים ואספנים כבדים, ומשפיעה כלכלית גם על התעשייה העולמית כולה. 
האינטרפול - הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי, הוא ארגון מודיעין משטרתי בינלאומי המסייע לסוכנויות אכיפת החוק ברחבי העולם במאמציהן להילחם בפשיעה. תחום אחד שהארגון פעיל בו במיוחד בשנים האחרונות הוא המאבק ביין מזויף. לפי דובר האינטרפול, זיוף הוא בעיה מרכזית בתעשיית היין, כאשר הערכות מצביעות על כך שעד 10% מכלל היין הנמכר בעולם הוא מזויף. האינטרפול מתייחס גם לצד הבריאותי של הזיוף, וקובע שיין מזויף יכול להיות מסוכן, מכיוון שהוא עלול להכיל כימיקלים מזיקים או להיות מיוצר בתנאים לא סניטריים. האינטרפול פועל על ידי תיאום מאמצים בינלאומיים, לזיהוי ומעצר של המעורבים בייצור והפצה של יין מזויף, כולל עבודה עם רשויות אכיפת חוק לאומיות, פקידי מכס ונציגי תעשיית היין , כמו Wine & Spirit Education Trust   או WSET  והארגון הבינלאומי לגפן ויין (OIV).
אחת הדרכים ה"פופולריות" לזיוף יין, היא מילוי מחדש של בקבוקים משומשים של יינות יוקרתיים, ביין באיכות נמוכה יותר. בקבוקים כאלה לא ימכרו במכירות פומביות המאורגנות על ידי אנשי מקצוע, אלא ימכרו בעיקר לחובבי יין ברשתות החברתיות. יין שמזויף בצורה כזו, עלול להיות בעל טעם ומראה דומים ליין המקורי, ומיוצר על ידי יצירת בלנד ממספר יינות מתיישנים משנות בציר לא הכי נחשבות. כדי לגרום ליין להיראות אותנטי, הזייפנים עלולים להשתמש גם בתוויות ובאריזות מזויפות, כולל שיחזור התווית, הקפסולה והפקק של בקבוק יוקרתי. כאשר מדובר במכירות לחובבי יין שמבינים בתחום, הזיוף משתכלל, וכך מוצאים זיוף של תיעוד היין, ותוויות מזויפות של יינות נדירים או יקרים. מדובר בעבודה  ברמה גבוהה, שקשה מאד לזהות, בגלל שימוש בתוכנות עיצוב משוכללות, ובגלל היכולת של הזייפנים לרכוש נייר דומה ליצירת התוויות. 
על פי האינטרפול, איטליה היא המובילה במגפת היין המזויף, ובשנת 2021 נעצרו עשרות זייפנים שייצרו עותקים של יינות הממותגים כיקרים מאוד. הזיופים יוצרו בעיקר על פי הזמנה, עבור השוק הסיני שצמא ליינות כאלה, שמהווים רק חלק מתעשיית הזיופים בתחומים שונים (למשל ביגוד והנעלה של מותגי על). הזייפנים סומכים על כך שלמי שמחפש יינות יקרים, אין את האמצעים לבדוק האם מדובר בזיוף, ומנצלים כביכול את רצונם של אספנים להגדיל את האוספים שלהם. לשם כך, הפרסומים ברשתות יוצרים מצג שווא, לפיו כדאי ללקוח לרכוש את היין מיד, מפני שיש עוד מתעניינים, כאשר המתעניינים הם בעצם אותם זייפנים שמנהלים שיחות מפרופילים מפוברקים בקבוצות ברשת. היעדר רגולציה ופיקוח בענף, מקלים על פעולת הזייפנים.

בשנת 2019, האינטרפול תיאם במספר מדינות ברחבי אירופה, מבצע שהביא לתפיסה של למעלה ממיליון בקבוקי יין מזויפים, הוביל למעצרם של מספר אנשים, ולשיבוש רשת זיופים גדולה. בנוסף למאמצים אלו, האינטרפול פועל גם כדי לחנך את הצרכנים לגבי הסכנות של יין מזויף וכיצד לזהות אותו, כולל מתן מידע על סוגי היין המזויפים, השיטות הנפוצות לייצורם, והסימנים שיש לחפש בעת רכישת יין. בסך הכל, מאמצי האינטרפול להילחם בזיוף יין הם היבט חשוב הן בהגנה על בטיחות הצרכן, והן בשמירה על האינטרסים של יצרני יין לגיטימיים. 
אחת מפרשות זיוף היין המפורסמות בהיסטוריה היא פרשת "רודולף", סוחר יין שמכר יינות מזויפים בשווי של למעלה מ-30 מיליון דולר, כולל בקבוקים שלכאורה הגיעו מאחוזת היין המפורסמת שאטו לאפיט רוטשילד. זה המקרה שמשך את תשומת הלב לנושא זיופי היין, והבהיר שיש לצורך בשיטות אימות טובות יותר כמו תגי RFID ובדיקות DNA. 

יש לזכור שלזיוף היין יש השפעה פיננסית עצומה על התעשייה העולמית, כאשר מדובר בפשיעה שמגלגלת סכומי עתק שמגיעים ל-3.18 מיליארד דולר במכירות ישירות. 


בביצה של היינות הישראלים שלנו, עדיין לא התפוצצה פרשה של זיוף יינות, אבל בהמשך לכתבה בשבוע שעבר, על מכירת יינות מתיישנים ברשתות החברתיות, בעיקר במגזר החרדי, התברר שגם פה התגלו מספר זיופים, בעיקר של יינות קצרין של רמת הגולן, המערה של בנימינה וגראנד קסטל של יקב קסטל. אולם מדובר בעיקר בהחלפת או שכפול תוויות, ולא בזיופים שמגיעים לרמה של החלפת היין  וכדומה. בסופו של דבר, לא מדובר ביינות שעולים עשרות אלפי דולרים, ולמרות זאת יש ליינות המזויפים הללו שוק, בעיקר של אנשים פרטיים שרוצים להתפאר ביינות מתיישנים. 


איך בעצם להמנע מרכישת יין מזוייף:

 1. קנו ממקורות מוכרים: רכשו יין מקמעונאים, יקבים וסוחרים מוכרים, כדי להפחית את הסבירות לקניית יין מזויף.

2. בידקו את התווית והאריזה: חפשו שגיאות כתיב וחוסר עקביות בתווית ובאריזה, מכיוון שאלו יכולים להיות סימנים של יין מזויף.

3.ודאו את האותנטיות של היין: יקבים רבים מציעים שירותים לאימות האותנטיות של היין. צלצלו ליקב ושלחו לו צילום של התווית הקדמית והאחורית, וצילום של הבקבוק כדי שיבדקו את גודלו וצורתו. 

4. היזהרו מעסקאות שנראות טובות מכדי להיות אמיתיות: אם מחיר היין נראה נמוך מדי בהשוואה למחיר הקמעונאי הרגיל שלו, ייתכן שהוא מזויף.

5. עשו עבודת הכנה על היין שברצונכם לקנות: הכירו את האזורים, היקבים וסוגי היין שאתם מעוניינים לרכוש. ידע זה יכול לעזור לזהות יין מזויף.

6. היזהרו במיוחד בעת רכישת יינות ישנים או נדירים: יינות כאלה הם לרוב יקרים ומבוקשים יותר, מה שהופך אותם ליעדים עיקריים לזייפנים.

7. בידקו את מחיר השוק לפני רכישת יין: חשוב לדעת מהו מחיר השוק עבור היין המסוים.

8. חפשו הולוגרמה או חותם: על חלק מבקבוקי היין יש הולוגרמה או חותמות שניתן להשתמש בהן כדי לאשר את האותנטיות שלהם. יקבים גדולים שמוציאים לשוק יינות יקרים, דואגים להטביע הולוגרמה על תוויות. 

9. ישנן אפליקציות יין המאפשרות לסרוק את הברקוד או קוד ה-QR של הבקבוק ולוודא את מקוריותו.

10. אחרון אחרון חביב, אם יש ספק בלבכם או שהמוכר להוט מדי ופתאום מוכן לתת לכם הנחה משמעותית, סביר להניח שהיין מזויף.

 

 

 

 

 

 כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו   ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב