דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי רכבת? 

מאת    [ 17/01/2023 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 438 פעמים ]

מהי רכבת?

לא נראה שיש איזשהו מקום בעולם שלא יודעים בו מהי רכבת. במדינות מתקדמות יותר או פחות יש לפחות רכבת אחת אשר משרתת את אזרחי המדינה ומסייעת להם להגיע בקלות ובמהירות ממקום למקום. מה ההבדל בין רכבות שמדינות שונות? רמת הטכנולוגיה, סוגי הרכבת השונים, אופן ההפעלה של הרכבת - הקטר והקרונות, המרחק שהרכבת מסוגלת לגמוע, המהירות שהיא יכולה להגיע אליה ועוד. יש גם סוגים שונים של רכבות - כאלה שנוסעות בתוך העיר ומתחת לאדמה, רכבות פרוורים וכמובן רכבות שנוסעות מרחקים גדולים במיוחד במדינות ענק. 

גם בישראל יש רכבת שמחברת בין האזור הצפוני של המדינה לבין זה הדרומי וכמובן גם כל תחנות הביניים שבמרכז הארץ ומזרחה. רכבת ישראל נמצאת בתנופה אדירה בשנים האחרונות ורק בעשרים השנים האחרונות הוקמו לא מעט תחנות אשר מאפשרות להרבה מאד מאזרחי המדינה להגיע בצורה נוחה ומהירה ממקום למקום. הרכבת בישראל פותחת מגוון רחב של הזדמנויות לאנשים שמתגוררים בפריפריות הרחוקות להגיע אל מרכזי התעסוקה שבחיפה, ירושלים, באר שבע או כמובן תל אביב וגוש דן וכך הרבה מקומות עבודה הופכים עבורם לרלוונטיים ואפשריים. זו בעצם המטרה החברתית של הרכבת מעבר לשיקולי ההגעה ממקום למקום ונושאי תחבורה.


 

רכבות ברחבי העולם

בכל מדינה יש התייחסות שונה לרכבת המקומית. במדינות מתקדמות יש כמה סוגים של רכבות שמותאמים לאוכלוסייה המקומית ולמרחקי הנסיעה הדרושים להם על בסיס שגרתי ויומיומי. יהיה גם הבדל במבנה הקרונות, במספר הנוסעים שיכולים להיכנס לכל קרון ואפילו אופן החיבור בין הקרונות השונים. בזכות טכנולוגיה מתקדמת כיום יש גם סוגים שונים של קטרים או של אפשרויות להניע את הקטר - פחם, קיטור, דלק או חשמל. יש רכבות שמתאימות לתוואי דרך שונים ומאתגרים וכאלה שנוסעות באזורים שטוחים שאין בהם הבדלים משמעותיים בגובה הדרך. יש גם הרבה עניין שקשור לרגולציה של הרכבת - איך משלמים, כמה עולה הנסיעה ואילו אפשרויות של שילוב בין אמצעי תחבורה שונים קיים במדינה הספציפי.

במדינות המערביות יש תחנות מסודרות שהכניסות אליהן אפשריות רק עם כרטיס נסיעה ומתבצעת אכיפה מאד מוקפדת על רכישת כרטיס הנסיעה. לעומתן יש מדינות פחות מתקדמות שבהן אין אכיפה או רגולציה ואינספור אנשים עולים לרכבת ולקרונות, לפעמים הרבה יותר אנשים משהרכבת מסוגלת להכיל והנסיעה בה הופכת לסכנה אמיתית. בארצות הברית אפשר למצוא רכבות שנוסעות בין מדינות, רכבת מקומית שמסיעה אנשים בין ערים שונות בתוך המדינה וכמובן רכבות עירונית - טראם חשמלית או מטרו שנוסעת מתחת לאדמה. הרציונל הוא שלרכבת יוכלו לעלות יותר נוסעים מאשר לאוטובוס כך שהאוטובוסים יהיו אלה שישלימו את התחנות של הרכבת ויאפשרו לנוסעים מספר גדול של אפשרויות הגעה ממקום למקום בנוחות ובמהירות.

 

קצת היסטוריה של רכבות

אפשר לומר שהרכבות היו נוכחות ונפוצות בנוף הרבה לפני כלי הרכב. ההפעלה הפשוטה בעזרת קיטור והנחת המסילות לאורך מרחקים גדולים אפשרו להפעיל את הרכבות בכל רחבי אירופה, רחבי ארצות הברית וגם ברחבי אסיה. במזרח התיכון הייתה מוכרת רכבת העמק אשר חיברה בין סוריה, לבנון, ישראל וירדן. עם הזמן והשינויים בפוליטיקה וביחסים בין עמים, מדינות או ממשלות הופסקו קווי רכבת כאלה ואחרים על מנת להימנע משיקולי בטיחות שהיו קשורים לנסיעה אנשים בשטחה של מדינה שנמצאת במלחמה או שכלל לא אפשרה לאזרחי מדינות מסוימות לנסוע בשטחה. ברחבי רוסיה הייתה ועודנה מוכרת רכבת שמחברת בין קצוותיה הרחוקים של המדינה וכך גם בסין ובהודו.

עם הזמן צפוי שהטכנולוגיה אשר בזכותה הרכבות נוסעות כיום תלך ותהפוך ליותר מתקדמת. בזכותה אפשר יהיה להסיע רכבות ארוכות יותר, רמת הבטיחות תעלה, משך הנסיעה יתקצר ויותר אנשים יוכלו לעשות בה שימוש שגרתי ויומיומי. בנוסף עם הזמן תמיד צפוי שייבנו עוד ועוד תחנות במקומות שכרגע מנותקים מקווי הרכבת, מה שיאפשר לעוד אנשים לעשות בה שימוש וכך ליהנות מהאפשרויות התעסוקתיות או החברתיות שנפתחות בזכותה. ייתכן מאד שעם הזמן מה שמניע את הרכבות יהפוך להיות זול ונגיש יותר, מה שיאפשר לכרטיסי הנסיעה להיות זולים ונוחים יותר לקנייה, בעיקר עבור מי שמתגורר הרחק מאזורי מרכז עסקי או מסחרי. מכאן שיש עוד הרבה למה לצפות וכל אלה ייתכן וצפויים גם בישראל.

 

רוצים לשמוע עוד על רכבות ולקרוא על רכבת ישראל ושאר הרכבות בעולם? בואו לבקר במרכז הידע


 

רז גימפל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב