דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שנת שמיטה 2022 

מאת    [ 09/01/2023 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 1636 פעמים ]

יינות השמיטה כבר כאן

 

השבוע יצא לשוק היין הראשון של שנת הבציר 2022, והוא אפילו יין אדום. יקב רמת הגולן הוא הראשון שהספיק לבצור, להתסיס, לבקבק ולהוציא לשוק את היין הראשון לשנת הבציר  2022 - זהו בלנד בורדולזי יבש הכולל סירה, והיות שמדובר בשנת שמיטה, זהו יין של "אוצר בית דין רמת הגולן", ושמו בישראל "בתרא" ( נגיע לזה בהמשך). 

שנת שמיטה היא הסיפור הכי מעניין של תעשיית היין הישראלית, אחת הקומבינות הכי מביכות שצריכה לגרום לנו  (הקהל החילוני) להבין, כמה היהדות היא לא רק דת ואמונה שיכולה להיות יפה ומכובדת, כזו ששמרה עלינו אלפי שנים ובזכותה אנחנו קיימים כגזע, אלא שאנחנו קהילה גדולה שבעצם נשלטת על ידי כת שקיבלה על עצמה  לעצה לחיות בשקר, לנצל את אלוהים עד תום, להכשיר על ידי רבנים חרדים כל מה שיכול לדאוג אך ורק לקהילה שלהם, ושבכל מקום בו אפשר להרוויח, תמצאו את ידם טמונה עמוק עמוק בכל כיס, ובמקרה הזה מדובר בכיסי החקלאים והיקבים הישראלים. 

במה דברים אמורים? 

פעם בשבע שנים יש לנו בארץ שנת שמיטה, ועל מנת שיקבים ימשיכו לקבל תעודת כשרות, הם חייבים להשבית את ייצור היין בשל המצווה החקלאית הזו. היות שמדובר בהפסדים של מיליוני שקלים הן לחקלאים והן ליקבים, והפיצוי מהמדינה הוא של בפרומיל, הומצאו קומבינות שיעקפו את ההפסדים. המנגנון הראשון הוא "היתר מכירה", והוא מתאים רק לציבורים המסורתי והדתי לאומי. היתר מכירה הוא בדיוק כמו מכירת חמץ, וכפי שמוכרים בפסח את החמץ בפסח לגוי תורן, בשנת שמיטה החקלאי "מוכר" את אדמתו בשקלים בודדים למוסלמי או נוצרי, ואז אפשר למכור את התוצרת בלי שום בעיה. זהו פסק הלכה של הרב קוק, שאינו ממש מקובל על העדה החרדית שהבינה שהיא מפסידה במערכה, ולכן המציאה לנו את "אוצר בית הדין". לצורך זה, מקימים בית משפט (בית דין) שמקבל עליו באופן זמני בעלות על הכרמים, קובע כמה כסף צריך להעביר לחקלאי שנפגע משנת השמיטה, ומשלם בעצמו לחקלאי עבור הענבים במקום היקב. בית הדין גם קובע בכמה יימכר בקבוק היין לצרכן. היינות האלה מגיעים לתחנות חלוקה בעיקר של המגזר החרדי (בני ברק, ירושלים, טבריה ונתיבות), ולכאורה אינם אמורים להמכר אלא להיות מחולקים, ולכן לא תמצאו אותם ברשתות הגדולות. שוב בית הדין דואג למגזר שלו בלבד, ועל חשבון היקבים כמובן. את היינות האלה אפשר לקנות בדרך כלל רק בקרטונים ולא ניתן לרכוש בקבוקים בודדים. למשל בתרא - היין של יקבי רמת הגולן משנת השמיטה 2022, נמכר ב-180 ש"ח לארגז של  12 בקבוקים. כן, כן קראתם נכון, 15 ש"ח לבקבוק כולל מע"מ. 
בהמשך יתחילו להגיע לשוק שאר היינות של היקב ועליהם הכיתוב "אוצר בית דין" ואז תתחיל החגיגה הגדולה,  וההתנפלות של הסוחרים החרדים על יינות הפרימיום במחיר מגוחך. אספנים רבים ירכשו עשרות קרטונים על מנת לשמור וליישן את היינות האלה, מהם היקב אומנם לא מפסיד, אבל בודאי שלא מרוויח כפי שהיה צריך להרוויח. 
מנגנון שנת השמיטה המושחת נשלט על ידי חבורת הזויים ששולטים ב- 30 מיליון ש"ח לצורך היערכות לשנת השמיטה, בדגש על הקמת מערך היתר המכירה ותמיכה באוצרות בית הדין, דרך חלוקה ו/או מכירה בפרוטות למגזר מסויים. תגידו אנחנו השתגענו? צריך להעיף את העלוקות האלה מכל המדרגות. חבורה של חרדים לא ציונים, שדבר לא מעניין אותם מלבד המנגנון המושחת שלהם, והם מעדיפים לאכול תוצרת מיובאת, ובלבד שלא יאכלו או ישתו דבר מתוצרת אדמת ארץ ישראל, אלא אם כן הם קבעו באיזה מחיר. איך אמר לי משגיח כשרות חרדי מאחד היקבים הגדולים?  "יהודי קונה ושותה רק יין כשר, יש בזה גם עניין רוחני", ואני השבתי לו, "עניין של מחלת רוח התכוונת".

 

אין לי טענות נגד היקבים שמשתפים פעולה עם המנגנונים האלה, משום שהם יודעים מי הציבור ששותה הכי הרבה יין במדינה. אם הקהל החילוני היה שותה יין באותן כמויות ששותה הקהל הדתי, היקבים לא היו צריכים להיות כשרים.
 

נ.ב

איך הבתרא של ויקטור שונפלד אתם שואלים? נו שוין, סוג של בוז'לה לא רע בכלל. אני משער שזה לא יין שנעשה על מנת שיישנו אותו, אז אל תרוצו לקנות ולשים מתחת למיטה, כי תוך שנה, אולי קצת יותר, נתחיל להרגיש את טעמי החומץ מבצבצים בו. בחירת השם דרך אגב מאוד מעניינת, וכתבתי שאחזור לזה. המונח "בתרא" שייך למסכת נזיקין בתלמוד, ולגבי היין הזה אני רק יכול לצטט:  "המוכר יין לחבירו והחמיץ אינו חייב באחריותו ואם ידוע שיינו מחמיץ הרי זה מקח טעות ואם אמר לו יין". ויקטור לא לוקח אחריות.

 

 כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו   ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב