דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם קיימת חיוביות רעילה? 

מאת    [ 26/12/2022 ]

מילים במאמר: 555   [ נצפה 498 פעמים ]

חיוביות רעילה נשמע לכאורה כמו דבר והיפוכו.  יחד עם זאת, משמעותה של "חיוביות רעילה" - שבכל מצב, כולל מצבים קשים של כאב וסבל, על האדם להמשיך ולשמור על חשיבה חיובית ולפסוח על הקשיים הרגשיים והפיזיים.  אכן ישנם יתרונות לאופטימיות ולחשיבה חיובית. אבל, "חיוביות רעילה"  איננה נותנת תוקף לרגש כואב  וקשה לטובת חזית "הכל טוב" המובילה לעיתים  לחיוביות כוזבת.

מחקרים מוכיחים שהשקפה חיובית על החיים הינה חיונית לרווחה הנפשית. העידן החדש מקדש חשיבה חיובית. הבעיה נוצרת כאשר החיים לא תמיד חיוביים. לכולנו רגשות וחוויות כואבים. רגשות אלו, אף שהם לרוב לא נעימים, חשוב להרגיש אותם ולטפל בהם בפתיחות וכנות כדי להגיע לקבלה ובריאות נפשית טובה יותר.

חיוביות רעילה לוקחת חשיבה חיובית לקיצוניות ולהכללה כמעט מוחלטת. גישה זו לא רק מדגישה את חשיבות האופטימיות - "תחשוב טוב, יהיה טוב" היא גם מצמצמת ומתעלמת מרגשות אנושיים שאינם שמחה או חיוביות. גישה המקשה על מתן וקבלת תמיכה אוטנטית, לה זקוק האדם בהתמודדויותיו. 

חיוביות רעיל עשויה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים:


    • כשמשהו רע קורה, כמו פיטורין, אנשים עשויים להגיב ב"צריך להסתכל על הצד החיובי". תגובה היכולה לחסום כל ניסיון לומר משהו על הדאגה והכאב המלווים. 
    • אחרי חווית אובדן כלשהו, אנשים עשויים להגיב ב"הכל קורה מסיבה... אנחנו לא יודעים כרגע מה היא...". מתוך אמונה שמילים אל מנחמות. במקרים רבים הקושי הוא של השומע משם שהסבל השל הסובל מאיים על השומע
    • כשאדם מביע אכזבה או עצב, מישהו עשוי להגיב ש"אושר זה בחירה". הדבר עשוי להצביע על כך שאם לאדם רגשות שליליים, זו אשמתו שלא "בחר" להיות מאושר.

הצהרות כאלה נאמרות לרוב מכוונה טובה, ממבוכה, מקושי להתמודד עם הסבל של האחר ולעיתים משום שהסבל של האחר מאיים על השומע.  חשוב להכיר שחיוביות רעילה עלולה להזיק.

ישנה חשיבות על שמירת  אופטימיות, גם מול חוויות ואתגרים קשים. אבל, ישנם העוברים חוויות קשות ואף טראומטיות ומותר להם להרגיש את מה שהם מרגישים. קשה להישאר חיובי כאשר המצב איננו חיובי. גישה זו עלולה להביא לתחושה שבשיתוף במצוקתם הם מכבידים, ששופטים אותם על רגשותיהם ועל כך שאינם מצליחים לראות את הטוב בסיטואציה.

דבקות בחיוביות פעילה, עלולה להפוך לרעילה בעת מצוקה בו האדם זקוק למקום לחלוק את רגשותיו האנושיים באופן מלא, ולזכות בתמיכה ואמפטיה כנה. חיוביות רעילה עשויה לגרום לתחושת  דחיה, ביטול וחוסר התייחסות ראויה  לרגשותיהם. לתחושת בושה ואשמה על היותם עול על האחר. 

אדם סובל, זקוק לידיעה שיש תוקף לרגשותיו, שיכול למצוא הקלה, הקשבה, הכלה ואהבה אצל החברים והמשפחה. קשה לנהל מערכת יחסים משמעותית עם מישהו המתעלם מעצב או חרדה של עצמו ושל האחר. 

חיוביות רעילה עשויה לפעול כמנגנון הגנה כדי  להימנע ממצבים רגשיים הגורמים  לאי נוחות. לעיתים אנשים מפנים כלפי עצמם חיוביות רעילה, לנוכח חוויות ורגשות קשים וכואבים. הם  מרחיקים, מכחישים ומבטלים את רגשותיהם אלה. למעשה, מצמצמים את האפשרות  להתמודד עם רגשות מאתגרים אשר עשויים להביא למודעות וצמיחה מתוך משבר. 

הימנעות מחיוביות רעילה מצריכה מודעות עצמית לאופן  הפעולה והתמודדות עם מצבים מורכבים.  זה בסדר לא להרגיש תמיד בסדר. זה חלק מהחיים. חשוב להימנע מלבקר רגשות שליליים, גם הם אנחנו. ללמוד לנהל את הרגשות השליליים, מבלי להכחיש ולהתעלם מהם.  רגשות שליליים הם מקור מידע חשוב,  העשוי להביא לשינוי.

חשוב להתמקד בהקשבה ותמיכה מבלי להיבהל ולחסום את האחר בחיוביות ייתר מזיקה. אפשר תחושה שהרגשות והמחשבות שלו לגיטימיים. שאתה שם כדי להקשיב.

לעיתים אדם מרגיש יותר מדבר אחד - הוא יכול להיות מוצף וחרד אבל גם מלא תקווה. רגשות יכולים להיות מורכבים כמו החיים עצמם.

רגשות הם אמתיים, תקפים וחשובים. זה לא אומר שאתה צריך לפעול במידי לנוכח כל רגש שמציף.  יש ערך להרגיש את המצב והחוויה, לתת לעצמך את מזמן והמרחב לעבד אותם. הקשב בעיקר לעצמך, פחות לאחר שאיננו יכול לשאת את מורכבות הרגשות האנושיים.

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. 
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW >אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ 
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב