דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיניים תותבות - המדריך המלא 

מאת    [ 13/12/2022 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 463 פעמים ]

האם שיניים תותבות עדיין נחשבות לפתרון דנטלי יעיל?

אנשים רבים מחשיבים שיניים תותבות כפתרון הקל לבעיה של חוסר שיניים בלסת, פשוט שמים בפה ויש שיניים חדשות. למה פתרון קל? כי עד לא מזמן האפשרות של השתלת שיניים ארכה הרבה מאוד זמן. מדובר בטיפול ממושך יחסית שארך בין חצי שנה לשנתיים, שבמהלכו התבצעו מספר פרוצדורות כירורגיות שגרמו סבל רב למטופלים. הן בגלל הטיפול עצמו, והן בגלל שלאורך כל הזמן הזה לא היו להם שיניים מתפקדות.

הרבה מטופלים, ובטח כאלה שסובלים מחרדה דנטלית, החליטו שהם לא מוכנים לעבור את "דרך הייסורים" הזו והם מעדיפים פתרון מהיר, פשוט וזול יותר. סיבה נוספת היא שרוב רופאי השיניים אינם יודעים לספק פתרון למקרים מיוחדים שבהם יש חוסר קיצוני בעצם באחת הלסתות. מטופלים רבים שלא יכלו לקבל טיפול לבעיה שלהם פנו לשימוש כי פשוט רופאי שיניים סירבו לטפל בהם ולהשתיל להם שיניים נותרו בלי הרבה ברירות ופנו לפתרון של תותבות.

אז מה בעצם הבעיה?

האמונה הרווחת היא כי התותבות, בין אם הן נוחות ובין אם לא, אינן פוגעות בבריאותנו. זוהי אמונה שגויה. מחקרים הוכיחו כי אחת מתופעות הלוואי החמורות של שימוש ארוך שנים בתותבות הוא אובדן הולך וגדל של עצם הלסת עד למצב של חוסר קיצוני בעצם. עצם הלסת היא הבסיס שעליו יושבות השיניים הטבעיות שלנו. כאשר נעשה שימוש בשיניים תותבות, בניגוד לשיניים טבעיות או שתלים דנטלים המעוגנים לעצם הלסת, השיניים התותבות "יושבות" על החניכיים ללא חיבור לעצם. בשל עובדה זו, מרכיבי עצם הלסת נספגים בחזרה לגוף. כתוצאה מכך, עצם הלסת מתקצרת. עצם לסת כזו מהווה אתגר קשה מאוד לרופאי השיניים שרוצים לבצע השתלת שיניים ובסופו של דבר גורם לפגיעה במראה הפנים.

התותבות אינן מקובעות לעצם הלסת ולכן מבחינת הגוף, הוא נשאר ללא שיניים וללא שימוש בעצם זו. כאשר הגוף "מגיע למסקנה" שלא צריך את עצם הלסת כדי להחזיק את השיניים, הוא משתמש בחומרי הבנייה שלה למקומות אחרים בגוף. מסיבה זו מתחיל תהליך של ספיגה הולכת וגוברת של העצמות בלסתות. תהליך כזה אינו מורגש אך אם הוא לא מטופל בזמן הוא עלול לאחר שנים ליצור מחסור חמור בעצם הלסת. מחסור שיהיה קשה מאוד לשקם אותו, אם בכלל, ויהווה מכשול על ביצוע השתלות שיניים.

מחירים בריאותיים וסיכונים נוספים

שחיקת החניכיים - שיניים תותבות אינן מקובעות ללסת ולכן שוחקות את רקמת החניכיים ונשחקות בעצמן ולכן, כל מספר שנים יש צורך להחליף אותן כי הן אינן מתאמות יותר. בנוסף, שחיקה ממושכת של רקמת החניכיים עלולה לגרום לדלקות חניכיים כרוניות ולכאבים.

סרטן הפה - סכנה נוספת שמיוחסת לשיניים כאלו ולשימוש רב שנים בהן היא ההאצה בהתפתחות של מחלת סרטן הפה. ישנם חוקרים שטוענים כי התנועה של התותבות בחלל הפה שגורמת לפציעה של רקמת החניכיים ורקמת הלחי הפנימית עלולה להגדיל בכך את הסיכון להתפתחות של סרטן הפה באזורים האלו.

השתלת שיניים - הפתרון המושלם

הטכניקה של "העמסה מיידית" או בשם הפופולארי יותר All on 4, שמאפשרת השתלת שיניים פתרה בעצם את כל אותן בעיות שגרמו לאנשים להעדיף תותבות על פני השתלה. בשיטה זו ניתן להשתיל את כל השיניים כבר באותו יום, לחסוך זמן ממושך של סבל ולחזור לפונקציונליות מלאה של השיניים כבר למחרת היום. רופאי השיניים המובילים בישראל בתחום השתלות השיניים יודעים כיום בעזרת שתלים זיגומטיים (המקובעים לעצם הזיגומה בלחי) או שתלים בזאליים להעניק פתרון הוליסטי גם במקרים קיצוניים של חוסר עצם.

אז מה המסקנה?

למרות שהן מהוות פתרון זול ומהיר בטווח זמן הקרוב, לשימוש בשיניים תותבות חסרונות רבים, והן טומנות בחובן סכנות בריאותיות. היום, בזכות יכולות מתקדמות של רופאי השיניים, ניתן לוותר על התותבות, לחסוך בעיות רפואיות קשות בעתיד ולחזור לתפקוד מלא של השיניים כבר למחרת הטיפול.


 

על שתלים, שתולות והשתלות 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב