דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט: קנביס רפואי מכוסה בפוליסות הבריאות 

מאת    [ 12/12/2022 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 1108 פעמים ]

זיוה נהון סובלת מכאבים עזים, הנובעים מפריצת דיסק ומבעיות אורתופדיות נוספות. במסגרת טיפוליה במרפאת כאב, נטלה נהון תרופות שבסל הבריאות. אולם אלה לא הועילו. לבסוף החלה לקבל קנביס רפואי וזה נתן לה מזור ורווחה מהכאב. אלא שהקנביס הרפואי לא כלול בסל הבריאות והעלות הכלכלית מכבידה, 1,500 שקל לחודש.

לפני 17 שנה, רכשה נהון פוליסת ביטוח בריאות בתאגיד ביטוח ישיר. הפוליסה כוללת כיסוי לתרופות שאינן בסל הבריאות. האם נאמנותה רבת השנים לביטוח ישיר והפרמיות ששילמה ממיטב כספה, ייזקפו לזכותה כעת כשכאבי גופה זקוקים למזור?

מסלקי התביעות בביטוח ישיר לא חשבו פעמיים. הם הודיעו לנהון כי קנביס רפואי בכלל לא נחשב לתרופה.

נהון ההמומה השיבה כי הקנביס הרפואי מביא מרפא לכאביה וכי היא צורכת אותו על פי מרשם קבוע של רופא מומחה, באישור וברישיון משרד הבריאות. אז איך זה שהוא לא תרופה?

עולם הביטוח לא מתנהל על פי עולם הרפואה, הסבירו מסלקי התביעות. הוא מתקיים ביקום מקביל המתנהל על פי האותיות הקטנות שבפוליסה. הם הפנו אותה לסעיף בפוליסה הקובע כי תרופה היא רק תרופה העשויה מ"חומר כימי או ביולוגי". קנביס נוצר מצמחים, לא מחומר כימי או ביולוגי, טענו מסלקי התביעות. לכן הוא לא תרופה.

כל מי שזוכר אף במעט את שיעורי הביולוגיה מבית הספר, ירים גבה. שהרי הביולוגיה עוסקת לא רק בעולם החי אלא גם בעולם הצומח. אך מסתבר כי גם בכל הנוגע למשמעות מילים ומונחים, אנשי הביטוח חיים בעולם מקביל.

גם נהון חשה כי מנסים עליה את "שיטת מצליח" והיא פנתה לבית המשפט לתביעות קטנות בבת ים. התביעה הונחה על שולחנו של הרשם הבכיר אדי לכנר.

הרשם הבכיר הפשיל שרוולים וצלל עמוק לתוך נבכי הקנביס ופוליסת הבריאות כדי לענות על השאלה אם הקנביס הרפואי מהווה תרופה המכוסה בפוליסת הבריאות.

הפוליסה דורשת שהתרופה תהיה מיועדת לטיפול במצב רפואי הנובע ממחלה. ייעוד זה מתקיים בקנביס הרפואי במקרה של נהון, קבע הרשם לכנר. צריכתו מעניקה מזור לכאבים העזים מהם היא סובלת וכאבים אלה נובעים ממחלה: פריצת דיסק ובעיות אורתופדיות אחרות. נותרה אם כן, טענת ההגנה המרכזית של ביטוח ישיר שהקנביס מופק מצמחים ולא מחומר ביולוגי או כימי, כדרישת הפוליסה.

אכן, מודה הרשם הבכיר, הקנביס מקורו בצמח. אולם המונח ביולוגיה מתייחס גם לבעלי חיים וגם לצמחים. כך באנציקלופדיה העברית וכך גם במילון אבן שושן: "ביולוגיה ענף מדעי הטבע העוסק בחקר חיי הצמחים ובעלי החיים".

זאת ועוד, מוסיף הרשם הבכיר, ההיגיון הבריא והשכל הישר מביאים למסקנה כי קנביס חוסה גם תחת ההגדרה של חומר כימי, כמו מרבית החומרים בגלובוס. אפילו על מים נאמר באנציקלופדיה העברית כי מדובר "בתרכובת הכימית השכיחה והנפוצה ביותר על פני כדור הארץ". אם מים מהווים תרכובת כימית, קל וחומר שהקנביס נחשב לתרכובת כימית.

לסיכום, פסק הרשם הבכיר אדי לכנר, הקנביס מורכב מחומר כימי או ביולוגי, הוא נועד לטפל במצבה הרפואי של המבוטחת ונותן מזור לכאביה כתוצאה ממחלותיה האורתופדיות. לכן, בניגוד לעמדתה של ביטוח ישיר, הוא מהווה תרופה גם לצורכי ביטוח.

נהוג לומר כי קריירה של שופט מורכבת משלוש תקופות. בראשונה, השופט חרד לכך שפסקי הדין שלו לא יפגעו בהיגיון ובשכל הישר. לכן הוא מאזין ברוב קשב לבעלי הדין ולעדים, בודק בשבע עיניים את פסקי הדין שכבר ניתנו בסוגיה ואת הספרות המשפטית. הוא גם קשוב לביקורת על פסקי הדין שלו. בתקופה השנייה, קידות עורכי הדין וחנופתם ("כבודו", "אדוני") כבר ממלאות את נפשו. הוא כבר משוכנע שכל פסק דין שהוא מוציא תחת ידו מכיל דברי אלוהים חיים. בתקופה השלישית כבר לא אכפת לו איך מתקבל פסק דינו.

רוב רובם של השופטים בבית המשפט לתביעות קטנות ובכללם הרשם הבכיר אדי לכנר, נמצאים בתקופתם הראשונה. לא בכדי הם השכילו ליצור ערכאה המהווה קרן אור לאזרח הפשוט. הרשם הבכיר לכנר בוודאי יתמנה לשופט. הוא ראוי לכך. חלק מפסקי הדין שלו בתחום הביטוח בנויים לתלפיות. אני רק מאחל לו בשבילו ובשבילנו, שתמיד יישאר עם התכונות שהוא מגלה בתקופה הראשונה בה הוא מכהן כרשם בכיר.

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג תובעים במשפטי ביטוח ונזיקין.

מגדל על דיזנגוף סנטר רחוב דיזנגוף 50 ת.ד. 11228 תל אביב 6111102. טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078. סלולארי: 054-4400005

אתר המשרד https://www.kalir.co.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב