דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה ההבדל בין להרגיש קורבן לא מובן לבין לבקש עזרה באופן מובן? 

מאת    [ 09/12/2022 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 1648 פעמים ]

מה עושים עם מי שמציף אותך בכל הבעיות שלו, לא מוכן לשמוע כל תגובה, אבל גם איננו מתעניין מה קורה איתך. כל כולו עסוק בעולמו, ללא התייחסות לאדם העומד מולו - ברוב המקרים מדובר חבר קרוב או בן משפחה גם המקשיב וגם המציף. נראה כי אדם זה נמצא בתקשורת בעקר עם עצמו, למרות שקיימת אינטראקציה שנדמית כמו דו שיח. כשנדמה לו שאינך מקשיב או מפריע לו במילה בתוך המונולוג שלו, טענתו תהיה שאינך מקשיב לו. קשה, מתיש ומתסכל להיות במערכת יחסים כזו - בעיקר כאשר מדובר באדם שיש לכם קשר משמעותי - משפחתי או אחר. 

הדברים אינם מתייחסים לאנשים שנמצאים במשבר, אובדן, כאב ועוד. במקרים אלא, לא תמיד יש מה להגיד, אלא להקשיב עם הלב, לשאול אם אתה יכול לעשות עבורם משהו, מבלבד ההקשבה ולתת את כל מה שאתה מבקש.

הדברים במאמר מתייחסים לאותם אנשים אשר מציפים בשגרה והנראים כאילו אינך שם אלא כלוח חלק לצרכיו.  הקשבה לאדם אהוב המתלונן ללא הרף על קשייו עשויה להיות כואבת, מבלבלת, מתסכלת ובתחושת חוסר אונים לנוכח אי היכולת לסייע. מדובר באנשים אשר התקשורת שלהם היא חד צדדית ועוסקת בקשייהם בלבד.   ה"מקשיב"  מתוסכל מהטקסטים החוזרים על עצמם כשהוא איננו יכול לומר מילה, משום שאז יואשם בחוסר אמפטיה והכלה. ה"מתלונן" זקוק רק או בעיקר לקהל מקשיב  סיפורי אומללותו. למאזין אין מקום לאמפטיה או עזרה אחרת. 

כאשר המקשיב  איננו מגיב לדברי  המתלונן, הוא עשוי להיות מואשם בכך שאיננו נוכח רגשית.  המקשיב עשוי להרגיש אשמה  ינסה לרצות לפצות באמצעות הקשבת ייתר, לכאורה, מבלי להיות מסוגל להקשיב בלב חפץ ומכיל, בשל היותו פגוע וחסר אונים. התוצאה, תסכול, חוסר סובלנות וכעס כפול על עצמו ועל האחר.  סוג של  לופ שלא יוצאים ממנו

ניתן לפענח אם האדם מחפש תשומת לב ומרכזיות או ממש מדבר מתוך נזקקות כנה לתמיכה (בשני המקרים הוא זקוק לתמיכה, אבל באופן שונה)  לרוב, ניתן להבחין בין אדם המציב עצמו ונמצא בעמדת קורבן, לבין אדם אשר נפתח באופן אותנטי ומבקש עזרה המעניקה גם למקשיב תחושת מסוגלות לאמפטיה ותמיכה.

ישנם המרגישים שהם קורבנות של החיים, שחייהם קשים משל האחרים. הוא איננו מסוגל להתבוננות על  אחרים. מתקשה להתמודד עם מצבים בהם ה"מקשיב" מנסה לומר משהו על עצמו ומעצמו. תופס התערבות זו כנסיון של המקשיב לרכז את תשומת הלב אליו, במקום להיות קשוב באופן מוחלט. אין בתוכו מקום לאיזון רגשותיו, לנסות להתבונן בזווית ובפרשנות נוספת של השיח.  מדובר בתגובות אוטומטיות, לא תמיד מודעות. לפעמים הקושי הוא קושי אובייקטיבי ממשי ולעיתים קרובות מדובר בקושי אישיותי ובצורך  "להקיא" מתוכו את הרגשות הכואבים והרעילים  בשל חוסר יכולתו להכילם. זקוק שהמיקוד יהיה  בו ובאומללותו. תפקידו של המקשיב הוא להיות עד לכך. מתקשה לקחת אחריות ומשתמש בעבר כסיבה או תירוץ לקושי בהווה.  השלכות, אגוצנטריות  ופאסיב-אגרסיב הם חלק מאישיותו והתנהלותו. 

לעומתם יש אלה  הנפתחים  באופן אותנטי, משתפים וחולקים,  זקוקים לאינטראקציה ולקשר עם ושל האחר.  ההתייחסות ההדדית תהיה  באמצעות אמפטיה, הקשבה, מבט מכיל, שיח ברור ומתקף. שני הצדדים חשים מועילים ונעזרים. האדם הנזקק מבטא את  צרכיו, יוצר אינטראקציה מאפשרת שיח תומך,  תחושת ב"יחדנס", מסוגלות והקלה, מגביר את התחושה שאינך לבד.

אדם אשר זקוק לעיבוד העבר והנושאים עימם מתמודד, זקוק לאוזן קשבת ולתבונה של האחר, לעיתים  כדי להפנותו לטיפול במטרה לזהות ולטפל ברגשות ובתגובות השונות.

למרות הרצון להיות קשובים, מעניקים ומכילים, חשוב לעצור לרגע ולזהות את מי ומה אתה יכול להכיל ומתי. לעיתים חשוב לקחת צעד אחורנית, בעיקר כאשר מרגישים שמזיקים יותר משמועילים.

לרוב, אדם המתמודד בכנות עם קושי מסוגל לקבל אמפטיה ומשוב, אינו רוצה דבר מהמאזין, אלא להרגיש שהוא מובן ומסוגל להיות פגיע במהלך השיחה. 

 

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. 
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW >אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ 
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב