דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה לפרויד, למשורר קולרידג' ולאוליביה ניוטון-ג'ון? 

מאת    [ 24/11/2022 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 812 פעמים ]

 

 

מה לפרויד, למשורר קולרידג' ולאוליביה ניוטון-ג'ון

 

הפסיכואנליטיקאי פרויד ראה בחלומות התגשמות מוסווית של משאלות קונפליקטואליות. לדבריו, בחלומות נחלשות ההגנות ומאפשרות למשאלות אלה להופיע. מכיוון שמתקיימת פשרה בין הכוח הדוחף את המשאלה למודעות, לבין הכוח החוסם גישה למודעות, המשאלות המופיעות בחלום מוסוות ולא מפורשות. הפסיכואנליטיקאי מנצל את הופעת המשאלות, גם אם הן מוסוות, כדי להבין את הקונפליקטים שבנפשו של המטופל וכך לעזור לו להביאם למודעות ולהקל על סבלו.

פרויד התייחס לכך גם במאמריו "המשורר והפעילות הפנטזמטית/וההזייה", ו"גראדיווה"; במאמר הראשון אף יצר זהות בין החלומות לבין ההזייה. במאמרים אלה כתב, כי גם המשורר וגם הרופא משתמשים בחלומות כדי לזהות את ההדחקה של המטופל ולסייע לו, אף כי שיטותיהם שונות, ואף שיבח את המשורר על יכולתו לתאר נאמנה את חיי הנפש של האדם: במאמר על המשורר וההזייה הוא מנסח זאת באופן כללי, ואילו ב"גראדיווה" הוא מתיייחס מפורשות לחלומותיו של הגיבור האנולד.

פרויד השתמש, אם כן, בספרות/אמנות כדי להמחיש את תורתו זו, ולא בכדי; לתפיסתו, התהליך היצירתי הוא סובלימציה של הדחף המיני, והוא אפיק פעולה לגיטימי מבחינה חברתית ולא נוירוטי; ככזה הוא אינו מבייש את האדם ואף מעניק לו יופי ותענוג.

בהקשר זה, מעניין לראות כיצד אמנות, חלומות והלא מודע חוברים יחדיו. המשורר הבריטי בן האסכולה הרומנטית קולרידג' כתב את שירו המפורסם "קובלאי חאן", כנראה בהשפעת אופיום, לאחר שלדבריו חלם אותו, וגם הסופר הסקוטי רוברט לואי סטיבנסון חלם את ספרו המקרה המוזר של ד"ר ג'קיל ומר הייד. קולרידג' הוסיף לשירו כותרת משנה "חיזיון בחלום, פרגמנט", ומאוחר יותר הגדירו כ"קוריוז פסיכולוגי", מונחים המזכירים את אלה של פרויד במאמרו "המשורר וההזייה". לדברי קולרידג', במהלך כתיבת השיר הוא הופרע על ידי אורח ועל כן שכח את עיקרו של החלום, והשיר הוא רק חלק קטן ממנו.

מהו תוכנם של חלומות השניים? חלומו של קולרידג' עסק בארמונו המפואר שבעיר זאנאדו של שליט מונגוליה והאיש החזק בעולם במחצית השנייה של המאה ה-13, ובשכיות החמדה שבו. יצוין, כי במהלך השנים זכה שירו המסתורי של קולרידג' גם לפרשנות פסיכולוגית.

חלומו של סטיבנסון עסק בדמותו הכפולה של הגיבור: מחד-גיסא רופא ואזרח למופת בשעות היום, ומאידך-גיסא רוצח ואדם אפל בשעות הלילה.

האם קולרידג' טיפח משאלה חיובית על אודות חיי פאר, שאותה מימש בחלומו באמצעות הגיבור קובלאי חאן, ואילו סטיבנסון מימש בספרו את ההזיות המביישות שאנשים הגונים הוזים אותן אך לא מספרים עליהן, שעליהן כתב פרויד? האם אור השמש ביומו של ד"ר ג'קיל מבטא את משאלותיו הגלויות של האדם, ואילו פעילותו של מר הייד בשעות הלילה מבטאת את משאלותיו הסודיות והחשוכות של האדם? והאם ייתכן שגם הזיות חיוביות עלולות לבייש, כמו במקרה של קולרידג', אם האדם שהוזה אותן חושב שהן יציגוהו כפתטי וכמי שאינו מחובר למציאות? ומשום כך, אולי ביקורו של האורח שימש תירוץ לקולרידג' לתאר תמונה חלקית בלבד של חלומו?

אם התשובה לשאלות אלה חיובית, הרי ששתי יצירות ספרות אלה מממשות את שאמר פרויד בדבר היותם של החלומות התגשמות מוסווית של משאלות קונפליקטואליות, שהאדם המבוגר מתבייש לחשוף אותן.

והיכן הופיע שוב השם זאנאדו, מקום מושב ארמונו של קובלאי חאן? הוא הופיע בסרט פולחן באותו שם (באנגלית (Xanadu) משנת 1980, בכיכובה של הזמרת/שחקנית אוליביה ניוטון-ג'ון, ובמחזמר מוצלח משנת 2007.

הנה כי כן, ארמון מופלא מלפני 700 שנה התגלגל לשיר מתחילת המאה ה-19 והופיע שוב בשנים האחרונות בסרט ובלבוש מוזיקלי, מוכיח כי דרכן של משאלות מסוג זה להופיע שוב ושוב, אם בחלומות ואם באמנות.

תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב