דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקשורת בחירום הצלת חיים 

מאת    [ 08/11/2022 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 670 פעמים ]

תקשורת בחירום הצלת חיים

בלבן – אוברהנד טוען כי קיימים כשלים באירועי חרום בתקשורת בין ארגוני חרום והצלה, שמשתמשים בתדרים שונים ובמערכות קשר נפרדות.

"ברק כתום" היא מערכת קשר רדיו, מבוססת על ציוד מסדרת ASTRO 25 של ישראל, שהוקמה בישראל לצורך תקשורת אמינה בין כל גופי החירום וההצלה בישראל. בעקבות אסון השרפה בהרי הכרמל בדצמבר 2010, שבו התגלו ליקויים בתקשורת בין גופי ההצלה והחירום השונים, כאשר היה שימוש בתדרים נפרדים ובמערכות קשר נפרדות, החליטה הממשלה על שיפור היערכות העורף למקרי חירום ואסונות ובחינת חלופות למערכת תקשורת ושליטה ארצית לחירום. הקמת מערכת רדיו לאומית משותפת ואחידה לכלל גופי החירום וההצלה תאפשר תקשורת רציפה בין הארגונים במצב חירום ובאירוע אסון המוני, וללא תלות במערכת התקשורת של חברות הסלולר.

 אל מערכת "ברק כתום" התחברו המשרד להגנת הסביבהרשות הכבאות וההצלהרשות הטבע והגניםמשמר הכנסתחברת החשמל לישראל וקב"טים ברשויות המקומיות . נכון למאי 2021 טרם הושלם חיבור מגן דוד אדום לרשת זו, והיא משמשת רק את הפיקוד הבכיר והחמ"ל של הארגון, אך לא את אנשי ההצלה בשטח. בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2016 נמתחה ביקורת על כך שמגן דוד אדום לא חובר למערכת. (ויקיפדיה)

אמיתי זיו טוען כי 10/5/2021 האסון בהילולה במירון ביום 30/4/2021 שבו נהרגו 45 בני אדם, העלה שוב את הנושא של מערכת רשת קשר לאומית שמד"א (משתמשת ברשת סלולר שמועדת לקריסה בזמני אמת) לא מחוברת אליו על סדר היום. רשתות הסלולר קרסו מה שהפיל חלק גדול ממערכת התקשורת של מד"א שמאז 2019 היא חלק מתקשורת של חברה פרטית ומבוססת על סלולר דור 4 של רשת סלקום, ובנוסף במכשירי קשר אנלוגיים באמבולנסים.

בשנת 2009 הוצע לאיגוד ערים אזור חיפה – שירותי כבאות, פרויקט תקשורת חרום למען הקהילה בהתנדבות על ידי מנהלי הקמת פרויקט: שלמה פלדהמר ונפתלי בלבן – אוברהנד, בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום, ממקימי הממסרים הראשונים של החובבים בארץ. ממייסדי התקשורת הספרתית ת בישראל ב 1986, עובד אינטל ישראל לשעבר וחבר בצוות התכנון של הלוויין "Techsat" של הטכניון בחיפה, שניהל את מרכז הטכנולוגיה "בית מילר" בחיפה.

בהצעה ראשונית לשילוב חובבי רדיו במערך קשר החירום הודגשו ההיסטוריה והניסיון הקודם של חובבי הרדיו בארץ ובעולם, שהנם אנשי המקצוע אמתיים והמנוסים ביצירת קשר בתנאי קשר קשים במיוחד באזורים מנותקים. הם השתתפו במאות מבצעי הצלה בים וביבשה במשך השנים כמו ברעידת האדמה במקסיקו סיטי ב 1986, בקריסת מגדלי התאומים בה גויסו לעזרתם 80 חובבי רדיו מנוסים אשר עזרו רבות, בישראל בשנת 1982, מלחמת לבנון.

בארה"ב רשומים כחצי מיליון בעלי רישיון של אלחוטאים חובבים יש רשתות המוכנות לכל מקרה באזורים רבים. רשתות אלא פעילות מאוד באסונות טבע. באירופה יש התארגנות בכמה ארצות. בישראל יש פעילות המתארגנת במקרים שעולה הצורך, ויש בערך 100 מתנדבים.

 

ההצעה לתכנית פעולה חדשה בשטח כללה מימוש על פי הכללים והחוקים הבינלאומיים, עפ"י אמנות התקשורת של הארגונים ITU (ארגון תקשורת העל של האומות המאוחדות) וכן עפ"י המלצות IARU אזור 2 (איגוד חובבי הרדיו העולמי אזור אסיה, אפריקה ואירופה). צוות ההפעלה יהיה מורכב מחובבי רדיו בעלי רישיון ישראלי/בינלאומי וכן ליווי של צוותי החירום המקצועיים.

מימוש ההצעה יאפשר תקשורת כמעט מכל מקום לכל מקום ובכל תחום תדרים, בגלים הקצרים והאולטרה קצרים. כל זאת מבלי להזדקק לחברות כמו בזק, סלולר ולחברת חשמל. וכך, ייבנה ויורכב ציוד קשר רב תחומי רב תדרי בתוך רכב לקשר חרום לקשר בתוך המדינה ואל מחוצה לה, בים ביבשה ובאוויר לטווחים של אלפי ק"מ. בתוך הניידת יהיה ציוד קשר מקמשי"ם (מקלטים משדרים) לתג"ם (תחנת האלחוט והאנטנה) לתחומי החובבים וגם לתחום מכבי האש, ציוד תאורת חרום וכן ציוד לאספקת אנרגיה – מצברים וגנראטור חרום. אנטנות מתקפלות רב תחומיות, וחיבור לרשת החשמל הבזק והאינטרנט (באם קיימת) להקלת ההפעלה. בלבן – אוברהנד (17/2/2003) מנהל בית מילר בחיפה בעבר, פנה בבקשה להפעיל רשת חרום ארצית בבית מילר שבו נמצאת תחנת חובבי רדיו משוכללת אשר השתתפה גם בעבר בהפעלת קשר חרום וזאת באירועים, כאמור. מר בלבן טען כי הנחיצות בהפעלת קשר חרום בחיפה אינה מוטלת בספק באזור הרגיש של מפרץ חיפה והמפעלים הכימיים שנמצאים בו.

בלבן – אוברהנד, (28.5.2016) מתאר מבצעי הצלה באמצעות חובבי רדיו ששודרו ברדיו בישראל ביום 28.5.2016 בהקשר רעידת אדמה הרסנית במקסיקו סיטי שאירעה ביום 19.9.1985 , בעיר שמנתה אז כ-18 מיליון תושבים, שבה נהרגו באותו בוקר למעלה מ-10,000 תושבים ואומדן של 60,000 נפגעים. העיר הענקית הזו נותרה מנותקת משאר העולם ובאותה תקופה התגוררו בישראל כ-10,000 עולים מעיר זו.

במשך למעלה משנה הצטרפו לניסיונות הקשר הממוחשב עשרות חובבי רדיו שהשתמשו במחשבים מתוצרת קומודור, 20-VIC. אחד החובבים המובילים בתחום, ג'ים סטון, הרכיב בביתו בהרצלייה מערכת הפועלת בגלים קצרים, שהייתה מקושרת באמצעות גלי רדיו למערכת הארצית בחיפה. התקשורת הזו פעלה רק בישראל באמצעות גלים אולטרה קצרים. שילוב שתי המערכות נתן לחובבים בישראל אפשרות לשלוח טקסטים קצרים בעיקר באנגלית למדינות רבות בעולם שגם בהן הורכבו מערכות דומות, שהיוו מעין אינטרנט קדום, אך בלעדי.

חובבי הרדיו בעולם ובעיקר בארצות הברית, ניסו והצליחו להקים קשר רדיו בין מיאמי לבין מקסיקו סיטי. חובב רדיו יהודי במקסיקו סיטי, העמיס את ציוד הקשר שלו על מכוניתו ויצא למקום פתוח בו ייתכן קשר רדיו טוב. הוא הפעיל את המשדר שלו ממצבר המכונית ויכול היה לשדר כל עוד היה לו דלק. הוקם קשר בינו לבין חובבי רדיו במיאמי, וממיאמי להרצלייה ומהרצלייה לחיפה, ומשם לעשרות חובבי רדיו בארץ.

מר בלבן מתאר כי שמו ושם אחרים שסייעו בתקשורת החרום הוצגו על מסך הטלוויזיה בערוץ הראשון בתום מהדורת הלילה של החדשות. הגיע מבול של שיחות טלפון מבני משפחה מודאגים. נפתלי בלבן-אוברהנד כתב על תרומתם של חובבי הרדיו(שקיימים מעל 100 שנים) בהעברת ד"ש מחיילים למשפחה שסייעה למורל שלהם בתקופת מלחמת לבנון הראשונה 1982.המאמר הוקדש לחבר אריה קרץ ז"ל, פעיל בזמנו בתחנת המועדון בערד.

למרבית הפלא, בשנת 1982 בה פרצה מלחמת לבנון הראשונה, התקבלה החלטה לבטל את האיסור על השידורים בזמן מלחמה, שבו נאסר על חובבי הרדיו לשדר מטעמי סודיות, ושררה דממת אלחוט. חובבי רדיו רבים שגויסו למילואים, לקחו עימם את המשדרים הממוזערים שלהם.

באמצע שנות השבעים, החובבים החיפאים התקינו "תחנת ממסר להגדלת טווח השידור" על גג מגדל האוניברסיטה בחיפה שאיפשר להתקשר למרחק גדול של למעלה מ-200 ק"מ ואף לקפריסין וזאת באמצעות מכשיר קשר אישי וקטן. אחד האנשים הפעילים ביותר היה חובב הרדיו יורם קיזלר ז"ל שעשה ימים כלילות בתעבורה האלחוט.

לסיכום נשאל: כמה אסונות נוספים ידליקו נורה אדומה אצל מקבלי החלטות של בטחון הפנים של המדינה בתחום מערכות רשת קשר באירועי חרום?

 

יעקב רוב


 


חוקר


 


Scientist




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב