דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלים של מצליחנים 

מאת    [ 09/10/2022 ]

מילים במאמר: 1125   [ נצפה 1533 פעמים ]

כלים של מצליחנים

שאלת ה"הצלחה" היא זו שמעסיקה את אנושות כבר שנים רבות. כל אחד מאתנו בטוח שאל את עצמו לפחות פעם בחיים - איך יש כאלו שמצליחים בהכל ויש כאלו שלמרות היכולות שלהם לא מגיעים להצלחה הצפויה. זוכרים את ילדה או ילד בכיתה שלכם, שתמיד כולם היו סביבם? מורים אוהבים אותם, ההורים שלהם מפנקים אותם בבגדים וציוד הכי חדש, וכולם היו בטוחים - בפנינו פרסונה שהולכת להצליח בגדול ולהיות בעלת מעמד חשוב. אבל, כעבור שנים מאז סיומו של בית הספר, נפגשים במקרה בחנות או באיזה אירוע ומגלים שלמרות כל הציפיות, הם לא הגיעו למשהו יוצא דופן ולפעמים אף פחות מרב חברי הכיתה. מה הסיבה? מה הם הגורמים שמשפיעים עלינו במהלך החיים שהופכים את חלקינו למצליחנים וחלקינו לפחות?

על השאלה הזאת נכתבו מאמרים רבים ונבנו הרצאות וסדנאות של מאמנים אישיים. היום אני מציעה לכם להסתכל וללמוד על התופעה של "מצליחן" מזווית קצת אחרת, באמצעות התבוננות דרך פריזמה של "אינטליגנציה תוצאתית". מתוך ההסתכלות נגבש ונדייק כמה כלים לפיתוח של התכונות והתנהגויות המעלים את הסיכויים להצלחה.

כי למזלנו - אינטליגנציה היא מיומנות שכלית שניתנת ללמידה ופיתוח. יחד עם זאת, חשוב לציין - אל תצפו לנסים ונפלאות - פיתוח מיומנויות חשיבה זו עבודה מאוד קשה הדורשת התמדה, ריכוז והשקעה. אין פתרונות קסם אשר יכולים לעלות את רמת ההצלחה שלנו מ-0 ל-100, אבל בהחלט ניתן לשפר את המצב בכמה עשרות אחוזים עם תעבדו מדויק ותקפידו לשמור על כללים.

מה זה אומר "אינטליגנציה" ואיזה סוגים קיימים?

מילה "אינטליגנציה" לוקחת את השורשים שלה משפה לטינית "intellectus" ומשמעה - יכולת מחשבתית.  היום אנחנו יודעים לזהות ולעבוד עם כמה סוגים של אינטליגנציות: רגשית, לוגית, ורבאלית, מוזיקלית, תנועתית, בין אישית, מודעות עצמית ותוצאתית.

 חוקרים רבים עובדים בתחום של גילוי וזיהוי האינטליגנציות. אחת החוקרות הידועות ד"ר דיתי קליין, שמחקריה היוו עבורי השראה לכתיבת המאמר. מחקרים וחיפושים אחר המקור של אינטליגנציה תוצאתית, ניזונים בעיקר מתוך רצון להבין איך ולמה יש אנשים שמצליחים ויש כאלו שלא. אחת השאלות הייסוד: מה גורם לכך שכאשר נקודת מוצא ברמת ידע או יכולת ביצוע זהים, עדיין יש אלו שמצליחים ויש אלו שפחות? קיימים כמה הסברים וסבורות לכך: מזל, גורל, או משהו בתהליכי חשיבה וצעדים. כיוון שכל אלו אינם סיבות אמפיריות הניתנות למדידה והוכחה, אנשי מדע העוסקים בסוגיית ההצלחה, בנו ניסויים, חקרו והגיעו לכך שנמצאו התנהגויות דומות אצל כל המצליחנים. התנהגויות חוברו יחד למחנה משותף של סגנון מחשבתי שהוגדר כ"אינטליגנציה תוצאתית".

מה זה "תוצאתיות" ואיך לפתח אותה?

לתוצאתיות יש חשיבות רבה. זרמים שלמים של פסיכולוגים, יועצים ארגוניים, מאמנים אישיים וחוקרי התנהגות, שביניהם גם אני, זיהו מרכיבים משמעותיים בהצלחה כפועל יוצא של מכוונות לתוצאתיות.

עולם העבודה עבר שינוים רבים: מאגררי לתעשייתי, מתעשייתי לפיתוח ידע והשינויים ממשיכים גם היום. בשנות ה-50 של המאה ה-20 התחילו לדבר על חשיבותם של יעדים ולא רק להתרכז בתהליכי העבודה. הידע שנצבר על צורת העבודה ועל התהליכים הנכונים, הביאו למקום של שאלה "איך מתקדמים מכאן?". פיטר דרוקר, אחד החוקרים המובילים בתחום של יעוץ ארגוני ותורת הניהול הגדיר את השלב כמעבר לניהול ממוקד יעדים. המשמעות של השלב היא בכך שצריך להגדיר לאנשים את היעדים בצורה ברורה ולא להגדיר איך לעבוד. היכולת להגיע ליעדים מוגדרים בזמן מוגדר- זו תוצאתיות.

התנהגויות וכלים מקדמי הצלחה

אחרי שהבנו מה היא "אינטליגנציה" והגדרנו מה היא "תוצאתיות", ניגש ללב המאמר ונגלה מה יכול לסייע לנו בקידום ההצלחה.

ראשית, נדייק מה הם המאפיינים שנמצאו אצל האנשים שנתפסים כמצליחנים. בעקבות המחקרים ותצפיות, התגלו שלושה מאפיינים עיקריים שזוהו אצל כל אחד מהנחקרים:


    • מודעות עצמית וסביבתית גבוהה. "מודעות עצמית" מאפשרת לבן אדם להעריך את היכולות שלו ולהגדיר יעדים שהם ברי ביצוע, ולקחת אתגרים במידה. מי שזקוק לאימון ופיתוח של אינטליגנציה "מודעות עצמית", יכול לעשות זאת באמצעות כמה כלים. ראשית, יש לחשוב על ההתנהגויות המאפיינות אותנו. כדי לעשות זאת יותר מדויק, מומלץ לפנות לאנשים סביבכם ולשאול אותם "מה היא ההתנהגות או תכונה שהכי דומיננטית אצלי?". שנית, לאחר קבלת רשימה של התנהגויות המאפיינות אתכם, יש למפות את החיוביות והשליליות, בדגש על התנהגויות שקידמו להצלחה אל מול התנהגויות שקידמו לכישלון. חשוב לציין, שלמידה מהצלחות - זהו כלי שמשמש לא רק לדיוק והעמקה של מודעות עצמית, הוא גם מאוד יעיל בעידוד לפעולה. לדוגמה, עובדי שיקום, לצורך חיזוק מוטיבציה וזיקוק יכולות ומיומנויות חיוביות של האדם המתמודד עם אתגרים, עובדים עם שאלונים מסודרים סביב "מה בהתנהגות שלי עזר לי להצליח בעבר".

"מודעות סביבתית" מאפשרת ללמוד את התחום בו מציבים יעד מטרה. לבחון כל הסיבות והנסיבות ובכך לנהל סיכונים בצורה טובה וזה מה שמעלה את סיכויי הצלחה בהשגת המטרה. לרוב, ההבדל הראשון הנגלה לעין בין מי שהצליח לבין מי שלא - זו מוכנות להגיב לבלת"מים. ניהול סיכונים נכון וקפדני מאפשר להתכונן למצבים בלתי צפויים ולהקטין את כוח ההשפעה שלהם עלינו בדרך להצלחה.


    • בחירה נכונה של המטרה ודרכי הגעה אל היעד. כיועצת, אני פוגשת הרבה אנשים שאינם מבדילים בצורה מדויקת מה עבורם "יעד" ומה "אמצעי". חלק מה "אי-הצלחה" הוא בכך שכל הפעולות היו מופנות בעיקר להשגת האמצעי ולא בניצול של האמצעים להשגת המטרה. דוגמה - תפקיד בכיר בעבודה- האם זו מטרה או אמצעי להגיע למטרה? אם אנחנו עומדים מול אדם שמגדיר הצלחה בחיים כקבלת הוכרה ואהדה לכישורים שלו - תפקיד בכיר בעבודתו הינו יעד המציין את זה. יחד עם זאת, אם אנו עומדים מול מי שמגדיר הצלחה בכך שיש לו ביטחון כלכלי או חופש פעולה - תפקיד בכיר בעבודה מהווה רק אמצעי (או יותר נכון אחד האמצעים) להשגת היעד.

במילים אחרות - חשוב מאוד לזהות ולהגדיר נכון מה הוא היעד שלכם ומה ההישג שאותו תפרשו כהצלחה, ואז לבחור באמצעים ודרכים להגיע אליו. כמו כן, לבחור נכון במה להשקיע זמן, מה הוא סדר עדיפויות ועם מי ללכת בדרך - כך שכל המרכיבים יקדמו וישרתו את המטרה. מה זה דורש? - לא לפחד מעבודה קפדנית ועיסוק בפרטים קטנים. כל הצלחה מבוססת על תכנון טוב, וכל תכנון טוב מתבסס בהעמקה ברמות הכי קטנות של כל המרכיבים.


    • יצירתיות וחשיבה מחוץ ל"קופסא". עוד מאפיין שמשותף למצליחנים - הוא שימוש במשאבים הקיימים כאן ועכשיו. כדי להגיע למקום שונה ממה שאנו נמצאים בו עכשיו, באמצעות כלים ונתונים הקיימים עלינו לפעול בצורה יצירתית ולא שגרתית. האם זה תהליך מובן ופשוט? - לא! אבל, הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה, וזה כבר אמרנו. למזלנו, אנו חיים בעידן של קידמה ונגישות של הידע. כל מי שחושב שיש מקום לשיפור ופיתוח של מיומנויות של חשיבה יצירתית, יכול ללא מאמצים רבים למצוא כלים וסדנאות לכך. אבל, אם נלך על כאן ועכשיו, כלל ראשון בהפעלה של חשיבה יצירתית, זה לנסות לראות את המצב הקיים בריחוק. או בשפה מקצועית לבצע "הזרה", ממילה "זר". במה כולנו הכי טובים? - נכון, בלתת עצות. תנסו לכתוב את המצב בו אתם נמצאים, את היכולות ואמצעים שיש לכם, בצד אחד של הדף, ואת היעד מטרה בצד שני. עכשיו, דמיינו שלא מדובר בכם. נגיד בחבר או חברה או כמצב שמתואר בסרט. דמיינתם? עכשיו, תתנו את העצה שלכם איך להגיע למטרה עם מה שיש. אם זה עדיין לא הולך - תנסו לפנות לחוכמת ההמונים, גם אם לא יתנו לכם פתרון טוב, אולי תוך כדי תקבלו השראה ותראו את סיטואציה בצורה אחרת, אשר תאפשר מציאת פתרון יצירתי ותוביל אתכם להצלחה הרצויה.

לסיכום, אגיד שהתחום נמצא בשיא של המחקר ופיתוח, ואם הרגשתם שבא לכם להתעמק בו עוד, אם תוך כדי עלו בכם מחשבות ופתרונות נוספים, תמיד אתם יכולים לחקור, לבנות ולפתח את זה בדרך שלכם ולהגיע להצלחה!

ילנה פיינשטיין  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב