דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלן סיקסו - המדוזה שהפכה מצפרדע לנסיכה 

מאת    [ 05/10/2022 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 1410 פעמים ]

 

 


                                             הלן סיקסו: על המדוזה שהפכה מצפרדע לנסיכה

הלן סיקסו - סופרת, פילוסופית, מחזאית, מסאית ופמיניסטית בת 85. יהודייה שנולדה באלג'יריה ובבגרותה עברה לצרפת. על תפיסותיה המקוריות אפשר ללמוד ממאמרה הייחודי "צחוקה של המדוזה", העוסק במרכזיות הקונפליקטים ובסוגיות הגוף והשפה שבחברה המערבית.

סיקסו דנה במאמר בשליטתה של התרבות המערבית הגברית בחיי הנשים, וקוראת לשחרורן משליטה זו. לתפיסתה, אף השפה המערבית היא גברית וככזו היא מדכאת את הנשים. סיקסו מעניקה לגוף, על חושיו ותשוקותיו, מקום מרכזי בשחרור האישה, והיא אף מחברת בין הגוף לבין הדיבור והשפה כאשר היא כותבת כי "האישה...חייבת בדחיפות ללמוד לדבר. אישה ללא גוף...אינה יכולה להיות לוחמת ראויה.

סיקסו איננה מתארת רק את הקונפליקט הקיים בין דיכוי האישה לבין הצורך בשחרורה, אלא קוראת לשינויו המהפכני. לדבריה, על החברה המערבית להפסיק לראות באישה מי שמעניקים לה משמעות על פי ערכי פאלוס וגבריות, אלא לראות אותה כמי שהגיון קיומה ופעילותה נמצא בה עצמה. סיקסו לא מסתפקת בכך, אלא קוראת גם לשחרור הגבר מהנורמות הגבריות, ולכך שהיחס אליו יתממש על פי ייחודו, יהא זה גברי או נשי. יש לבטל את מלחמת המינים ואת ייצוגה הפלוצנטרי כך, שגם האישה וגם הגבר יקבלו את משמעותם המינית בדרך ניטרלית וייחודית מרובת-פנים ופלורליסטית, שאין בה שליטה ודיכוי.

הממד המהפכני של דברי סיקסו מתבטא גם באופיו של האקטיביזם הנשי שהיא מציגה במאמרה. על דרך הניגוד, גם במיתוס של אדיפוס ניתן מקום מרכזי לאקטיביזם של הגיבור, הוא אדיפוס, אבל זהו אקטיביזם הנתון לדטרמיניזם אלוהי שחרץ את גורלו לשבט, ולכן  זהו אקטיביזם אימפוטנטי ואף קטלני.

לא כן האקטיביזם הנשי שבשמו כותבת סיקסו, שכולו מהפכה מנטלית ומעשית, כדבריה: "על הנשיות עוד צריכות הנשים לכתוב כמעט הכול....לא על הגורל, אלא על הרפתקה... אין ההתעברות תלויה בגורליות".

סיקסו משבצת תפיסה זו בתפיסה רחבה יותר של קיום חופשי אנושי, שבו הרוב לא ישלוט במיעוט, מעמד – במעמד, ולאום בלאום. בתהליך זה יש לכתיבה ואף למשוררים תפקיד בלעדי: "היו משוררים...רק המשוררים...רק המשוררים..." ; בכך מזכירה סיקסו את דבריו של המשורר האירי שיימוס היני בטקס קבלת פרס נובל לספרות (1995), לפיהם "השיר....[גורם] לכיול מחדש של העולם עצמו. אנו רוצים [שיפעל] כמו ההלם החשמלי שמשיב את הלב המפרפר לקצב הראוי לו".  בכך מעניקה סיקסו את הכוח למיעוט החלש– הנשים והמשוררים, ומציעה לאמץ מבט חדש על היררכיית הכוח שבחברה שלנו, ועל כוחה של החולשה כביכול

מי היא, אם כן, האישה על פי סיקסו? זו היא האישה היפה מלאת החיים והארוס והמיניות; היא המדוזה היפה והצוחקת, האישה-הנחש. זו האישה, שאיננה המדוזה המאיימת במיתולוגיה היוונית שמאבנת את כל המביטים בה, ואשר הגיבור פרסאוס הורג אותה. היא זו ששערותיה נחשים, נחשים שהם מקור כוח כמו הפין הגברי, והיא זו ששיתפה פעולה עם הנחש בסיפור גן העדן כדי להעניק את התרבות למין האנושי.

 

 

תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב