לעיתים ילדים לא רוצים לעשות משהו: לא רוצים ללמוד מקצוע מסוים, לא רוצים ללכת לאיזשהו חוג, לא רוצים לעזור בבית ועוד כל מיני "לא רוצים". הסיבות יכולות להיות רבות. במסגרת המאמר הזה לא נדון בכולן, אלא בחלקן אך כן נבהיר עובדה אחת שהיא בעיניי בלתי מעורערת:
אין ילד עצלן!!! כמו שלא נעלה בדעתנו מחשבה העוסקת בפקפוק בתפקוד החרוץ של השמש, שתמיד זורחת בבוקר ותמיד שוקעת בלילה, ובעובדה שכדור הארץ תמיד מסתובב וימשיך להסתובב כי ככה זה בטבע. כך גם הילד. ילד בהגדרתו ובמהותו לא יכול להיות עצלן. ילד יכול להפוך למבוגר שסיגל לעצמו דפוסי התנהלות הזהים לחוסר עשייה, העדר בחירה, אי לקיחת אחריות, ויתור עצמי, אי יכולת ליזום, השלמה עם המציאות הקיימת וכו'.
אז מה יכול להיות אצל הילד?
חוסר מוטיבציה, למשל. כשהילד הוא בגילאי הגן וכיתות יסוד אז המשפחה, מסגרת חינוכית והסביבה אחראיות על להקנות לו מערכת מוטיבציה, שאמורה לשמש אותו בהיותו מבוגר. אך כשהוא מסיים בית ספר יסודי (לעיתים עוד לפני כן) חשוב שתהיה לו מוטיבציה פנימית משלו. לא של ההורים. שלו. למשל: "אם אהיה תלמיד מצטיין במתמטיקה, אז ענבל (מלכת הכיתה) תשים לב עליי", או "אם אתאמן בקראטה, אז אף בריון לא יתעסק איתי" וכו'
המוטיבציה צריכה לבוא מהילד עצמו. ההורה כן עשוי לסייע לילד לאתר את הגל הנכון, בו נשמת הילד תזהה את ספינת ההצלה, עליה תפליג ההבנה ששומעים ורואים אותה. הילדים הרי מאוד מחוברים לעצמם (בגילאי הגן במיוחד).
הסיבות הנוספות ל"עצלנות" הילד יכולות להיות ה soft skills (מיומנויות גמישות) לא מפותחות דיין. עוד לפני כעשור ה soft skills -היו נחלת מנהלים בכירים בחברות יוקרה.
היום הן מצרך נדרש בחיינו העכשוויים כמעט כמו מזון או מים בלעדיהם לא ניתן לשרוד.
טופ ה-10 מיומנויות הגמישות הנדרשות:
• מיומנויות תקשורת בין היתר יכולת לשלוט בהצגה עצמית, הצגת רעיון, פרויקט, להיות בן שיח אטרקטיבי. כל הנ"ל מתחילות ממיומנות הקשבה עצמית והבנת הצרכים העצמיים
• חשיבה אנליטית וביקורטית: לדעת להציג שאלות, מיומנויות שכנוע, חשיבה מקורית
• מיומנות הקשבה. לדעת לקבל זווית ראייה שונה משלי ולהודות בכך שלא הייתי צודק, לדעת להתנצל כשצריך. לדעת להקשיב ולשמוע בן שיח בהקשבה פעילה
• מיומנות עבודה בצוות. להכיר את התפקיד שלי בקבוצה (מנהיג, מוביל, ביצועיסט) ולהתנהל בהתאם לתפקיד
• מיומנות הגדרת והשגת מטרות
• מיומנות של עמדת חיים כללית פעילה פרואקטיבית וחיובית. לדעת לאחל לאנשים כל טוב, לחשוב בצורה פוזיטיבית
• יכולת ניהול ופתרון קונפליקטים
• מיומנות קבלת השראה מרעיונות חדשים לחנך את עצמך כמנהיג
• לדעת לקחת אחריות על עצמך
• ניהול וארגון עצמי. זה מתחיל מהבית ומהגן
ה- soft skills מנבאים 85% הצלחה אצל הילד בעתיד לפי נתוני אוניברסיטאות הרווארד וסטנפורד. ורק 15% ניתנים ל-hard skills , כלומר למיומנויות שניתן לאמוד ולנהל מעקב אחריהן, כמו ידע מקצועי, שליטה בשפות, שליטה במחשב וכו'.
לעיתים קרובות הילד מתנהל כ"עצלן" כי משהו מה- soft skills טעון עבודה ואפשר לפתח אותן גם בגילאי בית הספר, אך עדיף שזה יתחיל כבר בגילאי הגן הצעירים.
ד"א, קוונטין טרנטינו עזב את בית הספר בגיל 15. לאחר מכן למד בסטודיו לדרמה שנתיים וגם כן עזב. במהלך שש וחצי שנים הוא ניסה להשיג מימון לסרטו הראשון "כלבי אשמורת", אותו השיג בגובה של 1,5 מיליון דולר בשיחת חברים עם מפיק לואורנס בנדר באחת המסיבות.
יכולת להציג רעיון, פרויקט, הצגה עצמית יעילה, להיות פרואקטיבי, מקורי - זה שם המשחק...
אירינה גורביץ' גינזבורג
ייעוץ והנחיית הורים לילדי הגן כולל ילדים עם עיכוב התפתחותי.
בעלת תואר שני במדעי התנהגות וחינוך
עכשיו גם בפייסבוק
או בנייד 0528995637