דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נמאס לי מהבלגן! או שאתה מסדר או שאני תורמת את הצעצועים שלך! 

מאת    [ 22/08/2022 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 1132 פעמים ]

החבר הלך הביתה ואתם עומדים המומים בכניסה לחדר של בן ה-5 שלכם. השטיח וגם חלקים נבחרים מהרצפה, מכוסים במכוניות וחתיכות לגו בכל הצבעים והגדלים (רק חסר ששוב תדרכו על חתיכת לגו מעצבנת!). אבל דיברנו על זה אלף פעם ואמרנו שבפעם הבאה שנשאר בלגן, אנחנו מכניסים את ה-כ-ל לשקית גדולה ותורמים את זה לילדים שזקוקים לצעצועים!

אחד ממקורות הוויכוחים המשמעותיים ביותר שקיים בין הורים לילדים הוא הבלגן שהילדים משאירים אחריהם, שנתקל בחוסר שביעות הרצון שלנו, ההורים. אנחנו חוזרים מהעבודה, מסידורים, או מפגישה עם חברים ואם הילדים היו בבית, רוב הסיכויים שגם מבלי שהם יספרו לנו, אנחנו נדע מה הם עשו, במה שיחקו וגם מה אכלו. זה מתחיל בגיל הצעיר וממשיך הרבה פעמים עמוק לתוך גיל ההתבגרות.

למרות הקושי, בואו נחזור לרגע לבלגן בחדר. אבל הפעם נסתכל על המצב דרך העיניים של הילד – נקרא לו עדי ולחבר ניר. עדי וניר נהנו מאוד ובנו בלגו את טירת הקסמים שלתוכה נכנסות המכוניות והופכות למכוניות מעופפות. הם עוד לא סיימו לבנות את הטירה וניר היה צריך ללכת. "אוףףףף!! הוא לא יכול ללכת דווקא עכשיו!! למה הוא לא יכול להשאר רק עוד קצת??"

התסכול של הילדים ברור. הם היו באמצע וללא כל קשר לשלב של המשחק, ניר הלך. ככה נקטע לו המשחק. אם הייתי יושבת עם חברה בבית קפה ופתאום הייתי מקבלת שיחת טלפון שאני חייבת ללכת באותו הרגע, הייתי רוצה לסיים את הנושא עליו דברנו, או לפחות כמה משפטים נוספים. הקטיעה של המפגש בכלל ובפרט של השיחה מעלה בי תסכול רב. למרות שבמקרה שלנו, יתכן ונוכל להמשיך את השיחה בטלפון.

ואם נחזור ללגו ש"מחכה" לנו בחדר של הילד - סדר וארגון הן מיומנויות שמאפשרות לנו כמבוגרים, התנהלות תקינה בעולם. אבל במצב שתיארנו, ראינו שקיים קונפליקט בין נקודת המבט של ההורה לזו של הילד. הקונפליקט הזה מוביל הרבה פעמים לוויכוח, שמוביל לוויכוח נוסף, למאבק כוח בינינו לבין הילד ועלול, בסופו של דבר, לפגוע בקשר שלנו איתו.

איך מתגברים על הקונפליקט מבלי לפגוע ביחסים שלנו עם הילדים?

זוכרים שעזרתם לילדים "לצאת" לעצמאות כשהם היו צריכים ללמוד להתלבש? אז גם פה אפשר לפעול באופן דומה. אבל במקום להתלבש – המיומנות היא לסדר.

את דרך הלימוד נחליף בדרך כיפית וברורה יותר לילדים, נשתמש בשפה שלהם - המשחק. או ליתר דיוק, נשתמש ב-"מישחוק" – נהפוך פעולה שאיננה משחק (כמו לסדר) למשחק.
כלומר, אנחנו נלמד אותם למשחק את הסידור (הרי לא כתוב בשום מקום שזו חייבת להיות פעולה רצינית ומבאסת).

אבל רגע לפני הסידור עצמו, חשוב לי לציין שכאשר הילדים מסתכלים על בלגן, קשה להם להבין מאיפה להתחיל והמשימה - שעבורנו היא אולי ברורה - מאתגרת עבורם. בהשוואה אלינו, כשילדים עומדים מול הבלגן, הם רואים משהו דומה למה שאנחנו נראה אם נצטרך "לסדר" בלילה של עוגה – ואם היינו צריכים לעשות את זה, זו אכן היתה משימה בלתי אפשרית.

ננצל את המשימה ה"בלתי אפשרית" הזאת, על מנת לסייע לילדים ללמוד כיצד להתמודד עם אתגר שמרגיש גדול, "כבד", או "בלתי אפשרי". הדרך היא בעזרת שיטת "ההצלחות הקטנות". כלומר, נפרק את המשימה הגדולה והמורכבת לתתי משימות קטנות יותר.

שיטת "ההצלחות הקטנות" היא חלק בלתי נפרד מהמישחוקים שיוצגו פה. הילדים ילמדו, דרך החוויה המשחקית, שהצלחה גדולה היא שילוב של הרבה הצלחות קטנות.

** הערה – אני ממליצה להכניס את הצעצועים שמשחקים בהם באופן התדיר ביותר, לקופסאות - לפי סוגי הצעצועים - ולסמן על כל קופסא מה יש בתוכה. כדאי שהקופסא תוצב במקום נגיש לילדים – למשל על כוננית בחדר. הקופסאות הנגישות של הצעצועים יסייעו לילדים הן במשימת הסידור והן לכשירצו למצוא את הצעצועים הללו בפעם הבאה.

שלושה מישחוקים לסידור בשיטת ה- "הצלחות קטנות":


    • צבעים - 

      • כל אחד.ת אוסף.ת את הצעצועים בצבע אחר. אם למשל יש הרבה חתיכות לגו על הרצפה, המישחוק הזה יכול לסייע להכניס הרבה חתיכות לגו במהירות יחסית.
      • ננחש ונגלה – כדאי להסתכל בחדר ולנסות לנחש מאיזה צבע יש הכי הרבה חתיכות, איזה צבע "מקום שני" וכן האלה. אחרי הניחוש, כולם מתחילים לאסוף את הצבע שחושבים שהוא "במקום הראשון". לאחר מכן, את הצבע ש"במקום השני" וכו'

    • סוג הצעצועכשיש מגוון של צעצועים על הרצפה, המצב עלול להרגיש "יותר מדי" ולהוביל למעין שיתוק. לכן, כדי לסייע להניע לפעולה – נמשחק:

      • "חפשו את המטמון" – כל אחד.ת מחפש.ת סוג מסוים של צעצוע – למשל, עדי יחפש מכוניות וניר, פליימוביל – כל אחד מכניס את הצעצוע לקופסה המתאימה (לקופסת המכוניות / לקופסת הפליימוביל).

    • מוזיקה תמיד עושה "שמייח" - אני ממליצה לבחור שיר שכולם אוהבים. במקרים של חוסר הסכמה, כדאי לבחור בתור או שההורה יבחר שיר שרוב הסיכויים שהילדים יחסית אוהבים (אפשר כמובן גם שירי חגים אם מתאים):

      • שיר שעוזר לנו לסדר – במהלך ה"בית" של השיר, כולם מסדרים לפי חלוקה שהוגדרה מראש (צבעים / סוגים או כל חלוקה שתרצו). במהלך הפזמון של השיר, אפשר להחליף את מה שאוספים (שעדי יאסוף עכשיו פליימוביל אחרי שקודם אסף מכוניות) או שאפשר פשוט להצטרף לשיר. 
      נגמר השיר ולא נגמר הבלגן? יאללה, לשיר הבא :)

מידר שרוני,
פסיכותרפיסטית ומטפלת במשחק,
מנכ"לית משותפת בחברת וונימה | סדנאות להורים ומשחקים חינוכיים
https://www.ONEYMA.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב