דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור או בית משפט: מה יותר טוב ליישוב סכסוכים עסקיים, משפחתיים וקהילתיים 

מאת    [ 21/04/2022 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 763 פעמים ]

חיים שלנו נרקמים מקונפליקטים ואין להתחמק מהם. בדרך כלל כלי ברור ומוכר ליישוב סכסוכים - הוא בית המשפט, אבל כדאי לדעת - גישור יכול להיות יותר אפקטיבי וגם הרבה יותר זול מהליך משפטי. תובע פונה לבית המשפט תמיד עם ציפיה שהוא יזכה בתיק. אחרת, למה שהוא יתחיל בתביעה? עורכי דין בדרך כלל תומכים בדעה של התובע לגבי הניצחון הקרוב. אבל מה קורה אם שופט החליט שהראיות שהוצגו אינן מספקות?

הצד שהפסיד בתיק תמיד רואה עצמו פגוע שלא בצדק, ולכן לפעמים מנסה להתחמק מביצוע החלטת בית המשפט. אז מה הלאה? שוב רצים במעגל משפטי: המשמעות היא הוצאות כספיות חדשות, שבסופו של דבר הרבה יותר גדולות ממחיר גישור. לאחר שנים רבות של מאבק שיפוטי, המלחמה לא מסתיימת, אלא רק מתחילה. כתוצאה מכך, לאחר שנים רבות, שני הצדדים מותשים "ובקושי נושמים": מסתבר ברוב המיקרים אין זוכים במשפט.

היום ליישוב סכסוכים יש דרך אחרת - גישור! כדי לא להילחם, כדי שהצדדים ישבו לשולחן המשא ומתן וימצאו פתרון שמתאים לכולם, שאותו הם יישמו אז מרצונם וימשיכו את שיתוף הפעולה שלהם לתועלת הדדית. התברר שגישור הוא אחת הדרכים לפתרון הסכסוך ללא כאב, כאשר שני הצדדים בסיוע מגשר מומלץ מוצאים פתרון לסכסוך המתאים לכולם. יחד עם זאת, הצדדים שומרים על יחסים טובים.

גישור במובן המודרני - הליך חלופי ליישוב סכסוכים בהשתתפות מגשר. גישור הינו הליך חסוי, כלומר, לאף אחד מהמשתתפים בתהליך אין זכות, ללא הסכמת יתר המשתתפים, לחשוף לא רק את מהלך התהליך ותוצאתו, אלא אפילו את עצם עובדה שהצדדים פונים לעזרה של המגשר. מידע שנודע למשתתפים במהלך הליך הגישור אינו יכול לשמש אותם בבית המשפט כראיה.

מידה כזו של חיסיון מבדילה לטובה בין גישור לבין משפט, שבו כל המידע מפורסם באתר בית המשפט וכתוצאה מכך הסכסוך הנדון על ידי בית המשפט עלול לקבל פרסום לא רצוי בתקשורת עם המון פרטים. גישור יכול להתבצע תוך 1-2 שבועות כשהליך השיפוטי יכול להימשך שנים. הסכם המקובל על הצדדים כתוצאה מגישור נחתם על ידי הצדדים ומבוצע על ידם מרצון.

אם בכל זאת אחד הצדדים מסרב לקיים את תנאי ההסכם, אזי הצד השני רשאי לפנות לבית המשפט בטענה לחייב את ביצוע ההסכם. הצדדים רשאים לפנות למגשר הן לפני הגשת התביעה לבית המשפט, וגם במהלך המשפט. כל אחד מהצדדים רשאי להפסיק את הגישור בכל עת באמצעות שליחת הודעה בכתב ליתר המשתתפים בגישור. אין צורך לחפש סיבות להפסקת הגישור, מספיק רצון של צד אחד.

בפנייה למגשר, הצדדים לסכסוך אינם מאבדים את האפשרות לפנות לבית המשפט. הליך הגישור חוסך זמן, כסף, אנרגיה, מגשר נותן לצדדים הזדמנות לשמר ולחזק את הקשר, פותח את הפרספקטיבה של שיתוף פעולה משותף בעתיד וזה רק אחד היתרונות של גישור. באמצעות גישור ניתן גם למנוע סכסוכים מראש. יש הרבה קונפליקטים שמשפיעים על האינטרסים של אנשים ואפשר לפתור את המחלוקת דרך בתי המשפט, אבל צריך המון זמן וכסף.

בגישת גישור, אפשר לנהל משא ומתן אפקטיבי בלי בתי משפט, תוך קיצור משמעותי של זמן התהליך וחיסכון כספית. פתרון הקונפליקט קשור לבעיה ותמיד עומד בארבעה קריטריונים: הוא הוגן, יעיל, סביר ויציב: מטרתו היא הסכמה ושביעות רצון של כל הצדדים לסכסוך, ולכן בגישור אין מפסידים.

גישור הוא דרך ליישוב סכסוכים הוגן, וגם שיטה למניעתם, וגם דרך להשגת יתרונות תחרותיים. יש דעה שלפיה להציע קודם כל יישוב סכסוך בדרכי שלום זה להראות חולשה. אבל זה רק מיתוס נפוץ. מי שכבר השתמש בהליך הגישור יודע שזה דבר יעיל ואפאקטיבי ביותר.

תמיד כדאי לבחור מגשר מומלץ, מוסמך ומקצועי לגישור, ניהול קונפליקטים ומשא ומתן. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב