דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח חשיבה עתידנית 

מאת    [ 13/12/2005 ]

מילים במאמר: 1156   [ נצפה 8217 פעמים ]

חשיבה עתידנית

חיזוי נחשב כשייך למומחים, למי שעוסק במחקרים, למי שעסוק בשאלות "גדולות" של אסטרטגיה, לבעלי חלוק לבן במעבדות הפיתוח.

האם וכיצד יכול כל אחד ליצור לעצמו עיסוק מתאים יותר, באופן המתחשב במציאות המשתנה ?

כדי ליצור הזדמנויות תעסוקתיות חדשות אנו נדרשים "לחשוב עתיד". לזהות שינויים, להבין התפתחויות, לאפיין מגמות, ולהקיש מכל זה משמעויות אישיות, אם זה שינוי קל בתמהיל העיסוק הנוכחי, יצירת תפנית חלקית, או פנייה לעיסוק חדש.

מי חשב לפני 10 שנים שניתן להתפרנס מבניית מזרקות מיניאטוריות - פריצת הפאנג - שואי יצרה מודעות לחשיבה חדשה לגבי עיצוב פנים, ומשם למוצרי נוי ביתיים.

מתי ניתן היה לחזות את התפתחות מגמה זו -

מה עומד מאחוריה - האם זו מגמה קצרה או מתבססת -

מי יכול היה ליהנות מזיהוי המגמה -

לא נוכל להתכונן לעתיד, ובוודאי לא נוכל ליצור אותו, ללא תהליך חשיבה מתאים.

מטרת המאמר היא לתאר עמדות בסיסיות מתוכן ניתן לחולל ולטפח חשיבה עתידנית עצמאית, וכמו כן להציג כלים ודרכי פעולה מעשיות להתמודדות אפקטיבית יותר עם המחר.


עמדות הבסיס : היה תלמיד, טפח עצמאות, צור מציאות

היה תלמיד

"למידה שייכת לצעירים" אנשים רבים בשנות ה - 30 וה - 40 לחייהם מאמינים שמיצו כבר את העניין. לא כך הדבר, למידה הינה עמדה פנימית שמתאימה לכל גיל ומצב בחיים. תמיד נוכל ללמוד !

רבים תופסים למידה כהוספת ידע ורכישת כלים, אבל ניתן וחשוב להרחיב עמדה זו. כאשר למידה נשענת על סקרנות ורצון להכיר, על התקרבות, לא רק כדי להבין בלבד, אלא כדי להתנסות, לחוות, אתה מאמן את עצמך להיפתח. למידה במובן של "כיתה" הופכת לתהליך פעיל המבקש לאמץ ואולי אף ליישם.

כך תטפח את היכולת האישית שלך ללמוד תחומי עניין חדשים ותגלה את הדרך להתמצא בתחומים שעד כה לא הכרת.

מספרים על זוג, מלך ומלכה, שהחליטו לצאת ולחפש לעצמם מורה רוחני. להתאחד עם המופלא רצו, הארה בקשו. הלכו ברגל . . . שואלים, מחפשים . . . עד שהגיעו לצומת דרכים. לצד הדרך ישב נוכל מחופש לגורו. עטוף בגדים לבנים, יושב כמו במדיטציה עמוקה, כולו ארשת של סמכות וידע.

תהיה מוכן ללמד אותנו - שאל הזוג את ה"גורו"

הסירו את כל התכשיטים שעליכם, את הבגדים היקרים שלבשתם, שבו שקטים ואתן לכל מנטרה סודית רק עליה תחשבו, רק אותה תשננו.

ברח הנוכל והשאיר את הזוג ערומים וחסרי כל.

דבקו השניים בתפילתם, פנו לאלוהים מכל הלב, מבקשים את אהבתו, את סליחתו, מייחלים להתאחד עם הבריאה.

שמעה את קולם האלה שקטי ופנתה להסב את תשומת ליבו של אלוהים, ראה זוג זה המתפלל בדבקות, כולו אומר הלל לבריאתך, מאדיר את אהבתך, הקשב להם.

הקשיב אלוהים לתפילתם וענה לבקשתם, והעניק להם הארה.

מוסר השכל - לא המורה קובע, נחישותו ודבקותו של התלמיד מפלסים את שביל ההתחדשות.

למידה אינה תמיד מוגשת כמערך סדור של "שעור", לפעמים הכרה כנה באכזבה שמקופלת בכישלון יכולה להאיר דרך חדשה. למד מהצלחות וטעויות של עצמך.

כשתגיע למקום של קושי גדול ותאמר "יש לי בעיה" - החלף זאת ב "הזדמנות" ובדוק להיכן זה לוקח אותך.

למד מילדך, תוכל להיעזר ביכולת הטבעית של הילד להתייחס בדרך טרייה לעניין שעבורך הוא מוכר, כמעט מובן מעליו.

הכר את סגנון הלמידה של עצמך, דע "מה עושה לך את זה", מתי אתה באמת נפתח כדי לספוג ולהתפתח.


טפח עצמאות

כדי לעבד נתונים ועובדות בדרך שתגלה הזדמנויות אישיות חשוב לפתח יכולת להחזיק בעמדה עצמאית.
אותו מקום אישי, ייחודי, שמזהה בין השיטין את המסר הלא נאמר, אותה רגישות שקולטת דקויות ויודעת לעצור כדי להקשיב שנית ולהבטיח בהירות.

זה האמון שאתה נותן בעצמך ובכך שתזהה קצה חוט ותוכל להמשיך איתו למרות, ואולי במיוחד, שאין הוא הכותרת הגדולה והברורה שכולם רואים.

כדי להבטיח יצירה ומימוש של שביל ייחודי לך, נדרש לפתח יכולת עצמאית, לא הליכה עם העדר אלא מציאת דרך אישית.

עצמאות אינה בהכרח עמדה מבודדת או מנותקת. לפעמים הדרך האישית מצויה בזרם הכללי, בבחינת "מקום טוב באמצע". לפעמים תלך לבד, אולי ליד הזרם אבל לא ממש בתוכו, צופה קדימה מזווית קצת אחרת. לפעמים הייחודיות שלך תוביל ותנווט שביל חדש לאחרים.

כדי לפתח עצמאות נדרשת מוכנות להתמודד עם ערכים ואמונות שמצויים בך, כדי לוודא שאתה מודע למה שאתה מושפע ממנו.

כיצד להתאמן בטיפוח עצמאות -

בדוק שאתה אוכל רק כאשר אתה רעב ובדיוק כמה שבאמת נכון לך. כל פעם שאתה עוצר את עצמך מלאכול "כי זה כבר על הצלחת", או כי "חבל לזרוק", אתה אומר לעצמך אני מזין את עצמי במידה הנכונה לי, בריאותי חשובה לי ואני יודע להיות קשוב לעצמי. אתה אומר לעצמך "אני לא מושפע משום שיקול חוץ מאשר מה באמת מרגיש לי מתאים" ובכך אתה מחזק את העצמאות שלך.
למד למצוא לעצמך פינות חמד ולעשות שם זמן. בטבע, בעיר, כל מקום שתרגיש שמזין אותך, טפח את היכולת לעשות זמן לעצמך. כאשר אתה הולך "סתם" למקום שנעים לך בו, אתה משדר לתת ההכרה, "אני חשוב", אני מפרגן לעצמי. לא מקום המוני, בוודאי לא קניון, בית קפה קטן, גן ציבורי מיוחד, פיסת חוף. כל בחירה כזאת מחזקת את העצמאות שלך.

האם אתה נוהג להיכנס לוויכוח כדי לשכנע, או שאתה מוכן להישאר בעמדתך בלי צורך להגיע להסכמה ?
לפעמים הצורך לשכנע או להשתכנע נובע מתחושה שקשה להישאר לבד בדעה שונה. למד את עצמך להתבונן בדרך שבה אתה פועל בנקודות של מחלוקות ואמן את עצמך להיות יותר ויותר נאמן לדעה שלך, גם אם זה במחיר של להיות "אחר", להיות "לבד". עצמאות אינה נקנית בקלות.


צור מציאות

את האמונה שיש אפשרות לכוון את חיינו, ואת ה"איך" כל אדם צריך ללמוד על בשרו, בדרכו הוא.
את ה"זכאות" לדרך של יצירת מציאות לא מקבלים כתעודת סיום של קורס או של סדנה. רק כאשר פוגשים במטרה חשובה מספיק כדי לחפש ולגלות כל דרך כדי להגשים אותה, רק אז אנו מפתחים בתוכנו את הכוח לפרוץ ולחולל מציאות חדשה.

כאשר אנו רגילים לראות את חיינו כשגרה, כמסע "שרק צריך לעבור אותו בשלום", נתקשה להאמין שאפשר אחרת, שאפשר לחולל קסם, להפוך קושי או משבר לדף חדש, להמציא את עצמנו מחדש.

לפעמים בתוך הערפל הסמיך של היום יום מתגלית לפתע אפשרות, אולי הזדמנות, ליצור מציאות חדשה. רק אז יתגלו נחישות, דבקות, אותו זיק של חיוניות שיאפשרו להתמודד עם כל קושי וחרדה, הם שיכוונו אותנו למציאות החיים החדשה.


כלים ודרכים לחיזוק גמישות חשיבתית וראייה עתידנית :

היכנס לחנות שעוסקת בתחום שאין לך שום מושג לגביו והתעניין

קח לידך ספר שעוסק במשהו "מוזר" ותן לעצמך להכיר במה מדובר

בקר בתערוכה או כנס מקצועי בתחום שקרוב לעיסוק שלך כדי לראות חידושים והתפתחויות

למד לשחק עם השאלה "מה השלכות של חידוש טכנולוגי על . . . " דוגמה - מה השלכות של פיתוח סריקה אופטית על תכנון שולחן לפינת עבודה ביתית.

התאמן להתקרב לדברים "בשוליים" לדברים "אחרים", "מיוחדים", "מוזרים" ולשאול "מה זה ?" - "מה זה אומר - "

בדוק במשימות הבית היומיומיות, כמו קניות ותחזוקת בית את היכולת העצמאית שלך לפתור בעיות, לשכלל ולשפר. למשל : שנה את שיטת האיסוף והטיפול באשפה, יצר לבד אוכל שבדרך כלל נקנה מוכן, שנה מקומות לקניית ירקות, ארגן כמה שכנים למשימה משותפת שמקדמת את כולם, שנה את הדרך הקבועה בה אתה תורם למבצעי תרומות.

האם אתה חש חופשי לחלום - יודע איך לשקוע בצורה רצינית במחשבות, לגלגל רעיונות בלי להפעיל מיד את הקול השיפוטי - האם אתה מוכן להסתכן ולדבר בקול רם על רעיון חדש שהיה לך, גם אם זה לא יגיע למימוש במציאות - בדוק את עצמך, אמן את עצמך, עבוד עם חבר וגלו ביחד את אמנות הפינטוז.
מקווה שהארתי לנקודות שיעזרו לחשוב קדימה,
בהצלחה,

אמיר דרור

אמיר דרור, אימון אישי ועסקי
יועץ ומאמן קריירה, מנהל סדנאות אימון אישי, תכנון קריירה, מודעות עצמית.
מפתח הסדנה "להדליק אור בעבודה".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב