דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות הילד בקבוצות של 7 שנים 

מאת    [ 20/11/2021 ]

מילים במאמר: 580   [ נצפה 350 פעמים ]

אפלטון, שחי בתקופה, שבה הידע שהתקבץ, לאחר מכן לספרים, שהוחזקו בספריה באלכסנדריה, היה חשוף למידעים רבים מן העולם העתיק. בין יתר כתביו ומידעיו אפלטון דיבר על יחידות גדילה של הילד האנושי בצרורות של 7 שנים. כל שבע שנים מתפתח בילד ואחר כך בבוגר כישור מסוים, שמקדם אותו ביצירה ובניה של מרכבת האישיות שלו. בשבע השנים הראשונות הילד אמור לפתח את יכולות הדמיון שלו.

מכיוון שבשבע השנים הראשונות הדמיון הוא זה שמתפתח, זה הזמן לתת לתינוק ולילד לשחק במשחקים, המורכבים מחפצים חסרי צורה מוגדרת, כדי שיוכל ליצור עימם את מה שהוא רואה בדמיון. זה גם הזמן שהילד עדיין זוכר את העולם ממנו הוא הגיע ויש הזוכרים גם את גלגולם הקודם, כמו במקרים של הילדים הדרוזים ואחרים. בגילאים הללו יש ילדים רבים, שיש להם חבר דמיוני, שעימם הם משחקים. 

רצוי להתייחס לחבר דימיוני של הילד בשבע שנים הראשונות, ברצינות גמורה, שכן הוא חלק חשוב בהתפתחות הדמיון אצל הילד ועוזר לו לעשות מעבר חלק מהעולם שממנו הגיע, לעולם החומר הממשי. הורים שיעשו כן, יעזרו לפיתוח קשרים חיוניים בין שתי אונות המוח הימני (רגש, דמיון ויצירתיות) ושמאלי (מנטל, רציונל, חומר). 

מגיל 7 עד גיל 14 מתפתח הזיכרון, כך שהרעיון של התחלת לימודי הבית ספר בגיל 6 עוקב ביישומו אחר שיטתו של אפלטון. בעת הזאת הכי קל לילד ללמוד אותיות, מילים, משפטים, ללמוד בעל פה שירים, סיפורים ופרקים שלמים בתנ"ך, שיזכור כל ימי חייו וכן יוכל להבין את מורכבות המתמטיקה ומופשטותה.

בצרור השנים הבאות, מגיל 14 עד גיל 21, הילד המתבגר מתמודד עם ההתפתחות הרגשית או יותר נכון עם פיתוח העצמאות הרגשית והשאלה שהוא מתעמת עמה הינה - "מי אני ברמה הרגשית לעומת כל היתר?" הילד אמור לפתח את עצמו ברמה הרגשית באופן מלא עד גיל 21 בדיוק הגיל שבוא נותנים לו את הזכות במדינות הדמוקרטיות, להיבחר למנהיגות מדינה.

לא סתם קוראים לצביר השנים בין הגילאים 14-21, גיל ההתבגרות, מכיוון שכאן הילד הופך מילד שאין לו אחריות, שתלוי בכל צרכיו בהוריו ומחנכיו, לילד, שמתחיל להבין את הייחודיות האישית שלו, שנוצרת בשקט, המתפתח לסערה, דרך הגדילה המינית וההורמונלית. במסורות השונות חונכים את הנער ואת הנערה להיות שייכים לשבט. ביהדות הטקס הזה נקרא בר/בת מצווה - קבלת עול מצוות והגדלת תחום האחריות האישית של הנער והנערה המתבגרים. בשבטים אינדיאנים ואחרים, החניכה הייתה ממשית בדמות יציאה לבד לצייד של הנער מול סכנות והתמודדות עם הלא נודע שבג'ונגל.

כיום, (2021), הנערים והנערות מתמודדים עם חשיפה לעולם המבוגרים כבר בגילאים צעירים יותר, בגלל חיבור לאינטרנט והעולם שהוא חושף. הנערים ונערות נמצאים בתסכול גדול יותר בגלל מגוון אפשרויות הזיהוי שהתרבות ה"מודרנית" חושפת אותם אליהם ברמה המינית, המגדרית ובכלל. בילבול זה אינו מאפשר סיום גדילה והתפתחות טבעית בגילאים הללו של הטיפש-עשרה ולאחר מכן גיל ההתבגרות ודוחק את הבעיות של זהות מינית ואישיותית לגילאים מאוחרים ומפריע בהתערבות הרמונית עם הסביבה והחברה. 

שאלת ההתפתחות הרגשית של הילד בגיל ההתבגרות, הינה - "מי אני מול ההורים שלי, מול החברים שלי, מול המחנכים שלי ומי אני בכלל במישור של איך אני מרגיש את עצמי מול כל אלו?" זאת הסיבה, שהורים רבים מתוסכלים מחוסר היכולת שלהם לתקשר עם הנערים המתמרדים ומוצאים את הדווקאיות" של המתבגרים בשיאה. אם הורים ידעו להיות חברים של המתבגרים כמו גם הורים המורים דרך בדוגמא אישית הולמת, הילדים ימצאו נחת בחברת ההורים וירצו להידמות אליהם ולא לאיזו קבוצה הזויה בחוץ (סמים, סקס ורוקנרו'ל והיום גם ניסיונות בזהויות מיניות שונות).

בגלל ההתבגרות המינית והרגשית והמשיכה למין השני, הרגש סובב, בגלאים הללו, סביב הגוף הפיסי, הנציג של הרגש והזהות המינית כלפי חוץ. לכן, אם הנער ו/או הנערה עוברים את השלב הזה בשלום (קבלת הגוף שלהם כמות שהוא) ומגיעים לעצמאות רגשית טובה ונכונה, הם יגדלו לתוך חיים עצמאיים וידעו מי הם מול העולם, שמחכה להם בחוץ. אם הנער או הנערה לא יצליחו להתפתח נכון בגילאים הללו ולא יצליחו להבין מי הם ברמה הרגשית ולמה הם משתייכים (הורים, קבוצת ילדים, השפעות סביבתיות וכו'), הרי שימשיכו לחפש את העצמאות הרגשית שלהם בגילאים מאוחרים יותר וזה ישפיע על כל אופני התגובה שלהם מול מסלול החיים שפרוש לפניהם. (זוגיות, הורות, עבודה, משפחה וכו').

לכן יהיה זה כדאי ונחוץ להתבונן בתורה זו של קבוצות הגילאים ומשמעותן להתפתחות תקינה של ילדים, כאשר באים לבנות מחדש את מערכת החינוך בארץ ובכלל בעולם. אם הייתה עצמאות רגשית לרוב האנשים בארץ, הם לא היו נופלים בקלות להפחדה של "מגפת קץ האנושות" ויכולת לקיחת האחריות שלהם בנקיטת עמדה בריאותית בנושא, הייתה שונה.

 

מיכל תבל - הדרך לצאת מהמטריקס - טיפולים/אימונים/הרצאות/סדנאות/קורסים

אתר הבית

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב