אוסף מתודות למנחה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אוסף מתודות למנחה 

מאת    [ 22/06/2021 ]
מילים במאמר: 1793   [ נצפה 239 פעמים ]

 
 

אוסף מתודות למדריך / מנחה:

 

פתיחת שנה:

חבל וקשר: מייצרים מעגל מחבל קשור, החניכים אוחזים בחבל מותחים מעט לאחור, יושבים יחד וקמים ביחד (אפשרות שחניך ילך על החבל), דיון על התהליך, סיכום המנחה על משמעות החבל ומשמעות הקשר (ללא הקשר כל זה לא היה קורה, כדי שיהיה קשר כל צד היה חייב לוותר אחרת לא היה קשר ממשי).

תרגיל החישוק: הורדת חישוק ע?י קבוצה (לפחות 10 משתתפים) לפי כללים:

  • כלל האצבע, נגיעה בחישוק ללא תפיסה, רצוי אצבע מאשימה (רעיון האחריות האישית, אחת לאחר ושלוש אצבעות פונות אלי, אחריות אישית וכיו?ב).

  • דיון במידת ההצלחה ורעיונות להסיון הנוסף.

  • התרגיל מראה את רמת שיתוף הפעולה בקבוצה ואת הכוחות הפועלים בה.

  • אפשר לחזור על המתודה לאורך השנה על מנת להראות לקבוצה את השינוי שחל בה.

קרוסלה: מעגל פנימי וחיצוני, לדיון בארבע עיניים, אפשרות לתנועה ע?מ להחליף זוגות, שאלות היכרות ע?י המנחה.

פותחים שולחן: ישיבה לארוחה משותפת, רצוי במרחב ניטראלי, על המדריך להיות רק על תקן מלווה מבוגר, מאפשר דיון חופשי סביב אוכל. חשוב מאוד להכרת הקבוצה והבנת הכוחות הפועלים בה. כדאי להתמיד בפעילות הזאת לאורך כל השנה, בדרך כלל החניכים זוכרים אותה לאורך שנים.

קוד הקבוצה: הוצאת ילד מהכיתה ובחירה של אדם או חפץ לפי קוד קבוצה שיקבע, על הילד שיצא לזהות את החץ ולהבין את הכלל. הפעילות מתאימה לנושא יחיד וקבוצה.

גינת הקבוצה: שתילת גינה וטיפוחה, תכנון, ביצוע ואחריות.

תשליך: כל חניך מקבל עלה ורושם עליו מה היה רוצה לשנות בעצמו,את העלים משליכים במקור מים.(טוב לכיפור וראש השנה).

קבלת שבת: פרשת השבוע (התייחסות אקטואלית), חלות, הדלקת נרות, שירים ועוד..

שעון פגישות: מקבלים דף יומן יומי, מתכננים פגישות עם חברי הקבוצה. המנחה קובע שעה והפגישות יוצאות לפועל, לפי נושאי שיחה.

ערכים: מה הערכים החשובים לי ביותר? מה קורה שערכים מתנגשים?, מהו הערך החשוב ביותר לקבוצה (אפשר ע?י בחירות).



פעילות שגרה:

הייד פארק: בימת נואמים, בכל פעם מעלים נושא לדיון והחניכים עולים ומתייחסים. יש צורך לקבוע כללים: סדר, זמן הרצאה מקסימלי (5-10 דקות)

  • אפשרות לבמה פתוחה בהמשך בה אפשר להעלות נושאים אחרים.

  • אפשר לסיים בהערכה לנאומים

מנחה מתחלף: מונחים שמוכנים, מקבלים אחריות על הקבוצה לפי נושא שנקבע, כאשר כל אחד מקבל זמן הנחיה מוגדר ומדויק, לאחר מכן מעביר הלאה את שרביט המנחה לאדם הבא.

  • כל חניך לוקח זמן משעון עצר ומעביר הפעלה או שיחה. ניתן להחזיר זמן אך לא לקחת שוב. בסיום מבקש משוב מ- 3 אנשים

  • מאפשר סגנונות הנחיה מרובים וגיוון בהעברת נושא נבחר.

דיון סגור / פתוח: העלת נושא במצבי הנחיה משתנים, שאלות פתוחות או סגורות, מאפשר לבחון את הכוחות הפועלים בקבוצה וכן תכנון התהליך הקבוצתי.

מבוך ללא מבוך: מסלול תחנות, בכל תחנה יש משימה או  דבר שצריך לקחת או להתייחס אליו ברמות קושי משתנות. 

  • הכרח בתיעוד המפגש

  • מאפשר הכרת עומק של המונחים

פאזל קבוצתי: חשיפה של ציור מאחורי החלקים מלווה בשאלות.

חידות/ חידות היגיון: לפתרון במסגרת של קבוצות קטנות על מנת לבחון את יעילות החשיבה המשותפת. ובסיום דיוק על דרך קבלת ההחלטות והכוחות הפועלים בקבוצה. לדוגמא:

  • 10 שקים, בכל אחד 10 מטבעות, כל מטבע 10 גרם. שק אחד מזוייף וכל מטבע שוקלת 11 גרם, איך מוצאים בשקילה אחת בלבד.

  • 2 כוסות בגודל זהה, אחת עם יין ואחת עם מים, העברנו כפית מהיין למים, ערבבנו, והעברנו כפית מהמים ליין. מה יש יותר, מים ביין או יין במים?

  • רכבת כל 10 דקות מת?א לחיפה (24/7) וכנ?ל בכיוון ההפוך, הנסיעה בדיוק שעה, נסעתי לחיפה, כמה רכבות ספרתי במסילה הנגדית.? 

שיר:  למידה משותפת של שיר, רצוי להעמיק במשמעותו. 

סיפור: הנעה ע?י המנחה / סיפור בהמשכים/ כתיבת סוף לסיפור/ כתיבת סוף שונה לסיפור/ משחקי תפקידים.

אירוע / חג/ טקס / מסיבה: תכנון אירוע ע?י הקבוצה, תפקידים, ארגון ותוכן. 

שוק קח תן:  תשלום ע?י יחידות זמן, או בסחר חליפין, חשוב להבהיר כללים ברורים כדי להמנע ממצבי קצה.

ארץ עיר: הרחבת הרעיון לשירים, חפצים שיש בחדר, ועוד

שבץ נא: פאזל אותיות לקבוצה לפי נושאים

גמדים וענקים: כל חניך מגריל שם של חניך שאותו יצטרך לפנק במשך שבוע שלם מבלי שתחשף זהותו

נחש מי אני: אפשרות לדמות שבחרתי ועל הקבוצה לגלות ב 20 שאלות סגורות (כן/לא), אפשרות נוספת לשאלות פתוחות בתהליכי היכרות.

ריקוד: סגנונות מוזיקה שונים, עבודה תהליכית, פעילות פתיחה או סיום טוב לבניית אמון, שחרור, התבוננות בקבוצה.

פנטומימה: העברת רגשות, נושאי דיון, מחשבות, או לצורך משחק בלבד.

משקפיים: נותנים לחניכים חומרי יצירה כדי שיבנו את העולם מנקודת מבטם.

עצומה: לאחר דיון בנושא עקרוני, לצאת להחתים עצומה.

סרגל:  מסמנים סרגל לאורך הכיתה, וכל אחד עומד על הסרגל בנקודה המתאימה לו, לדוגמא: 

  • איך אני בלימודים

  • כמה אני אוהב x

  • כמה אני שונא x

  • כמה אני ימני / שמאלני

דואר של פעם: הקבוצה שוכבת (כמו במארב כוכב, ע?מ לא לראות את חברי הקבוצה), כל אחד מקבל פתק ורושם מכתב למישהו אחר בקבוצה, מקפל את הפתק, ורושם עליו את שם הנמען. המנחה מתפקד כדוור, ומעביר פתקים לאורך הפעילות. סיכום ושיקוף.

אקטואליה: 

  • תצוגת קטעי עיתונים תלויה על הקירות, עם התייחסות של החניכים לנושא. דיון בהתאם לתחומי העניין של הקבוצה.

  • העיתון של מחר- מפזרים בחדר קטעים מהעיתון בנושאים שונים ומבקשים מהחניכים להגיד/ לרשום מה יהיה רשום מחר בעיתון.

  • עיתון שבועי/ חודשי: מוכן ע"י החניכים עם כל האירועים והמדורים.

איזה מדינה: מבוא לדמוקרטיה. חלוקה לקבוצות ובניית מדינה, חזון, חוקי יסוד/ חוקה, רשויות, דגל / סמל ועוד.

יומן מסע: תיעוד האירועים בחיי הקבוצה ויצירת יומן למזכרת.

טיול קבוצה: תכנון טיול ע?י הקבוצה באופן מלא, קביעת מטרה, תכנון יעדים ותקציב, והוצאה אל הפועל.

ביקור במוזיאון: יש להקפיד בתכנון ולהתאימו באופן מושלם לקבוצה, כדי שהחוויה תהיה יוצאת דופן ותיצור גירוי לחוויה תרבותית.

יצירה: מרחב מלאכת יד חופשי/ או צמוד לרעיון מרכזי, והכנת תערוכה. לדוגמא:

  • עיסת נייר

  • צבעי ידיים

  • גרוטאות

שדאות: פעילות שטח להכרת הסביבה ביום ובלילה, כללי הניווט, כוכבים, בישולי שדה ועוד.

מחנאות: בניית מתקנים בשטח, קשרים וכפיתות.

מסטר שף: חלוקה לקבוצות, אחריות על מנה, קביעת כללים להצלחה, לאחר הנצחון, תהיה ארוחה משותפת לקבוצה.

דמיון מודרך:  נושאים שונים, הרפיה, אמון ועוד

התנדבות בקהילה: יצירת קשר עם גורמי התנדבות שונים, והאפשרת בחירה לחניכים  

תמונה קבוצתית: מתאפרים, מתלבשים ומעצבים העמדה.

גימטריה: הפיכת מספר לאות, למשל תרגום סכום גילאי החניכים/ תאריכי לידתם ממספר לאותיות. מהאותיות נרכיב מילה או משפט הגיוני (יש אפליקציות לגימטריה).

רדוקציה: צמצום משפט מורכב למילה, צמצום ערכים לפרטים טכנים, והתמודדות עם תסכול. למשל 

סל חפצים: מניחים סל עם חפצים,  כל אחד לוקח את שמתחבר אליו ומסביר למה.

דיאלוג בחשיכה:  מסלול מכשולים (מנחה ועיוור): מסדרים בחדר מסלול מכשולים. המנחה מחזיק את יד העיוור ומסייע לו לעבור, לאחר המנחה עוזר לעיוור לעבור רק ע"י מלל. ניתן להתחלף בתפקידים.

מגדל קשים: כל קב' מקבלת חב' קשים ועליה ליצור מהם מגדל יציב וגבוה (טוב לשיתוף פעולה, בחינת מנהיגות ותפקיד, תכנון מוקדם, ידע).

מכונת זמן: כל חניך נעמד במכונה לוחץ על כפתור דמיוני ומעביר עצמו בזמן ומספר למה בחר בו.

שישים שניות: מחבר או מעביר נושא, שישים שניות על...דנים או מציגים נושא מסוים(מיני הרצאה, מסירת מידע מהיר).

מלך הקבוצה: נותנים לקב' להכריע בדילמה מסוימת. טרם השיחה משתילים את מנהיג הקב' שיציע פתרון משלו ויכפה על השאר את דעתו. בוחנים מי הולך שבי אחריו, מי מגן על דעתו ועוד.

כדור ללא חוק: מחלקים את הקבוצה לשתיים, קובעים איפה השער, ולא נותנים חוקים נוספים. אפשר ללמוד הרבה על תהליכים והתנהגות חברתית. דיון על המצאת חוקים, כללים ועוד (לצערי יש לעיתים התנהגויות אלימות, חשוב לעצור פעילות ולבצע שיקוף מצב)

שטיח: כל הקבוצה עומדת על שטיח קטן, יש להפוך את השטיח בלי לרדת ממנו.

ניווט:

  • ניווט קרוב: קביעת נקודות ציון לקבוצות, תכנון מסלול בסביבה מוכרת, בכל נקודה תמונה משותפת+ מידע נוסף על המקום, הפעילות משמשת לצורך הכירות עם יסודות הניווט בסביבה בטוחה (מחפשים את המטמון).

  • ניווט מתרחק: ניווט מחוץ לגבולות הישוב, כאשר הישוב משמש כעוגן לבטחון.

  • ניווט רחוק: ניווט בסביבה לא מוכרת.

הומור: סטנד אפ, בדיחות

חולצת הקבוצה: תכנון והוצאה לפועל (אפשר גם עם שבלונה)

גרפיטי: הקצאת קיר לנושא, אפשר על בד או גליל נייר, רצוי ללמוד כללי יסוד בנושא דרך הרשת.

מחיר: מה המחיר שלי, תמורת כמה כסף אסכים לעזוב את הארץ, להתרחק מהמשפחה ועוד. פעילות הכנה לערכים.

סקר: בחירת נושאים במחלוקת (או עניין), ניסוח שאלות סקר, ויציאה לסקר. 

קיפולי נייר: אפשרות לתערוכה, תחרות וכיו?ב.

דרך הסיפור: מציאת סיפורים ומשלים הקשורים לנושא הפעילות. מייצר קרבה ופתיחות מצד החניכים.

הרצאה: מרצה חיצוני/ מדריך אורח

טקסט: הדפסת מאמר והתמודדות עם ניתוח + דיון (לא לחשוש מטקסטים קשים, החניכים מפתיעים בדרך כלל)

דילמת האסיר:  2 פושעים מועמדים למאסר. מושיבים אותם בחדרי חקירות שונים ונותנים להם אפשרות להודות, לא להודות, ותקופות מאסר. המטרה תמיד להודות כי אז העונש קטן. 

הסנגור: שאלה מופנית לאחד מהקבוצה, אך רק לחניך מימינו מותר לענות כסנגור בלבד.

לחם כפרי: חניך מעלה בעיה אישית, ללא כל הפרעה, מקצים כ 5 דק? בלבד לשאלות בנושא, לאחר מכן כל חניך נותן עצה לשואל, ללא כל תגובה מצידו, ובסיום הסבב השואל אומר תודה לכולם ולא מוסיף. הרעיון הוא למנוע וויכוחים ולאפשר לשואל להתמודד ולקבל עצות, התהליך מסתיים בדרך כלל כאשר השואל נמצא עם עצמו לבד ומוצא פתרון כתוצאה מהארת הנושא ויצירת הגירוי לפתרון.

המשפט: אירוע מפורסם או נסתר, מספרים את הנתונים (רצוי ללא שמות האנשים האמיתיים), מחלקים תפקידים: סנגור, קטגור, שופטים וכיו?ב, ומבצעים משפט (כדאי לסדר את הכיתה), בסיום ניתן לעמת מול המקרה האמיתי. לדוגמא: משפט קסטנר, עמוס ברנס, משפט הקופים ועוד).

מלחמה ושלום: חלק ראשון, על מה אני מוכן למות?, דיון (אפשר לחבר את הנושא לערכים). בחלק השני, האם אני מוכן גם לחיות למען המטרות הקודמות, ומה המשמעות של הדבר. לפני רגע הייתי מוכן לוותר על חיי, על מה אני מוכן לוותר כדי לחיות למען המטרה?

הצעות חוק: עבודה בקבוצות וניסוח הצעות חוק, אפשר להעזר ברשת. הצגת החוק לקבוצה.

 

לקראת סיום:

קפיצה בזמן: איפה אהיה בעוד 10 שנים, איך יקראו לילדי, איזה אמא/אבא אהיה, איפה אגור וכו?. משמש לבניית אמון, ולתכנון. אפשרות בהמשך הדיון על איפה אהיה בעוד 5 שנים, שנתיים, שנה ובשבוע הבא. (החלום שלי לא מנותק מההווה).

אירוע סיום: תכנון אירוע שיהווה סיום של תהליכי הפרידה:

  • הכנה לפרידה

  • שיחה אישית + יעדים להמשך ?סיפור דרך?

  • מכתב פרידה אישי (את שלי אני שומר שנים רבות, מתנות הפרידה לא מחזיקות שנים)

  • פעילות סיכום

נצח גולי

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב