דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פנסיית גיל, פנסיה מוקדמת או פנסיית נכות- באיזה מסלול לבחור? 

מאת    [ 16/05/2020 ]

מילים במאמר: 1241   [ נצפה 1494 פעמים ]

 

מדי שנה, עובדי ההוראה המועסקים על ידי המדינה, המגישים בקשה לפרישה מוקדמת- מתמלאים חששות שמא לא יאשרו את בקשתם לפרישה והם יאלצו לעבוד שנה או שנים נוספות. מפקחי משרד החינוך ונציגי האיגודים  המקצועיים  מדגישים  מדי שנה, שאין די מכסות לפרישה מוקדמת, ושהמכסות לא מספיקות לכול מי שמבקש, ושההחלטה היא לפי  צרכי המערכת, כך שדווקא מורים למקצועות נדרשים (כמו מתימטיקה ואנגלית) ודווקא המורים הטובים יותר-נמצאים במתח וחרדה עד לקבלת/ אי קבלת האישור. השנה, מתרוצצות שמועות גם לגבי הנכונות של המדינה לתת את מענקי עידוד  פרישה  ממשרד החינוך במלואם,  אם בכלל,  בגלל המשבר הכלכלי שנובע ממגפת הקורונה. נראה שהסתדרות המורים וארגוני המורים  לא השכילו  לשמור על רווחת  המורים, ולדאוג למכסה שתספיק להפרשתם של כל המורים השחוקים, והם נהנים לצבור כוח והשפעה על חשבון הסבל של המורים, בכך שבסיועם חלק מהמורים שנדחו מקבלים בסופו של דבר אישור  לפרוש, לפעמים  לאחר  חודש  חודשיים  ואף  יותר מתחילת השנה, כאשר המורים נאלצו לחזור לעבוד בראשון לספטמבר, ולהמשיך לנדנד ולהתחנן לתשובה חיובית. כואב הלב ששיקולים פוליטיים גורמים סבל כה רב לקבוצות מורים, כל שנה מחדש.

ולכן, יש מורים שחוקים, שמהפחד  לעבור  את  כל התהליך  ולעמוד  בראשון  בספטמבר מול החובה לחזור ללמד בבית הספר או בגן, מוכנים לוותר על מענקי הפרישה ולנסות את מזלם דרך מסלול פנסיית נכות.  שכן, בגיל זה, רבים מהמורים סובלים כתוצאה מהעמידה הממושכת, הדיבור הרב מול קהל, והצורך להחזיק משמעת, ולהוביל הישגים  גבוהים בכיתה- מכאבי גו, כאבי רגליים, צרידות, חרדות, כאבי ראש כרוניים ועוד. אז מה הסיכויים לעבור ממסלול פרישה כזה לאחר ומה משתלם יותר?

לגבי הסיכויים לקבל  פנסיית נכות- חשוב לזכור, שלוועדה רפואית  אנו  יודעים  איך אנו  נכנסים אבל לא יודעים איך נצא.... יתכן שלא יקבעו לנו די אחוזי נכות ולא  יאשרו לנו לצאת לפנסיית נכות. יתכן שיקבעו לנו פנסיית  נכות  זמנית  ואז  לאחר שנה  או יותר, לפי מה שיקבעו, נצטרך להגיע  לוועדה רפואית נוספת שתקבע אם אנו ממשיכים את המסלול או חוזרים לעבודה (רק המתח והחששות שנצטרך לחזור ללמד -מוציא את המורים והגננות שבפנסיית נכות זמנית מדעתם). יתכן שיקבעו לנו חוסר כשירות לעבוד בכול עבודה שהיא, ואז הפלנו על עצמנו מציאות של יציאה משוק העבודה! וזה לא תמיד רצון העובד שהתעייף מהעבודה במוסד החינוכי אבל רוצה להגשים את עצמו בעבודה אחרת.  וכן, יתכן  שיקבעו  בוועדה  חוסר כשירות  לעבוד בהוראה- שזו האופציה העדיפה על רוב הפונים, כי מורים הם אנשים חרוצים בדרך כלל, ורוצים להמשיך ללמוד ולהיות יצרניים.

לכן, מי שאישורי המחלה לא מראים על מצב קטסטרופלי, וחושש שלא יאשרו לו לצאת לפנסיית נכות, או מי שרוצה לצאת לפנסיית נכות מהוראה ולהמשיך לעבוד בעבודה אחרת, או מי שחולה מאוד וצבר פנסיה נמוכה ואין  לו מקורות מימון נוספים- טוב יעשה אם ישכור את שירותיו של עורך דין המייצג עובדים בוועדות רפואיות, כדי שיבנה עבורו תיק  רפואי  לפני  הגעתו לוועדה הרפואית, ושיהיה מומחה לידו בוועדה, שייצג אותו אם וכאשר העניינים לא יתנהלו לפי רצונו. וכאן נשאלת  השאלה- האם  מראש  לשלם  כסף  לעורך דין,  או  להגיע לוועדה לבד כדי לראות מה קובעת הוועדה, ולקחת ייצוג עורך דין רק אם  וכאשר יהיה  צורך להגיש ערעור. חייבים לערער על ההחלטה בתוך חודשיים- זמן לא רב לצבור נתוני בדיקות חדשים, ולא ישנו את ההחלטה  אם  הממצאים  לא  יראו החמרה לעומת המצב בוועדה הראשונה.

לגבי הסיכויים לקבל פנסיה מוקדמת (דרך מכסות הפורשים)- הגיל המוקדם ביותר שניתן לפרוש לפנסיה מוקדמת מפנסיה תקציבית הוא גיל 50 ובתנאי שעבדתם וצברתם לפחות 20 שנות עבודה  במשרד  החינוך. הפרישה  היא  תמיד מתאריך הראשון  לספטמבר (גם אם חזרת לעבודה וקיבלתם את ההודעה באיחור), חשוב שלא  לחשוף את בעיותיכם הבריאותיות כי אחרת יסרבו לתת לכם פרישה מוקדמת וישלחו אתכם לרופא  תעסוקתי  ויורו לכם  להביא  אישור כשירות  מרופא  תעסוקתי.  כאמור, המנגנון  עובד  כך, שככול שהתרומה של עבודתך גדולה יותר כך הסיכויים לתשובה חיובית לצאת בגיל  צעיר  יחסית  לפנסיה  מוקדמת  קטנים יותר.  כמי שניהלה  סניף  בארגון המורים וההחלטות על סדר  הקדימויות היו בידיה, אומר, שהייתי עושה עסקאות  ומשאים ומתנים בין המורים, ומבקשת ממורים שקיבלו מערכת נוחה עם כיתות נוחות לחכות עוד שנה ולתת את המקום ליציאה  מוקדמת  למי  שלא מסוגל  לעבוד  יותר. זכרתי  לקיים  בשנה העוקבת את  הבטחותיי  והמורים  סמכו  עלי  ונתנו  את מקומם לחברים הסובלים יותר, וכל שנה היה נקרע לי הלב על המורים שנדחו- מחדש.

לגבי יציאה לפנסיית גיל- לפנסיה תקציבית אפשר לפרוש מגיל 60 ובתנאי שצברתם לפחות 120 חודשי  עבודה במשרד החינוך לפחות בשליש משרה, וחשוב לדעת  שגברים ונשים  זכאים  לעבוד עד גיל 67 ולסיים את שנת הלימודים גם  אחרי גיל 67. משרד החינוך לא מעסיק כמעט כלל עובדים אחרי גיל 67, למעט בודדים, ותהליך  זה  כרוך באישור  מיוחד. כל  עוד  אתם עובדים- אתם רשאים לקנות בכספכם זכויות פנסיוניות עבור חודשי החל"ת שבהם לא הייתם בשבתון, ובכך להגדיל את  גובה גמלתכם, אם  לא  הגעתם  ל-70%. שווה לקנות זכויות פנסיוניות, גם אם הפרוטה לא מצויה בכיסכם, וגם אם דורשים  מכם  סכומי  כסף  שנראים  לכם גבוהים. ההשקעה מחזירה את עצמה בתוך מעט שנים, ולא ניתן לקנות זכויות לאחר שפרשתם.

לפנסיית גיל, גם  באמצע  שנת  לימודים ניתן לפרוש- מחודש יום הולדתכם! הבחירה אם להתחשב בצרכי המערכת ולהמשיך לעבוד עד סוף שנת הלימודים או לפרוש באמצע השנה- היא בידכם. זכרו שבפנסיה תקציבית מה שקובע לחישוב הגמלה הוא תלוש השכר האחרון אז לא לוותר על גמול חינוך, גמול הדרכה וכד' שהם גמולים שנכנסים לחישוב הקצבה, ואם תאמרו למנהל/ת שבכוונתכם לפרוש באמצע השנה קרוב לוודאי לא תקבלו  תפקידים. כך שאופציה  זו  מתאימה  בעיקר למורים מקצועיים ולמקרים שיש מי שישמח לקבל את שעות משרתם בחדר המורים.

אם לא הגעתם לגיל 60 ולא אושרה יציאתכם לפנסיה מוקדמת וגם לא לפנסיית נכות- ואתם לא רוצים להמשיך לעבוד ויהי מה, קיימות מספר אופציות :

א.      להסכים לפיטורים- רק אם יבטיחו  לכם פיצויי  פיטורים  מוגדלים  של 50%  ועוד 4  חודשי  הסתגלות. במקרים  אלו  תצטרכו להקפיא את הפנסיה ולוודא שאתם עומדים בתנאים לקבלה מגיל 60. אמנם צעד זה מבטל את סיכוייכם לפדיון ימי מחלה, אבל אם אתם ממילא מתחת לגיל 55 אין לכם מה להפסיד ובכול מקרה הפיצויים גבוהים ממענק פדיון ימי המחלה.

ב.      לקחת חל"ת ולצאת לשבתון- מצד אחד חבל  לבזבז  את  כספי השבתון  בשנה שיכלתם  לקבל 12 גמלאות, אך מצד שני אתם מגדילים את הקצבה ומשאירים אופציה לצאת לפנסיה מוקדמת בשנה הבאה (בסוף השבתון), ואז ללחוץ שלא יתכן שתידחו פעמיים וכד'

ג.        לקחת חל"ת ללא שבתון- מחל"ת ללא שבתון לא תוכלו לבקש פנסיה  מוקדמת, וקניית  הזכויות  יכולה  להסתכם ב- 35000 שקלים לשנה. זו אופציה טובה אם אתם קרובים לגיל 60 ויש לכם מקום עבודה אחר ממנו אתם מפרישים לפנסיה תקציבית (כמו למשל לעבוד בעסק של בן/בת הזוג). הבעיה היא שחל"ת צריך לבקש כל שנה מחדש  וזה בידי המנהל והמפקח כמה שנים להיעתר לבקשתך. אין ביטחון, אלא אם הנך ממלא תפקיד פוליטי ממשלתי ויהיה מי שיבקש את הבקשה בשבילך...

ד.      להקפיא את הפנסיה- חשוב לזכור לקנות זכויות על חודשי החל"ת לפני ההקפאה ולזכור שההוראה  להקפיא  את  הפנסיה היא בלתי הפיכה. היתרון הוא שכל גמולי התפקיד נשארים משנת העסקתך האחרונה ובגיל הפרישה תהיה זכאי למענק פדיון ימי  מחלה אם הקפאת את הזכויות לאחר גיל 55. וחשוב לוודא לפני ההקפאה האם על פי נתוניך תוכל לקבל פנסיה מגיל 60 או מגיל 67!!

לסיכום- על אף שהזכות ליציאה לפנסיה מוקדמת, נתפסת כחלק מתנאי  העבודה  של  המורים, בדיוק  כמו  הזכות  לחודשיים  חופשה בחודשי יולי אוגוסט, התהליך כרוך בהרבה מתח וחרדות. כך גם הפניה לוועדה  רפואית- דורשת  מתח לבניית התיק והצגת הדברים כך שתקבלו את התשובה הרצויה. מורים שנדחו נאלצים להמשיך לעבוד בחוסר חשק וסובלים, ולעיתים  בריאותם  נפגעת כתוצאה מתחושת השחיקה, אליה מתלוות לעיתים גם הצקות מהממונה. לכן אני ממליצה להתייעץ שנתיים לפחות לפני מועד הפרישה המתוכנן עם מומחה בנושא, כדי שילווה אתכם לאורך התהליך, יבדוק שמלוא זכויותיכם יינתנו לכם, שהמסלול שבחרתם מקנה לכם  את  מקסימום המענקים ואת מירב הסיכויים, וכדי שהפרישה תיזכר כרגע של פרידה מעצימה.

 

 

 

 

 

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים. בעלת ניסיון בניהול מחלקה בארגון המורים. מומחית לדיני עבודה ולזכויות עובדי הוראה. יועצת חינוכית ומאמנת  מוסמכת. בוגרת תואר שלישי ושני מאוניברסיטת בר אילן. נייד: 050-9005452, מייל:nitbar@walla.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב