רשת חברתית - הבטחה או מטרד?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

רשת חברתית - הבטחה או מטרד? 

מאת    [ 23/04/2008 ]
מילים במאמר: 858   [ נצפה 3735 פעמים ]

 
 
תגיות: pCon,רשת חברתית, myspace, פייסבוק, Facebook

המסר העיקרי הוא - אתרי הרשתות החברתיות אינם עוד רק מקום מפגש לצעירים, אלא הזדמנות עסקית אמיתית לארגונים. מספר אתרי הרשתות החברתיות העסקיים במהותם מצביעים על כך שיותר ויותר ארגונים מתעניינים בהזדמנות שמציעים אתרים אלה. על ההזדמנויות וגם על החסרונות מדבר התחקיר השבוע.

רשתות חברתיות באינטרנט

רשת חברתית היא מערכת יחסים ביו פרטים או קבוצות של אנשים הנמצאים בקשר. רשת חברתית באינטרנט היא קבוצה של אנשים הקשורים זה לזה דרך מנגנוני עזר מקוונים, לרוב בצורת אתר ייעודי לרישות חברתי. היתרון הברור של אתרי רשתות חברתיות הוא באפשרות לשמור על קשר עם עשרות, מאות ואף אלפי חברים, ואף לבחור רשתות המתמקדות בתחום ספציפי, כמו עסקים. מדובר במהפכה חברתית הסוחפת משתמשים, כחלק ממגמת הווב 2.0 והשיתופיות, והיא מחלחלת גם לעולם הארגוני. גם בצורה לא לגיטימית (עובדים שמשקיעים זמן רב באתרים אלה על חשבון העבודה) וגם מאחר ולאתרים אלה פוטנציאל עסקי אמיתי עבור הארגון.

לכן, יש לראות זאת כחידוש בעל שני היבטים מרכזיים: מחד, יש כאן הזדמנויות גדולות עבור המנמ"ר והארגון למיצוי התועלות העסקיות השונות של הרשתות החברתיות וככלי לשיתופיות בין העובדים. מאידך, אתרי רשתות חברתיות מציבים סיכוני אבטחה וגורמים להורדת הפרודוקטיביות, איתם חייבים להתמודד ביעילות. השאלה היא, כיצד להתמודד עם המצב הנתון, תוך התייחסות לטיפול מיידי בסיכון וגם לבחינה מעמיקה של ההזדמנויות?

השימוש הארגוני ברשתות חברתיות, עשוי להיות במסגרת רשתות חברתיות ייעודיות לעסקים, אבל גם תוך שימוש ברשתות חברתיות כלליות. לרוב הרשתות החברתיות אותם מאפיינים בסיסיים: הגדרת פרופיל אישי, איתור חברים ברשת, יצירת קשרים, שימוש בכלי שיתופיות ובשירותים נלווים. התועלות העסקיות העיקריות, הן בתחום השיווקי, ככלי לגיוס אנשי IT וכפתרון לשיתוף ידע.

"גורו" ה-VoIP ג'ף פולבר אמר לאחרונה ל-TheMarker, שלרשתות חברתיות תהיה השפעה קריטית על הדרך בה ארגונים ינהלו את התקשורת בשנים הקרובות. פולבר משתמש ברשת החברתית Facebook, שלדבריו שינתה את חייו ו-75% מהפעילות העסקית שלו מתבצעת בה, מול 5,000 חברים!

מגמות וחידושים

מגמות וחידושים רבים נראים כעת בתחום זה, כולל שיטות לניתוח המידע המצטבר בהם, ארגון DataPortability המתמקד בשיתוף מידע בין אתרי רשתות חברתיות, גוגל שהשיקה את מערכת OpenSocial המאפשרת למפתחים ליצור יישומים למגוון אתרי רשתות חברתיות, חברות רבות שבוחרות לפרסם עצמן באתרי רשתות חברתיות, אתרי רשתות חברתיות שמציעים גישה לאתר דרך טלפון סלולארי, רישות חברתי באמצעות עולמות וירטואליים, שימוש ב-Skype במסגרת MySpace וזיהוי מיקום חבריך לרשת ב-GPS. בין אתרי הרשתות החברתיות, בולטים במיוחד Facebook בעולם ו-TheMarker Caf? בארץ.

בין המגבלות והסכנות, נמצאים מיעוט הרשתות שמיועדות לשימוש עסקי, חוסר פופולאריות וחוסר נכונות מנמ"רים להשקיע בתחומים מסוג זה, סכנת פגיעה בפרודוקטיביות, דליפת מידע, חשיפה לסיכוני אבטחה, ספאם ופרטיות למיניהם וחסרונות האתרים הבינלאומיים לעומת המקומיים.

נציין כי מדובר על מהפכה בהתהוות ולכן איננו יכולים בשלב זה לנקוט עמדה חד משמעית בנושא. לפי Datamonitor, הגידול בהיקפי החברים באתרי רשתות חברתיות הנו חלק מתופעה תרבותית. גידול זה אמור להגיע לשיאו ב-2009, ולהתייצב עד 2012. לפי אותו סקר, 28% מהמשתמשים באתרים אלה מגיעים מאזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

חשוב לציין כי ניתן להגדיר גם אתרי עולמות וירטואליים, בעיקר Second Life ודומיו, כאתרי רשתות חברתיות עסקיות, לפחות חלקית. הפופולאריות הגואה מחד, והדמיון לעולם "אמיתי" מאידך, כבר הביאו לא מעט חברות ענק לפרסם ולשווק באתרים אלה.

מגבלות וסכנות

יש גם כמה מגבלות וסכנות בשימוש ברשתות חברתיות:

שימוש עסקי - רק חלק זעום מהאתרים מיועד ספציפית עבור ארגונים ורשתות חברתיות עסקיות באופן ישיר.

שימוש נקודתי - גם כאשר נעשה בכך שימוש למטרות עסקיות, הרי שמדובר בשימושיות מצומצמת יחסית ונקודתית.

לא פופולארי - לפי InformationWeek, מנמ"רים עדיין מהססים ליישם טכנולוגיות Web 2.0 ורק 30% מהם רואים ברשתות חברתיות לעסקים, כלי שימושי.

פגיעה בפרודוקטיביות - אתרי רשתות חברתיות מגדילים במקרים רבים את מספר שעות הגלישה שלא למטרות עבודה בקרב העובדים.

דליפת מידע - לאחרונה, העביר הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, הנחיות לאנשי מערכת הביטחון, לגבי שימוש זהיר באתר Facebook. עיקרו - זהירות ממסירת מידע מסווג, דוגמת צילומים (לפי ידיעות אחרונות). הסכנה העיקרית והברורה ביותר, היא דליפת מידע רגיש מהארגון. כתיבה ללא תשומת לב, העלאת פרטים אישיים מעבר לנחוץ, ואמון באנשים שהנם בסופו של דבר זרים עלולים להוביל לאובדן מידע חשוב, כולל העברת מידע לצד שלישי ללא ידיעתך.

פרצות אבטחה - לפי יוניסיס, אתרי רשתות חברתיות מציגים מגוון של סיכוני אבטחה למשתמשי הקצה, החל משיתוף קבצים ללא הרשאה, דרך שכפול מיילים וספרי כתובות, וכלה בלכידת סיסמאות אתרי רשתות חברתיות מסוכנים גם מבחינת יכולתם להחדיר וירוסים למחשבי הארגון. לפי Mc'Afee, 57% מהמנהלים מאמינים כך.

ספאם - אתרי רשתות חברתיות עלולים להגדיל את כמות הספאם המגיעה לארגון, בעיקר אתרים המספקים שירותי דואר או גישה אליהם.

חסרונות האתרים הבינלאומיים - רוב הרשתות החברתיות בעולם אינן פועלות בעברית. מספרן הרב יחסית וקיומן של רשתות חברתיות מצליחות בישראל, מביא לכך שמי שמחפש ריכוז קולגות רחב, לרוב לא יימצא אותו בהן.

עם זאת, חשוב לציין כי הסכנות משתנות מאתר אחד לשני; למשל, משתמשי LinkedIn מוגנים יותר מפני ספאם ותולעים בהשוואה ל-MySpace, אבל מעצם אופיו העסקי פגיעים ארגונים המשתמשים ב-LinkedIn להתקפה מכוונת.

לסיכום

כדאי להכיר ולבחון את המודל והכלים של הרשתות החברתיות, לשם יצירת מערכת שתהדק את הקשר בין העובדים, תוך הסתייעות בתשתית הפורטל הארגוני.

אנשים מהתחום, מוזמנים להגיב לתרום ולהוסיף...

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם רשת חברתית - הבטחה או מטרד?.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=864


למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב