הכדור ככלי מרכזי בבנייה פיתוח ושכלול המיומנויות החברתיות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הכדור ככלי מרכזי בבנייה פיתוח ושכלול המיומנויות החברתיות 

מאת    [ 23/08/2019 ]
מילים במאמר: 885   [ נצפה 190 פעמים ]

 
 

מיומנויות חברתיות –כדור המשחק ככלי ייחודי ומרכזי בבנייה , חיזוק ושכלול מיומנויות חברתיות

במהלך התצפיות ארוכות השנים , בדקתי  למעלה מ1000 ילדים בספקטרום הרחב של הקשיים השונים ומצאתי שהכלי המרכזי החוזר על עצמו וללא צל של ספק מסייע לילדים להתפתחות תקינה  ובריאה: פיזית ונפשית הוא הכדור וכל זאת ביחידת זמן קצרה מאוד. הכדור גודלו, צורתו ,מרקמו, משקלו ואפילו ריחו מאפשר לכל ילד וילד להתחבר לכדור  שיובילו להצלחה האישית שלו , תוך תקופה קצרה ימנף את בטחונו ודימויו האישי.

 התצפיות האינטנסיביות בחניכים המטופלים הביאו אותי לתובנה, כי כאשר העבודה היא אישית התוצאות לטווח הקצר מדהימות.

כאשר אותם ילדים מתחילים לעבוד בקבוצה , מתחילות הבעיות האמתיות.

התפתחות הטכנולוגיה יוצרת מציאות וירטואלית בה הילדים אינם מתקשרים בצורה תקינה, כפי שהיה בעבר.

הם יושבים מול מסכי המחשב, הסמרטפון והאייפדים למיניהם ולמעשה לא נמצאים כמעט במסגרות חברתיות גדולות יותר ואינם נדרשים לפתרונות סוציאליים.

הם אינם יודעים לנצח או להפסיד בכבוד כי ברגע שמשהו לא מוצא חין בעיניהם הם פשוט סוגרים את המכשיר.

הם אינם יודעים לנתח ולהיכנס לסיטואציות חברתיות כי אין להם אינטראקציה ממשית.

הם אינם יודעים להתמודד עם תסכולים מכיוון ששוב אין להם – הם פשוט סוגרים את המכשיר או זורקים את השלט ברגע שמשהו לא מצליח.

אין להם צורך להמתין בתור כי הם משחקים לבד ואף אחד לא דוחק בהם.

למעשה, הם מגיעים עם מטען חברתי שלילי או משוללי מטען חברתי אל מסגרות חברתיות כמו בית ספר, חוגים, טיולים ומרכזים חברתיים שם עליהם לבטא את יכולתם החברתית. שם הם נקלעים ללולאה חברתית שלילית שגורמת להם עוד יותר להתחבא מאחורי הטכנולוגיה.

המצב מוליד צורך  לתת פתרון יצירתי כיצד להתמודד עם השתלטות הטכנולוגיה וירידה ביכולות החברתיות. יזמתי ובניתי קונספט חברתי מיוחד בשם הנשען על משחקי כדור שונים ומשונים, הנותנים לילדים הדמיה לסיטואציות חברתיות אמיתיות בהן עליהם להתנהג בצורה מסוימת שהיא הנכונה, ומצד שני הם מקבלים שיקוף של התנהגותם ומצבם החברתי באמצעות המשחקים.

בנוסף, השיטה מאפשרת, באמצעות כדורי משחק שונים ומשחקי כדור שונים ומגוונים לייצר עימותים מכוונים בין הילדים וע"י הדרכה נכונה והבהרת הכללים ודרך ההתנהלות במצבי לחץ, לאמן את המוח ולהרגילו כיצד יש להתנהל כשמגיעים למצבים כאלה גם בהפסקות, בחוגים, בבית ובכל מקום בו נוצר עימות חברתי.

כדור הוא אובייקט אהוד ולא מאיים ולכן קל לו לתווך ולחבר בין ילדים.

ברגע שילד משחק עם ילד נוסף כבר בנינו קבוצה. גם בקבוצה קטנה מתנהלת על פי חוקים וכללים שעלינו ללמוד, כדי שנוכל לעבור ולשחק במגרש של הגדולים.

ההצלחה בעבודה בזוגות היא הבסיס לבניית אמון בין הילדים מצד אחד, ויצירת אמון שלכל ילד וילד במערכת החברתית החיצונית מצד שני.

לכל ילד וילד יש תבנית שאיתה הגיע לעולם  , בנוסף הוא יורש מהוריו תכונות גנטיות. הסביבה ומערכת החינוך תורמות את חלקן וקבלנו ילד שלא תמיד עומד בציפיות ובצורכי החברה.

שיטה זו היא השיטה היחידה בעולם שמאפשרת לכל ילד וילד באשר הוא ללמוד מחברו וללמד את חברו כיצד ניתן להיות חלק מהחברה, גם אם אינך הילד הכי מקובל בחברה. על אחת כמה וכמה אם אתה ילד מקובל. לדעת לקבל ולחזק גם את החלשים.

ברגע שהבסיס הראשוני נבנה ויש אמון ראשוני בין שני ילדים עוברים לשלב השני בקונספט החברתי של השיטה.

עבודה בקבוצה המכילה עד שישה ילדים (לא משנה המין אך יש צורך בשכבת גיל פחות או יותר זהה ). במהלך העבודה פיתחתי דרך מיוחדת לעבוד בקבוצה שמתעתדת להצליח כקבוצה.

כל פרט ופרט הוא בורג במכונה ועליו לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר בכדי שהמכונה תעבוד. את המכונה מניעים הילדים באמצעות כדורים שונים.

ברגע שכל ילד וילד מתאמץ להצליח וליישם את משחק הכדורים ניתן להקשות ולהפוך את המכונה למורכבת ומעניינת יותר.

ללא צל של ספק שיטה זו מביאה את הילדים בכוונה לסיטואציות חברתיות שונות בהם נוצר עימות , ויכוח או התנהגות בלתי הולמת של אחד החלקים במכונה, וזה בכדי לייצר הדמיה למצב מציאותי אחר, בו עליהם יהיה להתמודד עם קושי חברתי.

בשלב זה משחק הכדורים נפסק ומנחה השיטה מעודד את הילדים ומסביר כיצד רצוי לנהוג.

השלב השלישי בשכלול המיומנויות החברתיות הוא לייצר משחקים שונים עם כדורים שונים בקבוצות קטנות תוך ערבוב הילדים ושינויי הקבוצות, כך שכולם יחוו אחד את השני ויתאפשר להם ללמוד על השוני בין אחד לשני וכיצד ניתן להתמודד עם כל אחד ואחד, כאשר הדגש התמידי בשיטה הייחודית היא לשמור על הכיף וההנאה.

השלב לפני האחרון בבניית היכולת להיות חלק מהקבוצה הוא לשחק משחקים שונים בזוגות, שלשות או בקבוצה גדולה יותר תוך כדי יישום הכללים והנהלים החברתיים שנלמדו בשלבים הקודמים.

משחקים שבכל פעם יש מנצח אחר ולא תמיד החזק מנצח.

משחקים שהתחרות היא כנגד עצמי ולא נגד היריב וכך נמנעות הערות אחד לשני.

משחקים של שיתוף פעולה, קבלת האחר ויצירת אימון קבוצתי חברתי.

משחקים המאפשרים להתמודד עם דחיית סיפוקים והתמודדות עם תסכולים.

השלב האחרון בקונספט החברתי של שיטת זו הוא לתת לילדים לשחק במשחקים שאהבו לאורך כל הסדנה או השנה ולהיות השופטים והמחוקקים בעצמם.

משחקים שמשוחקים בהנאה ללא ויכוחים ומריבות ,ויוצרים אצל הילדים את התחושה של עוד.

הרעיון המרכזי בשיטה הוא להשתמש בכדור ככלי מרכזי בחיזוק ובשכלול מיומנויות חברתיות  ולאפשר לכל ילד בכל גיל להיות חלק מ.. להוות פרט מקבוצה ולאפשר לכל ילד ללא קשר ליכולותיו המוטוריות להתנתק מהעולם הווירטואלי ולהיות חלק מעולם חברתי שהולך ונעלם .

השיטה מבוססת על מגוון רחב של כדורים (ולא רק הכדורים הסטנדרטיים הקיימים ) בעלי מרקם, גודל, צורה, משקל שונה ומבוססת על עקרון ההצלחה וההנאה של כל ילד וילד.

היא עונה על הצרכים החיוניים בהתפתחותו התקינה של כל ילד וילד – צרכים רגשיים, קוגניטיביים, חברתיים ומוטוריים.

 

תומר קרני
מרכז למיומנויות חברתיות 
/>tomer.teamsorli@gmail.com
www.teamsorli.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב