דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי נתן לך את ה-c 

מאת    [ 21/04/2008 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 2461 פעמים ]



נכון, אני מסכימה. בגלישה במרחב האינסופי של האינטרנט ניתנת ההרגשה שניתן לקחת כל מה שליבי חפץ בו. פשוט להעתיק דבר מסויים והופס... יש לי את מה שרציתי. אך הפלא ופלא לא כך הדבר.
כל התכנים והתמונות במרחב האינסופי מוגנים על ידי חוקי זכויות היוצרים. כלומר, כל פרסום יצירה אמנותית או ספרותית באינטרנט שמור באופן בלעדי לבעל זכויות היוצרים. בשפה פשוטה יותר - הכוונה היא שאסור להיכנס לאתר מסוים, להעמיד את הסמן על תמונה, ללחוץ על המקש הימני בעכבר ו"save as" בשולחן העבודה ואז להשתמש בה כרצונך תחת שמך. כל זאת ולא רק... גם אם ציינת את האתר שממנו לקחת את התמונה או התוכן, הפרת, בכל זאת, את זכויות היוצרים מכיוון שעברת על חוק הג'נטלמניות ולא ביקשת רשות.

רוב בעלי האתרים מעוניינים שיצירותיהם יישארו ברשותם ולא יופצו ו/או יפורסמו מחוץ לגבולות ביתם. ההגנה שניתנת ליוצר או לבעל היצירה על ידי חוק מאפשרת לשופט לתת פיצוי סטטוטורי העומד בשיעור שבין 10 ל-20 אלף שקלים להפרה.

במאמר זה, תוכלו ללמוד את הדרכים הנכונות לאכיפת חוק זכויות היוצרים בבואך לבנות, לשדרג, לעצב אתר אינטרנט:

הזכות לתמונה
לכל התמונות באתרי האינטרנט יש זכויות יוצרים. זכותו של בעל זכויות יוצרים לאשר, בהתאם לבקשה של המעוניין ביצרתו, שימוש חופשי ביצירה שלו. היוצר רשאי לתת למזמין רשות בשימוש חלקי, למשל, רק לאתרי אינטרנט. בנוסף, רשאי היוצר להגביל כל הגבלה אחרת המתאימה לו ולהציב תנאים מסוימים כמו שלכל תמונה מצורף הקרדיט המלא של היוצר.
הזכות למלל
לכל מלל ותוכן באתרי האינטרנט יש זכויות יוצרים. החוק מאפשר לצטט מתוך טקסט, אך יחד עם זאת, חשוב לבדוק שהציטוט עומד בקריטריונים של החקיקה והפסיקה - כדי שלא יווצר מצב שבו הציטוט מוציא דברים מהקשרם או מסלף את כוונת המשורר. חשוב גם לברר שהכותב המקורי לא הגביל את זכויות הציטוט.

הזכות למוסר
זכותו של היוצר להופיע כיוצר ולוודא שהיצירה תוצג ללא כל עיוותים ובאופן שאינו פוגע ביוצר או ביצירה. חשוב לציין כי זוהי זכות נפרדת, הנשארת בידי היוצר. לדוגמא, בבואך לרכוש זכות שימוש בתמונה - עליך לדעת כי אסור לפרסם אותה כאילו צולמה על ידי מישהו אחר. הדבר נכון גם לזכות ציטוט: אם מדובר בציטוט או במסגרת מאתר אחר, חשוב שיהיה ברור על פניו כי לא מדובר בחומר מקורי של האתר שמביא את הציטוט.

הזכות להזמנה
חשוב לציין בהסכם עם כותב תוכן ו/או מעצב גראפי ו/או צלם למי יהיו שייכות זכויות היוצרים. זאת כדי לשייך את הזכויות ליוצר ולא למזמין המשלם, אשר לו ניתנת הזכות החד פעמית לשימוש בחומר הרלוונטי למזמין.

הזכות לפרטיות
כן, החזרה לגבי זכויות היוצרים חשובה כאן, לכל מה שנוצר באינטרנט יש זכויות יוצרים, ואפילו מתגלות זכויות נוספות. הדוגמא הבאה היא דוגמא להמחשה לזכות נוספת והיא הזכות לפרטיות. באתר שידוכים, לכותבים על עצמם יש גם זכויות יוצרים על מה שכתבו, גם אם זה לא מצוין במפורש (בייחוד אם זה חמשיר, תמונה וכדומה) וכמובן שיש להם גם זכות לפרטיות. גם אם האינטרנט היא מדיה פתוחה וזמינה, עדיין אסור לפרסם באתר אחר תמונה או מלל שהופיע באתר שידוכים (לדוגמה) ללא אישור הכותב.

לסיכום המאמר המלצתי היא, לזכור תמיד להיות מנומסים ובסה"כ לבקש רשות..

קרן ספיר,
מנהלת שיווק וקשרי לקוחות
אוריון
www.aurion.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב