דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיברומיאלגיה - להתמודד ולחזור לחיי יומיום 

מאת    [ 12/12/2018 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 315 פעמים ]

פיברומיאלגיה - תסמונת רב מערכתית מורכבת

השפעתה מרחיקת לכת אל כל המערכות הפיזיולוגיות, הקוגניטיביות, מנטליות והמערכות התודעתיות, רגשיות ונפשיות. מה הקשר בין פיברומיאלגיה לבלוטת התריס? האם ניתן תמיד לאבחן שיבושים בבלוטת התריס על ידי בדיקות דם? האם ניתן למנוע פיברומיאלגיה על ידי איזון הורמונלי של בלוטת התריס?   שאלות רבות ונפוצות כיום, בקרב מי כבר אובחנו כסובלים מפיברומיאלגיה או כאלה הסובלים מתופעות לוואי וכאבים לא מוסברים הדומים לאלו שסובלים מהם הלוקים בפיברומיאלגיה, דאבת בעברית. ואשר מאופיינים בחוסר איזון הורמונלי, לעיתים קיצוני. ולעיתים אינו מאובחן.

האם קיים קשר בין פעילות בלוטת התריס ופיברומיאלגיה?

הקשר בין פיברומיאלגיה, תפקודי בלוטת התריס ואיזון הורמונלי, עדיין מעסיק חוקרים בתחומים רבים של הרפואה המחקרית. אך בשל גילה הצעיר יחסית של תסמונת הפיברומיאלגיה ועצם הגדרתה כמחלה עדיין קיימים חילוקי דעות לא מעטים באשר לגורמי התסמונת. לצד מחקרים תצפיתיים אמפיריים, המנסים לאתר ולהצביע על התוויות פיזיולוגיות ברורות, לתסמונת הפיברומיאלגיה, כמו במחקר שבדק התוויות ייחודיות שנצפו בבדיקות MRI של המוח בקרב חולות שהוגדרו כסובלות מפיברומיאלגיה. קיימים מחקרים אשר מנסים להתחקות אחר שורשיה של התסמונת בחוסר איזון הורמונלי ושיבושים של מערכת העצבים.

הממסד הרפואי האורתודוקסי מתקשה להתמודד עם תסמונת הפיברומיאלגיה וזאת בשל היותה תסמונת שבה חלים שיבושים רב מערכתיים ותפקודים רבים נפגעים. ניתן להגיד שכיום אין ויכוח לגבי העובדה שפיברומיאלגיה הנה תסמונת רב מערכתית בה חלים שיבושים מעוררי סבל ואי נוחות הן במערכת הפיזיולוגית והן במערכות הרגשיות ובמערכת העצבים והתודעה.

תהליכי התמקצעות ייחודית (specialization) של עולם הרפואה המודרנית, הממסד הרפואי בשלבי ההכשרה, המחקר הרפואי, המחקר הפרמקולוגי והגישות הטיפוליות. מביאים אתם קשיים בהתמודדות עם תסמונות רב מערכתיות. המשמעות של מצב זה היא מורכבות רבה הן בהגדרת התחלואה, באיתור גורמי המחלה, הסימפטומים. וכמובן הגדרת הפרוגנוזה המתאימה ביותר להתמודדות עם סבלם של הלוקים במחלה.

תסמונת הפיברומיאלגיה וגם שיבושים בבלוטת התריס מדגישים את הצורך בתכלול מידע רב תחומי על מנת לאפשר מחקרים רפואיים, שיאפשרו אבחון וטיפול נאותים ומתאימים. מאחר והפיברומיאלגיה מצטיינת בשיבושים רב מערכתיים וסבל שאינו ניתן לטיפול בעזרת אמצעים טיפוליים מוכרים מתעורר צורך בגישה כוללנית יותר להתמודדות עם התסמונת. שיבושים בפעילות בלוטת התריס ופיברומיאלגיה כיום.

כיום ניתן בבירור להצביע על קשר מתאמי מובהק בין נוכחותם וקיומן של שתי התופעות. שיבושים בפעילות בלוטת התריס ואיזון הורמונלי לצד תסמונת הפיברומיאלגיה. כלי המדידה הבסיסי ביותר לאיתור שיבושים במערכת הפיזיולוגית הוא בדיקות הדם וגם לאיתור שיבושים בפעילות בלוטת התריס, משתמשים בבדיקות דם של הורמוני T3 ו-T4 ו-TSH. אולם ידוע כיום, כי ניתן לאתר בבדיקות רוק למיפוי הורמונלי, רמות לא תקינות של הורמונים אלה אשר בבדיקות הדם הסטנדרטיות הראו תוצאה תקינה. המשמעות היא שחולים הסובלים מסימפטומים רב מערכתיים. סימפטומים הנגרמים כתוצאה מפעילות לא תקינה של בלוטת התריס או חוסר איזון הורמונלי. יינתן טיפול שגוי. טיפול שעלול אף להחריף את סבלם של החולים.

מאחר וקיים קשר מתאמי בין שתי התופעות (פיברומיאלגיה ותת פעילות בלוטת התריס) יש הרואים בחוסר האיזון ההורמונלי גורם מעורר לפיברומיאלגיה. ומצביע על האיזון ההורמונלי כאמצעי להתמודדות עם הסימפטומים של התסמונת שברובם גורמים סבל רב.  

דר. נורברט קורלנד מאבחן ומטפל בפיברומיאלגיה ותופעות הלווי שלה באמצעות התאמת מינון ייחודי לכל חולה של גואיפנזין. התוצאה היא חזרה כמעט מלאה לתפקוד יומיומי תקין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב