דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פחד משינוי 

מאת    [ 22/10/2018 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 3600 פעמים ]

הפחד משינוי הוא אחד החששות הנפוצים ביותר. שינוי הוא קשה לכולם; אנשים רבים יחוו, באופן טבעי, סוג של חרדה לנוכח שינוי גדול בחייהם. הבעיה מתעוררת כאשר הפחד משינוי גורם לשיתוק והימנעות במצבים משמעותיים, עקרוניים ואף קריטיים. עלולה להיות לכך משמעות למהלך חיים תקין. הפחד משינוי עלול להיות בעייתי ולהשפיע גם במצבים שגרתיים ויום יומיים לכאורה.

דוגמאות לפחד משינוי: דוגמא נפוצה לפחד מפני שינוי הוא הישארות לאורך שנים במערכת יחסים מזיקה ופוגעת. הפחד להישאר לבד, הקושי למצוא בן זוג חדש והסיכון שלא ימצא כזה – משאיר אנשים רבים במערכת זוגית שהגיעה למיצוי וגורמת לאומללות. ישנן סיבות רבות וברורות לפחד מפני פירוק קשר. פעמים רבות הקשר יתפרק כאשר אחד מבני הזוג יהיה מספיק "אמיץ" להחליט שהקשר כפי שהוא, פוגע בכל המעורבים, לרבות ילדים.

דוגמא נוספת לפחד מפני שינוי הינה אנשים הנשארים במקום עבודה בו משעמם להם, לא מאתגר, חשים מועקה, בלתי מוערכים, מחסרי אנרגיה ומוטיבציה וכו'. או טעו בבחירת המקצוע וכמהים לשינוי אבל תקועים. נשארים במקום, רק משום שאינם רואים כיצד מגייסים כוחות לשינוי. הם יעדיפו מעד להרגיש קורבן, לספור ימים, חודשים ושנים עד לפרישה שתהיה בעוד 30 או 40 שנה. הם יבזבזו את השנים הטובות ביותר שלהם על המחשבה "מה היה אילו...". למרות זאת, ישנם אלה המשכנעים את עצמם שעדיף לא לקחת סיכונים ולהישאר במקום מבלי לפנות לכוון חדש. מחשבה זו מגיעה אותם לפרק זמן והמחשבות אודות הרצון לשינוי, צפות מחדש.

הדוגמאות המובאות הן פחד משינוי מהותי. אבל יש את אלה הפוחדים לערוך שינויים יומיומיים קטנים לכאורה. הם רוצים ומדברים על שינוי, אך לא נעים לעבר שינוי. לדוגמא: ידברו על בוס מרגיז, אבל כשתהיה להם הזדמנות לעבור למחלקה אחרת, הם לא יעשו זאת. המקום הבטוח עבורם הוא הישארות בלי תנועה. אי אפשר לשפוט אף אחד, אנשים רבים מרגישים פחד ושיתוק מדברים שאחרים רואים בהם דברים טריוויאליים.

הפחד משינוי נובע מתחושת חוסר בטחון ופחד להיכשל. זאת שאלת הביצה והתרנגולת: האם הפחד משינוי מביא לחוסר בטחון או חוסר בטחון גורם להיתקעות במקום. אין תשובה ברורה. גם וגם.

שורשי הפחד משינוי:

לעיתים קרובות פחד משינוי קשור לתפיסת עולם ולתבניות חשיבה שליליות (שני משתנים אלה קשורים אלה לאלה ). אנשים רבים אשר גדלו בבית בה החשיבה הייתה שלילית, ההורים חשבו שהחיים הם "שדה קרב" של מטלות ועומס יומיומי, יתפתחו למבוגרים החוששים משינוי, יתקבעו במוכר וידוע, גם אם הם לא רוצים. הם גדלו בתפיסה שאין זה משנה איזה נתיב תבחר החיים לא ממש יאירו לך פנים. לכן, עדיף להיצמד למקומות שאין בהן הפתעות. דרך חשיבה זו עלולה לחלחל לתוך החיים, לגרום לאנשים צעירים להרגיש מוצפים, שיפוטיים וביקורתיים כלפי הגישה שהחיים יכולים להיות גם הנאה גדולה.

הורים חרדתיים מקנים לילדיהם את השקפת עולמם שהחיים עלולים להיות מסוכנים והדרך הטובה ביותר לשרוד אותם, היא להישאר עם הבטוח והמוכר. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בהורים אשר חווה טראומה, עוני, דלות, צער, התעללות וכדומה.

אנו יכולים לראות אנשים צעירים ומבוגרים משותקים ומפוחדים מפני שינוי גם כאשר באופן אובייקטיבי יש להם פוטנציאל והזדמנויות מלהיבות לשינוי. כאמור, הם פוחדים ששינוי עלול להוביל למקום לא בטוח ולהתערערות הבסיס הקיים. לדוגמא חשיבה שהחלפת מקום עבודה עלול הביא עימו אובדן הקריירה, שבעקבותיה האדם ימצא את עצמו ללא מקור הכנסה וקורת גג. או במקרה של חשיבה על פרידה, עלולה להביא אותם לחשש שבסופו של דבר ימצאו עצמם עריריים וללא מקור תמיכה. חשיבה קטסטרופלית היא אחד המאפיינים של אנשים הפוחדים משינוי.

כיצד חיים עם פחד מפני שינוי? אם אתה נאבק בפחד משינוי, אל תאפשר לו ללכוד אותך בתוך החיים שאינך רוצה בהם. נכון, שינוי עשוי להראות מפחיד, קשה ובלתי אפשרי. אך, הרבה יותר מפחיד לחיות חיים שלמים חסרי שמחה, יצירתיות ויצריות.

טיפול עשוי לעזור בהבנת מקור הפחד משינוי. עצם ההליכה לטיפול, הוא שינוי משמעותי של רצון להבין מה מעכב ומונע. כמו גם בירור ממה יש לחשוש ומה הוא רק מחסום מהעבר, של חלקים לא מודעים. על מנת לחוות הגשמה עצמית, משמעות, אתגר ועניין – נסה להתגבר על הפחד מפני שינוי. עשה זאת בכוחות עצמך בצעדים ובשינויים קטנים. או תמצא מישהו להעזר בו – בן משפחה או איש טיפול. אבל אל תתקע בחיים שיהפכו אותך לאדם לא מרוצה, ממורמר המשליך על אחרים את חוסר שביעות הרצונו, וחוסר יכולתו להחליט על שינוי.  

חוה אוסטרובסקי, פסיכותרפיסטית MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב