דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ידועים בציבור - האומנם זוגיות אלטרנטיבית? 

מאת    [ 26/08/2018 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 1903 פעמים ]

בישראל, אם אתם רוצים להתחתן, תצטרכו לעשות זאת לפי הדין העברי–דתי, או הדין הדתי האחר שחל עליכם. כלומר – בניגוד לרוב מדינות העולם המודרני, הדין האישי במדינת ישראל, מבוסס על הדין הדתי, שהוא באופן טבעי, דין קדום ומיושן בתפיסותיו. בשל כך, נראה כי סיבה אחת לעלייה בשכיחותו של מוסד הידועים בציבור (שבו נעסוק במאמר זה), היא בשל הקושי בו שנתקלים בני זוג להתחתן במדינת ישראל, קושי אשר מבוסס הן על סוג של כפייה דתית, והן בשל הקשיים שמרעיף הדין הדתי על בני זוג מסוימים (למשל – מי שלא בהכרח מוכר כיהודי לפי ההלכה).

בהתאמה, חיים משותפים כידועים בציבור, הם עניין שכיח ומוכר במחוזותינו. למרות הביקורת השלילית שיש לכך מצד גוונים מסוימים בחברה, ניתן לראות כי ערכאת הדיון המוסמכת לעסוק בענייני נישואין – בית הדין הרבני, אינה ששה להכיר בזוגות הידועים בציבור. בשורות הבאות, נסקור את מעמדם המשפטי של זוגות ידועים בציבור. תחילה, נציג את הגדרת הידועים בציבור, על מנת להבין מי ייחשב כזה. מאמר זה הינו מאמר תוכן בלבד ולכן, אין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה.

מי הם ידועים בציבור?

למעשה את הגדרתם של ידועים בציבור ניתן ללמוד על פי הפסיקה, שהגדירה במהלך השנים, מי ייחשבו לידועים בציבור וזאת בעזרת מספר מבחנים שנקבעו עם השנים. לכן, בני זוג המנהלים יחדיו משק בית משותף, חיים יחד ונראה כי החליטו לקשור את גורלם יחדיו, ידועים על ידי החברה הקרובה שלהם, כזוג לכל דבר ועניין. אלו הזוגות שייחשבו לידועים בציבור, על פי הפסיקה.

נכון לכתיבת שורות אלו, טרם נחקק חוק המסדיר ומגדיר את הידועים בציבור. עם חלוף הזמן, יצרה הפסיקה מעין הגדרה ומבחנים למי שייחשב כידוע בציבור. היות ולהגדרת הסטטוס ידועים בציבור, ישנן השלכות כאלו ואחרות, אזי לא כל זוג שיצא מספר חודשים, יוכל להגדיר עצמו כידוע בציבור. בחלק הבא במאמר, נציג את אותם מבחנים ביתר הרחבה.

ידועים בציבור בעייני הפסיקה:

בין מבחני הפסיקה מי הם ידועים בציבור, נוכל למצוא את בחינת נקודת מבטם של הידועים בציבור וכן בחינת נקודת מבטם של החברה הקרובה לזוג, כלומר, כיצד רואים את בני הזוג. כמו כן, תיבחן תקופת הזמן שיצאו בני הזוג יחד, האם הקימו משק בית משותף? כיצד ראו את עתידם יחד וכדומה.

למעשה, אין הבדל מהותי בין בני זוג המוגדרים כידועים בציבור, לבין זוג נשוי. ההבדל היחידי הוא עניין הרישום הפורמאלי והכרת המדינה בזוג כהכרה פורמאלית. כמו כן, זכויותיהם של בני זוג ידועים בציבור תואמות לזכויותיהם של בני זוג נשוי – חלוקת רכוש, אימוץ ילדים, שוויון במסגרת הליך משפטי וכן כל זכות סוציאלית קיימת. למעשה, הקושי היחיד שיתקלו בו בני הזוג הידועים בציבור, הינו הקושי להוכיח כי אכן הם עונים על כלל הגדרות הפסיקה לידועים בציבור.

בסופו של יום, מוסד הידועים בציבור קיבל גושפנקא חוקית ומהותית, בהתאם לפסיקה מתמשכת של בתי המשפט לענייני משפחה ובית המשפט העליון. כאמור, ידועים בציבור זכאים לזכויות וחובות, בדומה לזוגות נשואים. מעבר לכך, הערכאות המוסמכות לדון בכך, הן הערכאות אשר דנות בדין האישי. זאת ועוד, חוק בתי המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה–1995, מקנה לבית המשפט סמכות לדון בעניינם של ידועים בציבור, בדומה לזוגות נשואים.

סוף דבר:

במאמר שלהלן עסקנו בנושא הידועים בציבור. תחילה הצגנו מי הם הזוגות שייחשבו לידועים בציבור. כמו כן, הצגנו את התפתחות הפסיקה בנושא וציינו מספר מבחנים שנקבעו בפסיקה, לשם בחינת הזוג. כאמור, בשנים האחרונות, מושג הידועים בציבור עלה לשיח חברתי גדול ומוכר ונראה כי ההכרה בזוגות אלו הולכת וגוברת. בסופו של יום, במידה ובני זוג ידועים בציבור מגיעים לפתחו של בית המשפט, עליהם להתמודד עם הליך משפטי שאינו פשוט ולעיתים אף ארוך ומייגע. כאשר מדובר בבני זוג הידועים בציבור, מתווסף שלב אחד נוסף להליך – הוכחה כי הם ידועים בציבור, כאשר עצם השאלה נתונה במחלוקת (לצורך ויכוח על שיתופיות ברכוש המשותף ועוד).

כידוע, לרוב – בני זוג שיגיעו לפתחי בית המשפט לענייני משפחה, יחתרו לקבלת סעד ועזרה בזמן שהאחד מסוכסך עם השני. מכאן, המלצתנו היא כי בטרם החלטתם/ן להיכנס לחיי זוגיות, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה, שיוכל לפרוס בפניכם/ן את זכויותיכם/ן המשפטיות והסוציאליות.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין חגית הלוי ושות'
www.hhlaw.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב