דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנאי הגידול המאופיניים בהצלחת גידול הסחלב 

מאת    [ 16/04/2008 ]

מילים במאמר: 953   [ נצפה 8244 פעמים ]

המאפיינים בהצלחת גידול הסחלב.

מבוא:

1)ההצלחה בגידול תלויה במוצא הצמח,האקלים שבו הוא גודל,הגובה בו הוא גדל,הלחות והמשקעים בו הוא צומח,מה עוצמת התאורה שהוא זקוק ומחזוריות התאורה,זרימת האוויר,

2)מה היא סביבת הגידול? האם על גבי עצים (אפיפיטים, בעיקר טרופיים ) האם על תערובות עלים, האם על סלעים ואבנים,או טרסט ריאליים (בעלי איבר תת- קרקעי פקעות שורש או קנה שורש)

כיצד משפעים המאפיינים על הגידול.

המצע הטוב ביותר לסחלבים הוא אויר, ויש לבחור מצע שיתן סביבה מאווררת ולחה.

בבחירת מצע יש להתחשב:. איכות המים - PH ו EC ותכונות פיזקליות - ככל שהמצע שומר על תכונותיו לאורך זמן הוא טוב יותר, תכונות כימיות כמו ספיחה , שחרור, ותכונות ביולוגיות - התפרקות תוך ניצול חמצן , חנקן ורקבונות.

מצעי הגידול שאנו בוחרים מקבעים מכאנית את הצמח, מספקים חומרי הזנה לשורשים,שומרים על לחות השורשים,וקובעים את חומציות ה-PH חומרי המצע שאנו מכירים הם:

שביבי עץ,פרלייט,ספוג,טוף,קל-קר,ליקה,ורמיקוליט,פחם,סיבי קוקוס,כבול,פחם, BARK שהיא קליפה גרוסה של עצי סקוויה ואורן הסלע. אנו משתמשים בשלושה מרכיבים: קוקוס,פרלייט (Perlite),ו ורמוקלייט (Vermiculite). בייחס 1.1.4

קוקוס: הקוקוס הינו בעל אחיזה מעולה (קוקוס הינו בעל יכולת ספיחת מים ומזון יוצאות דופן) והיא אוורירית יותר מתערובת סחלבים רגילה שאנו מכירים. לעומת זאת תערובות גידול על בסיס קוקוס אינן עשירות במזון ולכן דורשות ערבוב עם מזון או דישון תדיר.

פרלייט (Perlite): הפרלייט הינו מצע תעשייתי (הדומה לחצץ לבן) המשמש לאיוורור תערובות אדמה. הפרלייט אינו סופח לתוכו נוזלים ולכן הוא מסייע לניקוז טוב ועשוי למנוע מצבים של השקיית יתר ובעיות Ph. לפיכך הפרלייט הינו מרכיב חשוב שמומלץ להוסיפו תמיד לתערובת גידול.(מס' 4)

וורמוקלייט (Vermiculite): וורמוקלייט הינו מרכיב במצע גידול שלו יכולות ספיחה גבוהות. במצעי גידול שלהם יכולת ספיחה נמוכה עשוי הוורמקולייט לסייע באחיזה של נוזלים ומזון ולפיכך ניתן לעשות בו שימוש. מומלץ לקנות ורמוקלייט בגודל הקטן ביותר.


השקיה ולחות הסחלב מותנים, בטמפרטורה והלחות הסביבתית, בסוג הכלי בו גדל הסחלב, גודל הכלי,וכמובן בסוג הצמח.

כללי יסוד בהשקיה:אין להשקות במצע לח, אין להשקות, בשמש מלאה וביום חם,וחשוב לדעת,שהסחלב בכלי חרס זקוק ליותר השקיה,ובכלי גדול הוא זקוק לפחות השקיה,כל מי ההשקיה חייבים להתנקז מייד אם גמר ההשקיה.וכן אין להשקות בשעות הבוקר המוקדמות בעיקר בחורף.

המים להשקיה:מי אוסמוזה הפוכה,מי ברז מטופלים, מי מזגן,מי גשמים,ומי ברז(הבעיה המרכזית במים רגילים הם המלחים אשר מצטברים בסחלב ופוגעים בו לפעמים בצורה קשה)יש שיטות בטיפול במים 1 ע"י חומצה אוסלית,2 ע"י חומצה פוספורית,3 ע"י חומצה חנקנית.

מכלי הגידול והכלים.

רוב הסחלבים הם אפיפיטים(צמחים הגדלים על גבי מצע כלשהו לרוב על ענפיו של צמח אחר בניתוק מוחלט מהקרקע, המצע עליו גדל האפיפיט מספק לו תמיכה פיסית בלבד, בעוד שאת אספקת המים המזון והמינרלים הוא מקבל ממי גשמים, אותם הוא אוסף באמצעות שורשי אוויר) וכשכאלה כלי הגידול חייבים להיות מנוקזים ומאווררים,כלי חרס עדיפים על כלי פלסטיק, או גלזורה יש לזכור שכלי החרס שומרים על טמפרטורה נמוכה של השורשים (רצוי להשתמש בכלי הקטן ביותר המסוגל להכיל את הסחלב).לסחלבים קרקעיים,(TERRESTRIALS בעלי איבר תת- קרקעי פקעות שורש או קנה שורש) כלי הגידול חייבים להיות כאלה שישמרו על לחות גבוהה,

שיטות הזנה ודשנים.

המקובלים: אורגני, אצות,כימי,תרכיזי דגנים,והומס,יש להתייחס בכל הדשנים לריכוזים היחסיים של חנקן (N), זרחן (P) ואשלגן(K) רוב הדשנים מכילים גם מיקרו אלמנטים,סידן(קלציום) -חשוב לבניין ופעילות תאי הסחלב,מחסור גורם לעיכוב הצמיחה ועיוותים בסחלב.גופרית -נחוץ לבניית פרוטאינים ,ומחסור יגרום לניוון השורשים.חנקן- בונה את הכלורופיל,ופרוטאינים,מחסור יעצור את גדילת הסחלב ועליו יצהיבו.אשלגן-מווסת את הגדילה ומחסור יגרום לעיקוב בגדילה והעלים מצהיבים בקצה. זרחן- מאיץ את צמיחת הצמח משתתף בבניית חלבוניי התא, מחסור יגרום לעיקוב בגדילה וגורם להופעת עלים כהים.מגנזיום- בונה כלורופיל,ומחסור יגרום לעלים להצהיב והצמח יהיה חלש.ברזל-מאיץ את תהליכי הצמיחה ,בונה כלורופיל, מחסור יגרום לעלים להצהיב בקצוות.

לאחר פריחה.

יש לקטום את ענף הפריחה מעל הפרק הראשון בענף ,ולהמשיך ולדשן בכמות שונה מדישון לפני פריחה ראו דשנים לסחלבים לכול תקופה ותקופה.לא לשכוח לחטא את מזמרת הקיטום ע"י להבה או אלכוהול !!!

לסיכום נושא שיטות הזנה ודשנים.

1.דישון מוגזם ברמת ריכוז בינונית יגרום לצמיחה רכה וימנע פריחה.2 .דישון מוגזם ברמת ריכוז גבוהה מאוד יגרום למות הצמח . 3 .אין לדשן צמחים הגדלים על מצע מזון אלא לעיתים רחוקות 4 .אין לדשן צמחים בתקופת התרדמת (לאחר פריחה וללא צימוח חדש) 5 .צמחים הגדלים על שבבי עץ יש לדשן בדשן עתיר חנקות (30-10-10) או (30-20-10). יש להשתמש במספר סוגי דשנים בו זמנית .

מחלות ואפיונם:

חוסר פריחה: סימנים-הצמח אינו פורח למרות שהוא בריא הסיבות-חום רב מדי (אין הפרשי טמפרטורה ואין ירידת טמפרטורה )או עודף דישון (בגלל החנקן) ,או חוסר תאורה (שעות התאורה קצרות), ניתן לפתור את הבעיה ולגרם להפרחה ע"י תיקון הבעיות.

ריקבון עלים:שינוי בצבע העלים,הסיבה,זיהום כתוצאה מבקטריות ולחות גבוהה בלילה.אסור להשאיר מים בתוך אמיר הצימוח של הסחלב

שינוי צבע העלים והפרחים,וכתמים עליהם.הסיבה: בדרך כלל אלה סימנים של וירוס אין פיתרון הדרך הטובה כדי למנוע הדבקה של צמחים אחרים היא להשמיד את הסחלב הנגוע.(מוטב להתייעץ אם בעלי ידע בזיהוי הנגע)

ריקבון של שורשים(הסיבה העיקרית והנפוצה ביותר) הסימנים:הצמח נובל ועליו מצהיבים, הצמיחה החדשה משחירה ו/או מתנוונת ,יש סיבות נוספות אשר פוגעות בסחלב ,עודף השקיה ורטיבות יתר ,עודף דישון ,חוסר ניקוז של מי ההשקיה , פטריות קרקע מזיקות, מצע ישן ולא מתאים, טמפרטורה גבוהה שאינה מתאימה לסוג הסחלב. וכמובן המזיקים: הקריות,כנימות,שבלולים,פיטריות,מכרסמים ,תיקנים, ואפילו נמלים.

ניתן להציל סחלב מהמחלות על ידי הפעולות הבאות:

הסרת השורשים הפגומים ,הסרת העלים הפגומים,להעביר את הסחלב לכלי עם ניקוז משופר ,להחליף מצע, ולהעביר לכלי מתאים חמר או חרס .(אני משתמש בעיקר על שעם עד שהשתיל מוכן לחזור לכלי המקורי) אם העתקתם את הסחלב לעציץ אחר אל תשכחו להחליף תערובת חדשה,אם בצעתם ההעתקה בגלל חוסר מקום לצמח יש לבצע את ההעתקה לאחר עונת הפריחה. המיכל החדש חייב להיות מנוקז היטב והתערובת שנוסיף חייבת להיות מאווררתו בהתאם למצע שמוצע לסחלבים במשתלות המתמחות בסחלבים. (עיצה זו אינה מתאימה לכול הסחלבים ראו פרוט לגבי כול משפחה או סחלב מסוים)

וכן להשתמש בחומרי ההדברה המתאימים לאופי המפגע או המחלה.(כדי למנוע אי נעימות בגלל חוסר ידע אנו מציעים להביא את הסחלב למשתלה המתמצאת בנושא סחלבים,ולקבל את המידע המדויק על חומר ההדברה ו/או הטיפול במפגע.)

אין לשכוח כי בין כל פעולת גיזום יש לבצע חיטוי בין צמח לצמח ע"י להבה או אלכוהול !!!! וכשהצלחתם תוכלו לבצע עם הזמן חלוקת הצמח
יפה ויוסי דריזין
אנו חובבי סחלבים המגדלים אותם

בחממה ביתית בחצר בתינו.

נשמח לעזור מניסיונינו בכל הנוגע לנושא סחלבים.

http://www.Orchid4u.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב