דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פילאנופסיס למתחילים 

מאת    [ 16/04/2008 ]

מילים במאמר: 766   [ נצפה 5658 פעמים ]

ביוונית זה אומר דמוי פרפר, מאחר והפרח דומה לפרפר. הפלאנופסיס הוא אפיפיט, (Epiphyte) יש לו גבעול קצר ועלים רחבים ובשרניים. התפרחות מרובות פרחים היוצאות מחיקי העלים,סחלב זה הוא המתגמל הגדול מבין הסחלבים עבור החובב המתחיל,דרישותיו בגידול הן קלות עם או בלי חממה,צמחים גדולים ומבוגרים יכולים לפרוח עד 6 חודשים ברציפות ולפעמים גם פעמים בשנה. הצמח חונט פרחים בחדשים אוקטובר נובמבר ולקראת דצמבר ינואר מתחילים לצוץ גבעולי פריחה. צמחים צעירים יכולים לפרוח כבר בגיל שנה וחצי - שנתיים,

היום בעולם,במשתלות מסחריות מצליחים להפריח פלאנופסיס כל השנה באמצעים שונים. טווח תפוצתו של סחלב הפלאנופסיס הוא, דרום מזרח אסיה, הפיליפינים, ניו גינאה, וחלקים מאוסטרליה. באזורים אלה מזג האויר קבוע-חם ובד"כ מספק סביבה חמה, ידועים כחמישים מינים של אפיפיטים (שוכני עצים) וליטופיטים (גדלים על סלעים)סחלב זה הוא מונופודיאלי ואגירת המים היא בעלים,ובשורשי האויר (ולא בפסיאודובלבס כמו סחלבים אחרים) ויש לספק לסחלב הזה כמו לאחרים תנועת אויר גדולה ולחות.

הטמפרטורה האופטימלית לגידול פלאנופסיס היא 20 מעלות לילה ו-30 מעלות יום,אך אין בעיה לגדלו גם בין הטמפרטורות 15 מעלות לילה ו-36 מעלות יום,הלחות המומלצת היא 70% ביום ו-50% בלילה. כשטמפרטורת הלילה צונחת, על הלחות לרדת,שילוב של קור ולחות גבוהה יכול להיות קטלני ברוב הסחלבים, הדרך הקלה והפשוטה לספק לחות בתוך הבית היא למלא כלי בלכה או חצץ או בטוף, להוסיף מים ולהניח את העציץ על אחד מהחומרים, כך שבין המים והשורשים לא יהיה מגע, אם השורשים יגיעו למים הצמח יתנוון ויירקב.!!!

תנועת אויר סביב הצמח היא חיונית כדי למנוע מחלות פטרייתיות ובקטריאליות למיניהן,וכמו כן עלולים להיבצר כתמים על הפרחים והעלים כתוצאה מלחות קבועה שאינה מתייבשת,אוורור על ידי מאוורר קבוע מספק. רצוי לתת תנועת אויר 24 שעות ביממה בחממה. חלונות פתוחים בבית, או מאוורר 12 שעות פותרים את הבעיה.

יש לספק לסחלב אור בינוני כאלף "נר רגל" לגידול טוב, צמח בוגר סובלני יותר לתנאי אור משתנים, לעולם לא שמש ישירה, הצמח יכול לפרוח בקשת של כמויות אור משתנות בין 1800 - ל800 "נר רגל". חשיפה לצד מזרח בבית אידיאלית,קרני השמש יכולות להיות מסוננות ובבוקר הן אידיאליות. בחורף הפלאנופסיס זקוק ל- 12 שעות אור, ובקיץ ל- 14 שעות. אפשר להוסיף אור מלאכותי, אור של בוקר או אחר הצהרים בלבד אינם מספיקים לצימוח תקין.

נושא ההשקיה הוא אחד הנושאים היותר חשובים והרגיש ביותר. רוב בעיות הריקבון נובעות מחוסר ידע ורגישות לנושא. לעולם לא ימות סחלב ממחסור זמני במים אולם הוא עלול למות מעודף מים. לכן אם יש התלבטות אל תשקו. ההשקיה מותנית בהרבה גורמים,מזג האויר,סוג העציץ חרס או פלסטיק,תערובת מצע הגידול,גודל העציץ ומיקומו. כאן המקום לציין שהסחלב המדובר הינו אפיפיט בטבע,ולכן הוא אוהב עציצים קטנים,שתילה בעציצים היא לנוחות המתרבת בלבד ולכן יש לשים לב שהמיכל יהיה קטן יחסית גם לנוף הצמח. שרשי הסחלבים אוהבים להיות צפופים בתוך מיכל השתילה,אם יש סכנה שהצמח יתהפך בגלל המיכל הבלתי פרופורציונאלי אפשר לעגנו בדרכים שונות, כמו חיזוק עם מקלות תמיכה,או להכניסו למיכל חרס כבד יותר ויותר גדול.(לא לשכוח להניח על לכה או חצץ או טוף).

יש לציין שבמזג אויר יבש יתכן שיהיה צורך להשקות פעמים בשבוע,לעומת זאת,במזג אויר לח,מעונן וגשום כשהמצע עדיין רטוב, אין להשקותו יותר מפעם אחת בשבוע.יש לזכור שבעציץ קטן המצע מתייבש יותר מהר מאשר במיכל גדול.

אזהרה!!! אין ליבש את הפלאנופסיס עד הסוף, המצע צריך תמיד להיות לח. רצוי להשקות במים "טובים" אוסמוזה הפוכה,מי גשמים,ואפשר גם במים רגילים ( לא מומלץ).לשים לב שאחרי השקיה או ריסוס אסור להשאיר מים בתוך אמיר הצימוח של הסחלב,דבר שעלול לגרום לריקבון הצמח.אפשר לספוג את המים שעומדים במרכז בעזרת ניר או בד.
יש לדשן את הצמח כל השנה,מאחר ואין לפלאנופסיס תקופת תרדמת והוא נמצא כל השנה בתהליך גידול וצימוח, אפשר להשתמש בדשנים כמו 20-20-20 N.P.K, וכן דשן אצות, או כל דשן מיוחד אחר לסחלבים,יש לשים לב למינון,המינון המומלץ ל-20-20-20 הוא כפית שטוחה ל- 4.5 ליטר מים,אפשר לדשן כל השקיה,חשוב אחת לכמה השקיות לתת השקיה ללא דשן כדי לשטוף את כל המלחים שהצטברו,

יש להחליף מצע שתילה בין שנה לשנה וחצי , כי התערובת מאבדת ממרקמה ונרקבת במשך הזמן.

כדאי לציין נקודה נוספת ומעניינת,לפעמים הסחלב מצמיח שתיל נוסף על עמוד הפריחה הנקרא קייקי,תופעה זו מעידה בדרך כלל כי הסחלב נימצא במצוקה והצמח דואג להביא "ולד" לעולם לפני גסיסתו המוחלטת, אחרי שהקייקי מצמיח שורשים של לפחות 4-5 סנטימטר אפשר לנתקו על ידי חיתוך בסכין מחוטאת ולשתלו לחוד.

וכשהפריחה מסתימת יש לעשות את הפעולות הבאות 1) יש לחתוך עם סכין חד ומחוטא מעל הפרק הראשון של הגבעול 2) יש למרוח את הגדם בשעוות נר או בקינמון3 ) לאחר מספר חודשים יופיע עף אחד או מספר ענפי פריחה חדשים ועליהם הניצנים של הפרחים 4).חכו בסבלנות וקיבלתם שכר לעמלכם.

אני ממליצה לחובב המתחיל להתחיל בגידול סחלב הפלאנופסיס כניסיון ראשון וזאת ללא כל צורך בחממה או בהוצאות גדולות אחרות הכרוכות בתחביב גידול הסחלבים.(החומר לכתבה לוקט תורגם ונכתב מספרים חוברות ומניסיון אישי)

מאמר זה הוצא מביטאון"אביב בפרלמנט" אפריל 2003 .

שנכתב ע"י הגב' אסתר סרוסי

יפה ויוסי דריזין
www.orchid4u.com
אנו חובבי סחלבים המגדלים אותם

בחממה ביתית בחצר בתינו.

נשמח לעזור מניסיונינו בכל הנוגע לנושא סחלבים.

http://www.Orchid4u.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב