דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנאים לגידול סחלבים 

מאת    [ 16/04/2008 ]

מילים במאמר: 587   [ נצפה 6868 פעמים ]

גידול סחלבים.

סחלבים -הם גיאופיטים (צמחים בעלי פקעת או קנה שורש ) רב שנתיים משפחת צמחים אשר מונה כ- 30,000 מינים בוטניים. הסחלבים הינם ( Epiphyte)אפיפיטים ונפוצים באזורים הטרופיים - ביערות עד, סחלבים אלה הם בעלי שורשי אוויר.מינים אחרים הגדלים באזורים ממוזגים,נקראים(Terrestrial)טריסטריאלים אלה גדלים על הקרקע והינם ברובם בעלי פקעות שורש או קנה שורש,הם ניזונים בעקר מרקבובית ומחומרים אורגניים וחלקם ספרופיטים (חסרי כושר הטמעה; ניזונים וגדלים על חומר אורגני שהם מפרקים).( Lithophyte )ליטופיטים גדלים על סלעים,אשר גם הם ניזוני מרקבוביות ומחומרים אורגניים.

גבעול הסחלבים קובע את הרגלי המין והוא מופיע בשתי אופנים 1 .מונופודיאלים, (Monopodial) הפרחים יוצאים מהגבעול בין העלים (הפילאנופסיס) 2. סימפודיאלים (Sympodial) בעלי קנה שורש שמצמיח חוטר המתפתח לגבעול ועלים ,ובסוף מצמיח פרחים כמו הפאיופדילום,הקטליאה,הבולבופיליום, חלק מסחלבים אלה מפתח גבעולים אשר לעיתים קרובות הופך לאברים אוגרי מים, (Pseudobulb).

הסחלב מופיע בשתי צורות: האחד SPECIES ,(מין בוטני בצורתו הטבעית),והשני HYBRID שהוא הכלאה, (תוצר של 2 סחלבים ויותר וכן הכלאות טבעיות של מאבקים,חרק,פרפר,ציפור,דבורה, ועוד...). הפרחים של צמחי משפחת הסחלבים אופייניים: לפרח עטיף בן שני דורים, כשכל דור עשוי 3 עלי-עטיף. עלה-העטיף האמצעי של הדור הפנימי בולט בגודלו, בצורתו, בצבעיו ובמרקמו ומכונה ש??פית על שום צורתו דמוית השפה. (בכמה מינים יש בהמשך השפית דורבן המכיל צוף). השפית היא למעשה האמצעי של הסחלב לפרסם את עצמו בקרב החרקים המאביקים את הפרח, ומשמשת הן כשלט פרסומת צבעוני והן כמשטח נחיתה. קיים מגוון שפיות גדול ורבגוני הן בגודל (בין 100 סנטימטר במיני סחלב באפריקה עד ל-3 מילימטר) והן בצורות ובצבעים. זרעי הסחלבים מרובים מאוד וקטנים ביותר. ההתפתחות למן הנביטה ועד הפריחה נמשכת שנים.
בולטת במיוחד הצורה הסימטרית המאפיינת את פרח הסחלב , עלה גביע במרכז כשמשני צדדיו שני עלי גביע נוספים ושני עלי כותרת שהם שונים במקצת מעלי הגביע.במרכז בהמשך לעלה הגביע העליון,נימצא העמודון והשפית,(בכמה מינים יש בהמשך השפית דורבן המכיל צוף). שהם בעצם מהווים את אבר המין של הסחלב.הסחלב מצליח להוליך שולל את החרק ומושך אותו להיכנס וע"י כך שהאבקניות נדבקות לראשו או לבטנו של החרק ומעביר אל הצלקת הדביקה שבאבר המין של הסחלב. לאחר ההאבקה נובל הפרח ועלי הכותרת נותרים מחוברים לשחלה.
המאביקים העיקריים הם דבורים (בודדות), צרעות פרפרים וזבובים. הם נמשכים לפרחים מסיבות שונות ומשונות: יש המציעים צוף כמזון, יש המציעים לחרקים מקום לינה מוגן וחמים, יש המפרישים ריחות רקב ומושכים נקבות זבובים להטלה ועוד.. הסחלבים מתרבים הן ברבייה וגטטיבית,(תרביות רקמה) והן על ידי זרעים (תלוי במין). זרעי הסחלבים זעירים ביותר והם נישאים ברוח למרחק עשרות ואף מאות קילומטרים,הזרע מכיל עובר בלבד ואינו מכיל חומרי תישמורת. לכן נביטת זרע כזה מותנית בנחיתה על מצע מתאים ביותר להתפתחותו. הגורם המאפשר התפתות נבטים של סחלב היא פטרייה החיה בתוך שורשי הסחלב והיא המספקת לנבט את המינרלים הדרושים לו. יחסי הגומלין בין הפטרייה לשורשי הסחלב נקראים: מיקוריזה,ברוב אזורי העולם (פרט לטרופיים) מגדלים סחלבים בבתי צמיחה המותאמים לדרישותיהם ה"מפונקות" והספציפיות של המינים השונים,רוב הריבוי הוגטטיבי(תרביות רקמה) המסחרי נעשה כיום כדי לקצר את טווח הזמן עד לפריחה ,וכן כדי לקבל את אותו הפרח שממנו נלקח העלה ליצור הסחלב.לאומת זרעים אשר נושאים איתם מטען גנטי שונה בין זרע לזרע.בארץ משתמשים בשתי השיטות וכמובן שהדבר נעשה במעבדה.(זריעה במעבדה)

כל אשר ניכתב בנושא בעמודים הבאים, הוא כתוצאה של ניסיון אישי, וכן אינפורמציה שנלקחה ממקורות של מגדלי סחלבים.וכל הנכתב בנושא משמש כנקודת התיחסות למשפחות אחרות.

הבאנו את המשפחות אשר תנאי הגידול בארץ מאפשרים לגדל אותם גם ללא חממה, שבה ניתן לתת לסחלבים את מירב התנאים להצלחה בגידולם.

אין בנכתב כ"תורה מסיני" כי חלק ניכבד של סחלבים באותה משפחה זקוקים לתנאים שונים. (במדור תנאי גידול סחלבים תקבלו אינפורמציה פרטנית)

אנו מקווים כי חומר זה יעזור לכם לשפר את היכולת לגדל ולהפריח סחלבים, מנסיונינו בגידול הסחלבים בחממה שלנו,סחלבים שלא פרחו, שינוי בתנאים ובמיקום הביאום לפריחה.

יפה ויוסי דריזין
www.orchid4u.com



אנו חובבי סחלבים המגדלים אותם

בחממה ביתית בחצר בתינו.

נשמח לעזור מניסיונינו בכל הנוגע לנושא סחלבים.

http://www.Orchid4u.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב