דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


וירוס חדש בתעשיית היין - 2018 

מאת    [ 14/07/2018 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 5119 פעמים ]

וירוס חדש בתעשיית היין – GPGV

חדש ומזיק בעולם וכבר פוגשים בו בישראל: וירוס גנום פינו גרי – Grapevine Pinot Gris Virus (GPGV). הסימפטומים ניתנים לזיהוי בעיקר באביב, כאשר עלים חדשים מתחילים לצמוח, וכוללים דפורמציה של עלים, צמיחה מעוקמת, פרי באיכות נמוכה, הסתעפות לא תקינה של הגפן, וירידה בתשואה של הפרי. ה- GPGV הוכר על ידי הסוכנות הלאומית להגנת הצומח של איטליה בפברואר 2014,  ProMEDMail פרסם את הכתבה הראשונה על קיומו של הווירוס. לאחר הגעתו לאזורים שונים באיטליה, נמצא כי הנגיף מתפשט ברחבי אירופה, ונמצא בספרד, צרפת ואף יוון בשנת 2015. הנגיף זוהה בקליפורניה, ובשנת  2016 הוא אותר בכרמים סיניים במחוזות ליאונינג, בייג'ין וג'ג'יאנג. ההתפרצות האחרונה של הנגיף התרחשה באוסטרליה באוגוסט 2017.

מי שהחלה לחקור את הווירוס בארץ הייתה תרצה זהבי –  מדריכה מחוזית ורפרנטית בכירה (הגנת הצומח ממשרד החקלאות), ומסקנותיה הביאו להתכנסות וועדה שכללה את פרופ' עבד גרה – מנהל השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, האגרונומים של היקבים הגדולים, ואנשי המקצוע של משרד החקלאות. הוועדה דנה על ההשלכות העלולות להיווצר במידה ושתילים או חומר ריבוי נגוע בווירוס הזה יגיע לישראל, כחלק ממדיניות משרד החקלאות לאפשר הבאת חומר ריבוי באופן ישיר לארץ בגלל וירוס הליפרול 3.

כל חברי הוועדה (מלבד אורן שלייף – מנהל המחלקה החקלאית ביקב כרמל), היו תמימי דעים כי מדובר בווירוס שאין עליו הרבה מידע, ואף אחד לא באמת יודע כמה הוא עלול לפגוע בגפנים בישראל. האגרונומים של היקבים דיווחו כי הסימפטומים של הווירוס נמצאים כבר כמה שנים בכרמים שלהם, אולם עד עתה הם לא ייחסו לו חשיבות מרובה. המידע שהביאה תרצה זהבי הוא זה שהוציא אותם לשטח, והם החלו לדגום ולעקוב מקרוב אחר התופעות ואופי ההתפשטות שלו, שמזכירות מאוד את אלה של ליפרול 3 (טרקטורים שנוסעים בשטח, מכונות קטיף, כלים, בעלי חיים, והכי אלימה היא הכנימה הקמחית).

כאמור, בהעדר מידע  ומחקרים בינלאומיים, והחשש הרב כי בעצם אין שום תשובה כימית, ביולוגית, או אפילו תכניות עבודה ומיגור מסודרות; המסקנה הייתה שאי לאפשר להביא חומר ריבוי או שתילים החשודים שהם נושאים את הווירוס. היחיד יצא כנגד החלטה זו היה ליאור שלייף מיקב כרמל, שאותו לא עניין הווירוס אלא עניין אותו שאין לו שתילים וחומר ריבוי לשתילה.

חברי הוועדה היו המומים מקו החשיבה של נציג יקב כרמל, שבאמתחתו עשרות כורמים עם אלפי דונמים של גפני יין,  האמורים להיות מוחלפים בשנים הקרובות בשתילים חדשים נקיים מליפרול 3, ועצם דרישתו לא להתייחס לווירוס החדש תמוהה ביותר, ועלולה לגרום לקטסטרופה אצל הכורמים של כרמל. אנשי משרד הגנת הצומח המואשמים (תביעה ייצוגית מוגשת בגין כך) בחוסר תשומת לב שבכך אפשרו לליפרול 3 להגיע לארץ, לא יכולים להרשות לעצמם לעשות שוב טעות כזו גדולה, ופרופסור עבד גרא קבע באופן נחרץ כי לא תינתן אפשרות להכניס לארץ חומר ריבוי נגוע בוירוס הפינו גרי. עד שלא יהיו מחקרים מסודרים ועד שלא ילמדו את הנושא, אין על מה לדבר. נקודה.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב