דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לזרז גדילה?, בעיות גדילה גובה בילדים ונוער 

מאת    [ 15/10/2017 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 286 פעמים ]

לצמוח לגובה וגדילה מהירה, איך לשפר את הגדילה לגובה? קובי עזרא Ph.D יספר לנו היום על הגורמים לילדים נמוכים? האם יש קשר לתזונה, להרגלי חיים, לשינה? 

מה הגורמים לילדים נמוכים?
ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לילדים להיות נמוכים מהגובה הממוצע הצפוי לגילם. כדי להבין זאת במדויק, יש לשים לב למרבית הגורמים האפשריים:

גנטיקה: הרוב המוחלט של גובהו של האדם נקבע על ידי גנים. גנים שמועברים מההורים לילדיהם יכולים לשפע על גובהם של הילדים. אם יש להורים גובה נמוך, יש סיכוי גבוה שגם הילדים יהיו גבוהים נמוך.

תזונה: תזונה לקויה במהלך השנים הראשונות של הגדילה עשויה להשפיע על הגדילה לגובה. תזונה נכונה ומאוזנת תספק את החומרים הצריכים לגדילה תקינה.

בריאות: מחלות כרוניות או חומרים אשר פוגעים בגידול ובפיתוח הילד, כמו למשל בעיות במערכת הסרעפת או בכלי הדם, יכולים להשפיע על גובהו.

גורמי סביבה: סביבה בה גדל הילד, כולל איכות האוויר, המזון הזמין והתרבות, יכולה להשפיע על הגדילה. במקומות שבהם יש חוסר במזון או בתנאים חיים בריאים, ילדים עשויים להיות גבוהים נמוך בהשוואה למקומות שבהם יש תנאים טובים יותר.

פעילות גופנית: פעילות גופנית רצינית יכולה לתרום לגדילה תקינה. חוסר בפעילות גופנית עשוי לגרום לשיפוע של גובה.

גידול פיזי: במקומות שבהם יש חוסר בגידול פיזי, כמו חוסר בתשומת לב לצרכי גידול של ילדים, יתכן שהגובה יישאר נמוך.

גורמים רפואיים: פעמים רבות, בעיות רפואיות מסוימות כמו כישרונית גרורות אחורה או בעיות עם הגרון יכולות להשפיע על הגדילה והגובה.

כדי לדעת בוודאות מהו הגורם או הגורמים שגרמו לילד להיות נמוך מהגובה הממוצע הצפוי, יש לפנות לרופא או למומחה בתחום הגדילה ולבצע בדיקות ובחינות נוספות.

 

האם יש קשר לתזונה, הרגלי חיים ושינה?

איך גובהים מהר יותר? יש קשר בין גדילה לגובה ובין הרגלי חיים, תזונה ושינה. הרגלי חיים, תזונה ושינה יכולים להשפיע על הגדילה והגובה במהלך גיל הילדות והנעורים. הנה כמה נקודות שמסבירות את הקשרים הללו:

תזונה: תזונה מאוזנת ומגוונת היא חשובה לגידול תקין וגובה מתאים. תזונה פורה בחומצה פולית, סידן, ויטמינים כמו ויטמין D ו- C, וברזל יכולה לתמוך בגידול העצמות ולסייע בגדילה תקינה. חשוב לאכול מגוון של מזון טבעי, כולל פירות, ירקות, חלבונים ופחות מאכלים מעובדים ומזון מוגזם.

פעילות גופנית: פעילות גופנית רצינית ושוטפת יכולה לתרום לגדילה תקינה. הפעילות הגופנית תורמת לפיתוח השרירים, ההשתלשלות העצמית וההגברה הכללית של הגוף.

שינה: שינה איכותית ומספקת היא חשובה לגדילה ופיתוח תקין. הגוף מתמנה לגדילה במהלך השעות הליליות ובמהלך השינה העמוקה. הגידול התאומטי מתרחש בעיקר במהלך שעות השינה, ולכן שינה לא איכותית עשויה להשפיע על הגידול.

הרגלי חיים: הרגלי חיים כגון איכות האוכל, הפעילות הגופנית והשינה יכולים להשפיע על מערכת הגדילה. הרגלי חיים בריאים ומאוזנים יכולים לתמוך בגדילה תקינה.

כל אחת מהנקודות הללו מהוות חלק מהגורמים שיכולים להשפיע על הגדילה והגובה של ילדים ונערים. אולם חשוב להבין שישנם גם גורמים גנטיים ורפואיים אחרים שיכולים לשחק תפקיד בגובה הסופי של האדם.

מתי קומה נמוכה מוגדרת כבעיה שדורשת טיפול? זא"מ- מאיזה גובה/ פער/ יחסות זו בעיה ולא סתם ילד נמוך מעט מחבריו?

יש את "עקומות גדילה" אשר מהווה את הממוצע של הגובה והמשקל, וכל מה שהוא מתחת לאחוזון ה-3 או מעל לאחוזון ה- 97 נחשב לחריג, ורק אז מתחילים לטפל.

למשל בבנים הטווח התקין והממוצע בעת סיום הגדילה הוא בין 165 ל- 190 (במשקל 55 עד 95). ובבנות 150 עד 175 בממוצע.

באיזה גיל מומלץ לעקוב אחר הגובה? ממתי הורים צריכים לבדוק אם יש צורך בטיפול?

למעשה בודקים את העקומות לאחד הלידה ובטיפת חלב - גובה ומשקל.

אך לרוב כשרואים שהחברים גדלים לפחות רובם יותר זה הזמן לעשות בדיקות ואבחנה. ובהתאם לנתונים כלומר גנטיקה- גובה ההורים, מצבי חולי שונים, בדיקה הורמונלית וכו'.

אילו דרכי טיפול מציעה הרפואה הקונבציונלית, ומאיזה גיל הם מתאימות?

הטיפול הקונבנציונלי השכיח ביותר הוא הטיפול בהורמון גדילה - כמובן למחוסרים בהורמון זה.

מינהל התרופות האמריקני (FDA) אישר את הטיפול ב-GH גם בילדים שהסיבה לקומתם הנמוכה אינה ידועה, ושקומתם מתחת לממוצע לגילם וקומתם הסופית צפויה להיות פחות מ?160 ס"מ בבנים ופחות מ?148 ס"מ בבנות.

 

אילו דרכי טיפול מציעה הרפואה המשלימה/ הטבעונית?

ניתן לשפר את הפוטנציאל של הצמיחה לגובה וזאת ע"י הרכבת תוכנית תזונה אישית המתאימה לילד (כפי שציינתי), תוכנית אימונים בהתאם למצב הפיזיולוגי, תרגילי מתיחות ספציפיים וכד'...

כמו כן חומצות אמינו כמו גלוטמין וארגינין אלפא-קטו-גלוטראט המגבירה את הפרשת הורמון הגדילה בטבעיות, בשילוב הטיפול בצמחי מרפא ומסייעים לאיזון הפעילות ההורמונלית, תוך כדי תמיכה השלד העצמות . אך שוב פעם כל מקרה לגופו ובהתאם לנתוני הגוף השונים.

 

יעקב עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית. כתב הספרים: אבן הפינה בתחום פיתוח גוף. ספורטולוגיה-המדריך לספורטאי. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לייעוץ בקליניקה: 0528567140




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב