דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הפסטה שאנו אוכלים 

מאת    [ 11/06/2017 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 2201 פעמים ]

הפסטה היא מזון עתיק, וכדרך דברים עתיקים ולא מתועדים בצורה רציפה, גלגוליה לאורך ההיסטוריה אינם תמיד נהירים.

אולי מקורה הקדום ביותר היה אצל הסינים שכבר אלף שנים ויותר לפני הספירה ידעו להכין אטריות מקמח אורז ומים, ואולי מקורה באיטליה אצל האטרוסקים הקדומים שחיו ופעלו בה כמה מאות לפני הספירה, שיש המספרים כי היו מכינים אז מעין פסטה מתערובת של דגנים טחונים מעורבים במים.

היוונים והרומאים אימצו מאכלים מקודמיהם באיזור ובתקופות מאוחרות יותר היו גם מכינים מאכלים דמויי פסטה בצורתם, שלהבדיל מהיום, היו נוצרים דרך אפיית הבצק בתנור ולא דרך הרתחה במים.

התפתחות מאוחרת יותר הייתה באזורי המאה ה-5 לספירה כשאז ערבים באיזור הים התיכון מצאו דרך לייבש את בצק הפסטה ולהכינו דרך הרתחה במים במועד אחר לגמרי ממועד הכנת הבצק, וכך לאפשר למשל לסוחרים ונוודים במסעותיהם להכינה בכל עת ומקום בדרך שחפצו.

הלאה לאורך המאות, הפסטה נעשתה אופיינית למאכלי האיטלקים. בתחילה היא נחשבה כמאכל מותרות בגלל מורכבות הכנתה ולא נעשה בה שימוש יומיומי אלא למועדים מיוחדים ולשולחנות העשירים. באיזורי המאה ה-12 התפתחו דרכים לייצור מסחרי שלה ובכמויות גדולות. במאה ה-16 כבר ישנן מכונות להכנת פסטה, שיטוחה וייבושה והיא הפכה להיות שווה לכל נפש. שווה עד כדי כך שהיא הייתה נמכרת בדוכני רחוב איטלקיים ונאכלת בידיים בתוספת גבינה.

במאה ה-19 הפסטה הפכה למקובלת כל כך על השולחן האיטלקי ושגורה בתפריט האירוח עד שנדרשו לה שדרוגים מטבעם של הדברים, והיא החלה להיות מוגשת בשילוב רטבים שונים, מה שהפך אותה ממאכל ידיים למאכל יותר אנין וטקסי.

אחת הסיבות לעממיותו של רוטב העגבניות היא בכך שבעוד העשירים יכלו להרשות לעצמם רטבים ממרכיבים מיוחדים ויקרים, נאלצו העניים יותר לחפש מרכיב שיהיה גם זמין וזול וגם מתאים ליצירת רוטב, והעגבנייה התאימה ביותר לכך.

עם הופעת גלי ההגירה לאמריקה הגיעה הפסטה לתפריט האמריקאי ביחד עם המתיישבים האיטלקים שהגיעו לחופיה. מאז ולאורך שנות המודרניזציה היא נעשתה פופולרית ומוכרת, וכיום היא מאכל חובק עולם ונמצאת בכל בית.

תהליך בישול הפסטה הוא פשוט מאוד. מוסיפים את הפסטה היבשה לתוך מים רותחים ומחכים עד שהיא מתרככת ומוכנה. בישול פסטה במים רותחים משחרר עמילן, ויש לערבב אותה על מנת למנוע הדבקות. בעת הבישול מוסיפים קצת מלח לשם תיבול בסיסי. הבישול אינו ארוך (כ-10 דקות), ויש לנסות ולטעום את הפסטה מידי פעם על מנת להוציא אותה בדרגת הקשיות המתאימה. לאחר מכן מוסיפים לה את הרוטב אשר מוכן לחוד, ומגישים לשולחן.

כל סוג פסטה מתאים לסוג מסוים של רוטב, לדוגמה פדליני שהיא גירסה מעודנת ודקה יותר של ספגטי, מתאימה לרטבים פשוטים כמו אלי אוליו (שום ושמן זית) או חמאה וגבינה. פפרדלה המתאימה לרוטבי בשר עשירים או מקרוני שהיא הגירסה החלולה והעבה של הספגטי האהובה במיוחד על ילדים.

כיום הפסטה מגוונת מאד ויש הרבה אופנים להכין את בצק הפסטה. ניתן לראות זאת ולו רק בגלל הצורות והצבעים המרובים בהם היא מופיעה על המדפים. כמו כן נגישות המרכיבים והתחזקות גישת האוכל הבריא, הביאה את הכנת הפסטה עצמה בחזרה למטבח הביתי, ורבים נהנים מהכנת הפסטה בעצמם מאלף עד תו.

 

יפתח


מנהל קו ייצור פסטה


כרמל מוצרים טבעיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב