דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האותיות כמייצגות. 

מאת    [ 23/04/2017 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 2973 פעמים ]

האותיות כמייצגות.

האותיות הינם הברות המתקבצות יחד למילים ומשפטים על פי סידורם ותנועותיהם.

מסקרן לדעת, האם יש סיבה סדר וחוקיות בקביעת האותיות וסידורן? האם הן מייצגות משמעויות רק בהצטרפותן למילה או אף לבדן? האם יש סיבה טעם ותאימות מסוימת במילים מסוימות בין משמעות המילה לבין האותיות שבה והוראתן בנפרד מהמילה?

בתלמוד אנו מוצאים שדרשו חז"ל את האותיות העבריות וסידורן (שבת ק"ד), אלף בית-אלף בינה. גימל דלת-גמול דלים... סמך עין-סמוך עניים... והגמרא מפרשת ומאריכה שם בנושא הרמזים שבאותיות. ובדברי חכמי ישראל אנו מוצאים התייחסויות רבות לדרושים על האותיות העבריות.

ניתן להתייחס לכך בשתי גישות.

האחת: כאל דרש ושעשוע נאה בלבד שאינו סיבה שמחמתה נקבעו האותיות וסודרו בסידורן ואינו תוכן מהותי באות, אלא מדובר באותיות שנקבעו וסודרו ללא סיבה וטעם מיוחד וללא רעיונות היצוקים בהן, והבאים לאחר מכן פיתחו פרפראות על האותיות על מנת לחדד מסרים ורעיונות.

והשנית: ניתן לומר שהאותיות נקבעו ובסדר מסוים בכוונת מכוון עם תוכן וסיבה לקביעתן וסידורן.

השיטה השנית מחודשת, אנו ננסה במאמר זה לגעת ברעיונות המסתתרות באותיות ובסידורן, אם וכאשר נמצא תוכן טמון באותיות ובצורת ארגונן בצורה שיטתית בהרבה מקרים ולא מקרית וחד פעמית, תהפוך השיטה  השנייה לרלוונטית יותר ומעוררת סקרנות.

נביא מס' דוגמאות בולטות, האות סמך היא היחידה בכב' האותיות שהיא סגורה, וניכר כי ההוראות שלה ברובם הינם במשמעות סגירה וסיום – סיום סוף סכר סגר ועוד מילים רבות.

פה-מסמלת פתח כצורתה במילים רבות, כמו פרץ פתח פער פצע פסע פרא פרה פזר פסח ועוד.

ע' וז' הן בגימטריה 7 ואנו מוצאים אותן משולבות במילים רבות המורות על עוצמה ועזות, והמספר 7 מקובל כמורה על חוזק.  

כאן התייחסנו לחלק קטן מהאותיות ובנגיעה קלה שטחית וכללית, נחזק רעיון זה ונתמוך יסודותיו על ידי שנביא מילים ונבאר כיצד משמעותן טמונה באותיות שבהן ובסידורן במילה.

ונקדים כי האות א' מורה על תחילה, מם על אמצע, שכן יש כז אותיות כולל האותיות הסופיות והמם היא האות ה14. והאות תיו מורה על סוף. והנה המילה אב-מורה על האחראי על תחילת יצירת היצור. המילה אם-מורה על האחראי על העברת פוטנציאל הזרע ממצב של תחילה ללא התפתחות למצב של אמצע בו הוא מתפתח והופך לחי. המילה מת-מורה על מעבר ממרכז החיים חיים פעילים בעולם  למצב של סיום החיים. המילה אמת-מורה על המציאות כפי שהיא ללא חיסרון, תחילה תוכן וסוף, והיא בנויה משלושת אותיות אלו לפי סדרן בא"ב. ידיעת האמת מתחלקת לשלשה חלקים חכמה בינה ודעת שהם שלושה חלקים בתהליך הלימוד. א' מורה על חכמה מקובלת ברוה"ק מתוך אמונה וקבלה, ולפיכך פתח דוד את ספרו באות א' כי ספרו נאמר ברוח הקודש ומורה הוראות בלא מגמה להסביר טעמיהם שרשם ועומקם. מ' מורה על בינה, הבנת סיבות החכמה שורשיה וענפיה, ולפיכך פתח שלמה את ספרו משלי באות מ' שכן מגמתו להבין אמרי בינה, הבנת שורשי החכמה וענפיה. האות ת' מורה על הדעת השלמת תהליך הלימוד עד להגעה לידיעה ברורה בדעות כדבר שהושג בחושים הטבעיים.

כאן טעמנו על קצה המזלג וכמובן שיש עוד רעיונות רבים בנושא האותיות העבריות ועומקן. התאימות בין הוראת האותיות בפני עצמן למשמעות המילה הבנויה מהן, הינה מפתיעה ומעוררת סקרנות, וכמובן שיש עוד מילים רבות כאלה שניתן להתבונן בהם ולגלות את סודם.

ובעה"י המשך יבוא במאמרים נוספים...

יאיר בר לבב חדאד, מייסד מכון קנה מידה העוסק בהקניית מידות וערכים במגוון דרכים יצירתיות וידידותיות. כאשר הדרך המרכזית הינה מופעי שירה ושיח על מידות וערכים. טלפון להתקשרות :0556692699




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב