דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיל ההתבגרות ואפיוניו-תשובות לדאגות רווחות של הורים 

מאת    [ 24/01/2017 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 2223 פעמים ]

אנו רגילים לחשוב על גיל ההתבגרות כגיל של מרד, התנהגויות לא צפויות, שינויי מצב רוח, כל זה נכון אלא שחסר לנו המבט על גיל ההתבגרות כגיל של הגדרה עצמית וחיפוש זהות. הורים מתקשים לראות איך שני תהליכים שונים במהותם קשורים זה בזה. הסבר פשוט הוא הצורך להתרחק מההורים שאינו מודע ואינו נשלט שכן לו היה מודע לא היה מתרחש, ההתרחקות היא תנאי הכרחי להגדרה עצמית וחיפוש זהות. היא יכולה להתחיל ב"להיות הכול רק לא כמו.." ברצון לטעום ממה שאסור או בחיפוש אחרי השפעות אחרות.

המושג "התמכרות חיובית" החל בתחום הספורט ובניית הרגלי תחזוקת גוף בריאה דרך הליכה, ריצה ופעילויות השומרות על בריאות הלב, השלד והעצם. הוא הלך והתרחב לתחומים אחרים. התמכרות חיובית אצל בני נוער כוללת אפשרויות כגון: מעורבות רבה בפעילות תנועת נוער, עיסוק ספורטיבי קבוצתי שיש בו הרגשת שייכות והשגיות נוסף ל"התמכרות" הספורטיבית,  חוגי סיירות, תפקידים משמעותיים בבית ספר. למרות שרצונם של הורים בכל אלו נשמע מובן מאליו לעתים אנו מעבירים ביקורת על היקף הזמן שהנער/ה מפנים לדבר על חשבון הצלחה בלימודים.

ביקורת אינה מושג אוביקטיבי, מה שנשמע כאמירה עניינית לאחד יכול לפגוע באחר, האוזן והרגש השומעים מגיבים בהתאם למערך שלם של יחסים עם ההורים בילדות, תלויים במידת העצמאות או הביטחון האישי, ברמת הרגישות ובהיקף ההערות שהורים משמיעים לילדים בתחום שבו אינם מרוצים ממנו.

עצה פשוטה והכרחית של מלוות הורים ומנחת משפחות-הימנעו מביקורת ככל יכולתכם. השאלה "כיצד ניתן לחנך ללא ביקורת"?! יכולה להישאר פתוחה. לאחר שתעקבו ותבינו אם יש להימנעות השפעות שליליות תוכלו לחפש דרך התבטאות שמביעה אי הסכמה אך אינה מבטלת את היכולת שנמצאת חבויה בחולשה.

דוגמאות ליכולות וחולשות שמצויים באותו תחום התנהגות: צורך להנהיג שמתבטא בהשתלטות או בביטול אחרים קשור ברמת אחריות גבוהה לסיטואציה כוללת. נתינה בלתי פוסקת שבמבט הרגיל היא יכולת, קשורה בחולשה כמו פחד לאבד מקום בסביבה או רצון לשלוט. מי שרואה את הפרטים מתקשה לראות תמונה כללית ולהיפך.

נער שמרבה להתנדב ו"מבטל" את צרכיו שלו מפני צרכי האחר נושא יכולת לראות תמונה מלאה ולא לעסוק בפרטים טכניים. לכאורא השימוש ביכולת זו פועל נגדו בגיל ההתבגרות, הוא עסוק חברתית ולא מתפנה ללימודים, היכולת תתבטא כנראה בעתיד כשיוכל להתמסר ביתר קלות לתהליכי הכשרה מקצועים שדורשים עשייה לפני הבנה. סביר שיוכל להכיר בשלבים מאוחרים יותר את הנטייה לראות את צרכי הסביבה לפני צרכיו שלו ולאזן אותם. דוגמה אחרת: משיכה של נערות ל"טפל" בחלשים בחברה או לתת תשומת לב מיוחדת לילדים נראית כחולשה כשהיא מחליפה צורך חברתי, הרגישות לחלש אינה יכולה להעשות באופן מלאכותי, מי שמגיבה כך יש לה רגישות חברתית שיכולה לאפשר לה לתפוס מקום חדש בחברה. או לקדם יכולות מקצועיות בעתיד. היא טועמת הגדרה עצמית דרך רגישותה לחלשים ומאזנת את הרגשת החולשה שלה בסביבה בבניית הרגשת ייחודיות וחשיבות מסוג פחות בולט.

הורים שילמדו להתבונן בילדיהם המתבגרים במבט מסוג זה יוכלו לשתף אותם במחשבותיהם כהורים או לקבל יותר מידע על עולמם של בני הנוער. יתכן שלא יהיה צורךבהערות שמשאירות טעם רע והשפעתן שולית.

 

סמדר נבו. מטפלת בשיטת פאולה ובייעוץ זוגי ומשפחתי. 


https://www.facebook.com/


0544893772




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב