דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שאקלית בעבודה, סמרטוט בבית 

מאת    [ 08/04/2008 ]

מילים במאמר: 1234   [ נצפה 1971 פעמים ]

במשרד את מובילה, קובעת מדיניות, מתכננת את הצעדים הבאים ומפיקה לקחים, ואילו בבית את מכבה שרפות. מדוע קל לך יותר להוביל ולהנהיג במקום העבודה מאשר בסביבה הטבעית, במשפחה? צרור עצות זהב לניהול אפקטיבי בבית.

 

יותר ויותר נשים מנהלות. יותר ויותר נשים נתפסות כמנהלות מצוינות - הן משתמשות באינטואיציה, יוצרות אמון בקרב הלקוחות, הקולגות והכפופים להן ומחוללות תוצאות טובות בשטח. פעמים רבות, אותן נשים נתקלות בקשיי ניהול דווקא בביתן. שם קשה להן להפיק מעצמן את המיטב ולהוביל את המשפחה. רגשות אשם, מריבות עם הילדים וזוגיות לא מפרגנת הם רק סימפטומים לבעיה. הסיבות לבעיית הניהול קשורות בחלקן לגורמים ארגוניים-חיצוניים, כמו העובדה שבעבודה ניתן להחליף אנשים ולבנות צוות חדש בעוד שבמשפחה העניין מורכב יותר...כל השאר תלוי בך. במאפיינים שאת מביאה לתפקיד בעבודה או בבית. כן, כן, מה שיבדיל בין יום טוב ליום רע הוא במידה רבה הגישה שלך! המוטו שאני מאמינה בו ניתן לאימוץ על ידי כל אחת: "היי מנהיגה".

 

רגע לפני: מנהיגות מהי?
מנהיגות היא היכולת להשפיע על אחרים ללכת בדרך שאת מאמינה בה ולעשות מה שאת רוצה, מתוך המוטיבציה שלהם. מנהיגות מושגת בשילוב של מספר אלמנטים:  דוגמה אישית,  הגדרה וביטוי של חזון ומטרות,  הצבת גבולות, כללים ואכיפתם,  תקשורת מעצימה והתמדה.

 

יישום המנהיגות


בחני היטב כיצד אלמנטים אלו באים לידי ביטוי במקום העבודה וכיצד בבית.

 

דוגמה אישית - האם בעבודה, כשיש עומס, את נשארת במשרד גם בשעות מאוחרות כפי שאת מצפה מהצוות שלך? האם את זמינה בנייד כפי שאת מצפה שאנשים יהיו זמינים עבורך?ובבית, האם התנהגותך באמת תואמת את דרישותייך מהילדים? האם את לא זורקת את התיק והנעליים בסלון? האם את מקיימת הבטחות שהבטחת לילדים? האם את מקשיבה להם כפי שאת מצפה שיקשיבו לך?

 

הגדרת חזון ומטרות - בעבודה את עובדת על פי מטרות וחזון מוגדרים, בין שהיית שותפה להגדרתם ובין שלא. גם במסגרת המשפחתית יש מקום להגדרת חזון משפחתי שממנו נגזרות מטרות וצורת התנהגות. איזה סוג של משפחה את רוצה להקים? למשל, אם קבעתם שעזרה הדדית במשפחה היא ערך עליון, במה זה יבוא לידי ביטוי? האם תעודדו את הילדים לעזור אחד לשני בסידור החדר, בהכנת שיעורים? או שתדרשו מכל אחד שיסיים את המשימות שלו בעצמו?, מהם הכלים שחשוב לך להקנות לילדייך ואיך את רוצה לגדלם. אלו נושאים חשובים שלעיתים קרובות הורים נוטים שלא להקדיש להם חשיבה ממוקדת ומסודרת.

 

הצבת גבולות ואכיפתם - בכל עסק כלכלי מדיניות המשרד בנושאים שונים צריכה להיות ברורה לכל העובדים. הגבולות ברורים והדרך לאכוף אותם לרוב גלויה ומיושמת בעקביות. גבולות ברורים ומדיניות אכיפה חשובים גם במסגרת הביתית. הגדרת גבולות בבית מאפשרת לילד עצמאות והגדרת האני העצמי שלו. ילד הגדל ללא גבולות ברורים ירגיש בלבול וחוסר בטחון. כפי שאינך מוותרת לעובדייך על משימה כלשהי רק כדי להימנע מעימות, כך חשוב שגם בבית תקפידי עם הילדים על גבולות ברורים גם כשאת חוזרת עייפה מהעבודה ואפילו כשאת עדיין במשרד.

 

תקשורת מעצימה - כל אחד זקוק למילות עידוד, לשיחות מרימות נפש ומעצימות בכדי להפיק מעצמו יותר. לא בכדי נהוג ברוב מקומות העבודה להכריז על עובדים מצטיינים, לחלק בונוסים ולקיים מפגשי הערכה שנתיים. חשיבות העניין גדולה אלפי מונים כאשר מדובר בילדים המנסים לבחון את מקומם בעולם ולבנות את הדימוי העצמי שלהם. עידוד הילדים והקניית תחושת מסוגלות, תפתח בילדים רצון להצלחה ולקבלה של עצמם ושל המסגרת המשפחתית על גבולותיה וחובותיה. עודדי אותם על כל יוזמה והישג. גם אם ניסו להכין לך עוגה בהפתעה וטינפו את המטבח. תלי את הציורים שהביאו מהגן במקום בולט, גם אם זה נראה לך סתם קשקוש.

 

התמדה - כל מה שציינתי לעיל מחייב התמדה יום יומית. כפי שבמשרד מתקדמים לעבר המטרות ומתמידים בכדי להשיג תוצאות, כך גם בבית. מנהיגות לא נבנית ביום ויש לבנותה ולתחזקה כל הזמן.

 

פרדיגמות (דפוסי חשיבה) וערכים
הפעולות שאנו עושות והיחס שלנו לדברים מושפע מדפוסי החשיבה שלנו ומהערכים שגדלנו עליהם.
יש מהפרדיגמות שמניעות אותנו ויש מהן שאינן מטיבות עימנו.

פרדיגמות כמו:
-  אמא צריכה להיות יותר זמן עם הילדים
-   אני צריכה להקדיש עצמי לילדים
-  אי אפשר לשלב בין קריירה וילדים מבלי לפגוע באחד הצדדים או אף בשניהםהן פרדיגמות מייסרות שיוצרות מעמסה כבדה של רגשות אשם. בכדי לכפר עליהן אנו נוהגות פעמים רבות בכך שאנו מוותרות לילדים: "לא נתעקש איתו עכשיו על מקלחת, גם ככה לא ביליתי איתו כמעט הערב".במקביל אנחנו מענישות את עצמנו: "איך אני יכולה לנוח עם כוס קפה כשהבית מבולגן כל כך?" וגם מנסות למצוא הוכחות שגם הצד השני "לא בסדר": "אף אחד לא עוזר לי".

 

 

רשמי לעצמך..
עצתי היא - רשמי לעצמך מה את באמת חושבת בנושא, זהי את אותן מחשבות שלא עוזרות לך בסיטואציה זו והציבי סימן שאלה לידן - נסי לראות עד כמה אותם דפוסי חשיבה נכונים ורלוונטיים והאם ניתן להחליפם בדפוסי חשיבה אחרים.למשל, האם את צריכה באמת להיות יותר זמן עם הילדים? אולי את צריכה להקדיש להם יותר זמן איכות? אולי העובדה שאת משמשת להם דוגמה ומודל חיקוי, חשובה יותר מהזמן המוקדש להם בפועל? האם ילדים צריכים אמא שחוקה ומנוונת שמקדישה את חייה לטובת ילדיה, או אמא שמרגישה טוב עם עצמה, עם עולמות תוכן מעבר לטיטולים ושמקרינה חיוניות סביבה?

 

ניהול האנרגיות
איך את מתנהגת בבית? מה נותן לך אנרגיות?
האם כשאת מגיעה הביתה, התחושה היא שאת מותשת ורוצה רק מנוחה? האם "עבודות הבית" גוזלות ממך אנרגיה? נסי לחשוב מה עוד גוזל ממך אנרגיה בבית וכיצד את יכולה להפוך כל גורם כזה ליוצר אנרגיה.
לדוגמה - קני אוכל מוכן במידת האפשר והתרכזי רק בבישולים שמהנים אותך - ניסיונות של דברים חדשים, קינוחים או כל דבר אחר שאת כן אוהבת לעשות.אם לשבת עם הילדים על השיעורים גורם לכם למריבות - קחי להם מורה פרטי שיעבוד איתם. את הזמן שיש לך איתם נצלי למשחק משותף או שיחות נינוחות.
ואל תשכחי לצאת לחופשה מדי פעם...

 

ועוד כמה עצות מעשיות תכנית עבודה - אם נח לך לעבוד עם תוכניות עבודה ומשימות - הכיני לך כאלה גם בבית. הכניסי גם משימות כמו ללכת עם הילדים להצגה או ללמוד איתם למבחן.

השתמשי בסמכות - את אמא ובעלת הבית גם אם הגעת רק בתשע בערב מהעבודה, אל תתני לרגשות האשם להציף אותך ולגרום לך לוותר במקומות בהם את יודעת שצריך להתעקש.

העבירי סמכויות - בדיוק כפי שבעבודה את מעבירה סמכויות לאנשי הצוות שלך, כך אין סיבה שילדים לא ישתתפו בחלק מעבודות הבית, גם אם יש לך עוזרת.

השאירי את העבודה - בעבודה. לא חשוב מתי את מגיעה הביתה, אבל כשאת בבית, השאירי את המתחים, הכעסים וחומר שאת צריכה לעבור עליו - בעבודה. עד כמה שהדבר קשה, הוא הכרחי. קחי לך את הפקקים בדרך הביתה כזמן של ניקוי ראש והתנתקות מהעבודה.

זכרי לשמור גם זמן לעצמך. לא סתם מכנים את הבית כמשרה שנייה. לעיתים זו עבודה של ממש שדורשת את האנרגיות שלה. את חייבת לעצמך ולמשפחה לדאוג גם לעצמך. פנקי עצמך ברגעי מנוחה, באמבטיה ממושכת, בארוחת ערב/בוקר עם חברות, בקריאת ספר טוב. זה ייתן לך אנרגיות ובריאות . אם תתני לזה לגיטימציה -תיווכחי בקבלת הלגיטימציה לכך מהמשפחה כולה.במסגרת העבודה, התגמול הוא בדרך כלל מהיר וברור. השכר, המעמד, ההשפעה - מתקבלים בזמן מהיר יחסית ועם הזמן אף משתפרים.במסגרת המשפחה, יש להקדיש את פרק הזמן שלוקח לתינוק להפוך לאדם בוגר. לכן חשוב להבין שכאן סבלנות ואורך רוח הכרחיים. אולם מנהיגות במשפחה מורכבת מיסודות זהים למנהיגות במקום העבודה או בחברה. הפירות שתקטפי בהמשך תלויים מאד בדרך בה תבחרי להוביל את משפחתך.

 

איילת שטיין ? מאמנת אישית לקריירה ופרישה

www.ayelet-stein.com






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב