דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה מחשבי הילדים מועדים יותר לפורענות? 

מאת    [ 08/04/2008 ]

מילים במאמר: 1381   [ נצפה 2928 פעמים ]

למה מחשבי הילדים מועדים יותר לפורענות?
הילדים כל הזמן מתלוננים שהמחשב בחדר הילדים "עובד נורא לאט". המחשבים של ההורים, עובדים מאוד לאט לאחר שהילדים משתמשים בהם. למה זה קורה?

מאמר זה ינסה לשפוך מעט אור על תופעה זו המוכרת בכל בית בישראל בו יש ילדים ו.. מחשבים מאוד איטיים. וינסה להסביר בשפה פשוטה למה לרוב מחשבי הילדים ומחשבים אחרים בהם משתמשים ילדים הם אלה שנפגעים בקלות ונדבקים בגורמי ההאטה הרבה יותר ממחשבים אחרים.

מרבית ההורים בארץ כבר מכירים את התרחיש הבא:
הילד לא מפסיק להתלונן שהמחשב עובד מאוד לאט ומתעקש שנבדוק ונפתור לו את הבעיה הקריטית הזו. בגילאים האלה, מחשב איטי שלא מאפשר לשחק, לצ'וטט בתוכנת מסרים עם החברים, להוריד סרטים, שירים, תמונות וכן הלאה. הוא הבעיה הכי חשובה בעולם עבור הילדים. והם לא מוותרים עד שאחד ההורים מגיע להיווכח במו עיניו שאכן צריך לקרוא בדחיפות לטכנאי מחשב שיביא עימו ישועה לשעות הפנאי, עולמו וחייו החברתיים של הילד (ובכך יאפשר גם להורים ליהנות ממעט שקט ומנוחה מיוחלים).

ואכן כאשר ההורה ניגש לבדוק מה בעצם קורה שם, הוא מגלה ש:
במקרה הטוב - המחשב עובד מאוד לאט ומגיב באיטיות לכל פקודה. איטיות שאינה אופיינית למחשב מסוגו. ניסיונות לפתור את הבעיה (הרי אי אפשר לאכזב את הילד) באמצעים פשוטים ומיידיים כגון פינוי שטח אחסון בכונן הקשיח, ביצוע איחוי דיסק, והתקשרות ל "אחד שמבין" ו"אחד שיודע".

במקרה הפחות טוב - המחשב עובד מאוד לאט ומגיב באיטיות לכל פקודה. איטיות שאינה אופיינית למחשב מסוגו. ניסיונות לפתור את הבעיה (הרי אי אפשר לאכזב את הילד) באמצעים פשוטים ומיידיים כגון פינוי שטח אחסון בכונן הקשיח, ביצוע איחוי דיסק, והתקשרות ל "אחד שמבין" ו"אחד שיודע". המחשב מחובר לאינטרנט דרך נתב אליו מחובר מחשב נוסף (ילד אחר, הורים) שלאחרונה הפך למאוד איטי באינטרנט, האינטרנט כ"כ איטי שהגלישה כבר בלתי נסבלת.

במקרה הכי פחות טוב - המחשב עובד מאוד לאט ומגיב באיטיות לכל פקודה. לא רק שהאיטיות אינה אופיינית למחשב מסוגו, הודעות על וירוסים שהתגלו במחשב מופיעות מדי פעם כאשר הן מלוות בהודעות עוקבות על כישלון ניסיון הסרת הווירוס. ניסיונות בלתי מקצועיים לפתור את הבעיה יניבו מאומה פרט לילד כועס ומאוכזב והורה עייף וחסר סבלנות.. התקשרות ל "אחד שמבין" ו"אחד שיודע" במצב הזה גם היא חסרת תועלת כיוון שמדובר בתהליך יותר ארוך ומורכב מלנסות פתרונות פשוטים יותר.

איך ולמה זה קורה?
בכדי לספק הסבר מפורט על איך ולמה יש צורך במאמר נפרד המוקדש לנושא זה בלבד. במאמר זה נסתפק במתן הסבר כללי יותר. כמו שודאי שמתם לב, המאמר מתייחס למחשבי ילדים ו/או מחשבים בהם משתמשים גם הילדים. ילדים חיים בתוך עולם הרבה יותר פשוט ותמים מזה של המבוגרים, בעולם שלהם יש הרבה יותר תמימות והרבה פחות חשדנות כלפי האחר. בנוסף, בארצנו הקטנטונת מרבית הילדים מתאפיין באי ידיעת והבנת השפה האנגלית. כיצד האספקט הפסיכולוגי והגיאוגרפי קשורים לעניינו? האספקטים האלה הם מה שהופך את הילדים לקהל היעד העיקרי עבור "זאבי הענק" המחפשים קורבנות ברשת.

כסף, כסף, כסף
אם עדיין לא הבנתם, הכוח המניע את גלגלי האינטרנט הוא כסף ופרסום. ואם אינכם יודעים זאת עדיין, הסיומת COM המשמשת אתרי אינטרנט כה רבים ברחבי העולם מייצגת את המילה Commercial שפירושה "מסחרי" בשפה האנגלית. כלומר, הסיומת com מיועדת לשימוש של אתרים מסחריים.

האינטרנט משרת מיליארדי אנשים באופן יומיומי. ועשרות אלפי עסקים ברחבי העולם מתאמצים מאוד להגיע ללקוחות פוטנציאליים רבים ככל האפשר. להביא כמה שיותר לקוחות לצפות במוצרים שהם מוכרים או בשרותים שהם מספקים כדי להרוויח יותר כסף.

כיצד יכול בעל עסק בקצה השני של כדור הארץ להגיע לחשיפה עולמית דרך האינטרנט? ע"י פנייה לחברות המתמחות בפרסום ושיווק על גבי רשת האינטרנט, וישנן עשרות אלפי חברות המתיימרות להיות מומחיות בשיווק ופרסום בינלאומי באינטרנט. מיותר לציין שלא כולן אמינות, איכותיות ובטח לא מומחיות מובילות בתחומן.

ישנן דרכים רבות לקדם עסק באינטרנט, אחת מהן היא גיוס "Affiliates" שהם למעשה סוכני מכירות אינטרנטיים. הם מפרסמים מוצרים ושרותים ייעודיים באתרים שלהם או באמצעים אחרים תמורת עמלת מכירות או מחיר קבוע. גם חברות פרסום ושיווק רבות משתמשות בסוכני מכירות כאלה לספק את החשיפה והשיווק עליהם משלם הלקוח.

איך זה קשור למחשב שעובד לאט?
לא כל חברות הפרסום והשיווק באינטרנט הן חברות מכובדות בעלות מוניטין ללא דופי. לצערנו, דווקא ההיפך הוא הנכון. ישנן חברות רבות אשר משתמשות בטקטיקות שיווק אגרסיביות ופולשניות. כאשר כל מה שמנחה אותן הוא להרוויח כמה שיותר כסף בכמה שפחות זמן ולא שום דבר אחר. דבר זה נכון גם לגבי סוכני מכירות אינטרנטיים רבים. לחברות ולסוכני מכירות האלה יש גם ידע ויכולת טכנולוגית, והמון המון נחישות. בכדי להרוויח כסף רב הם שולחים כמויות עצומות של דואר זבל ("ספאם") לכל כתובת דואר אלקטרוני שהם מצליחים להשיג, אך הדואר האלקטרוני הוא ברובו המכריע בשימוש המבוגרים. אז מה יעשה נוכל רודף בצע וחסר ערכים? יחפש טרף קל שהוא קהל יעד תמים שאינו חשדני במיוחד, האם יש כזה קהל בעולם? בודאי!!! הילדים!!! ישנם מיליוני ילדים ובני נוער בעולם שמשתמשים במחשב באופן קבוע באופן יומיומי.

איך מרוויחים כסף על חשבון ילדינו?
פשוט מאוד! עורכים כמה מחקרי שוק שמגלים כי ילדים בכל העולם מחפשים:
דברים שהם בחינם, מכיוון שאין להם יכולת ואמצעים לשלם (הם בכל זאת רק ילדים).
משחקים, ילדים אוהבים לשחק (גם אנחנו אהבנו כשהיינו ילדים).
שומרי מסך, תוכנות קלות משקל המוסיפות שומרי מסך לאלו הקיימים כברירת מחדל
מקימים אתרי אינטרנט רבים עבור ילדים עם עשרות משחקים ושומרי מסך להורדה בחינם (המשחקים ושומרי המסך עברו כמובן "השתלה" של תוכנות פרסום ו/או סוסים טרויאניים קודם לכן), וכאן מסתיימת העבודה. מה עם כל השאר? את כל השאר, יעשו כבר הילדים בעצמם ובהצלחה מרובה:
הם ימצאו את האתר במנועי חיפוש, יקבלו קישור מחבר או בפורום ילדים או כל אמצעי אחר ויבואו בהמוניהם להוריד משחקים ושומרי מסך בחינם.
הם יפעילו את הקבצים בעצמם ויאפשרו להם לנטרל את מנגנון האנטי ווירוס.
הם ירצו לשתף את החברים שלהם ב"שומרי המסך המדליקים" שהם הורידו ויעבירו אליהם את הקובץ או ישלחו להם קישור אל האתר.
הקבצים שהורדו והופעלו ע"י הילדים מתוכנתים להסתיר את עצמם ו"להתחיל לעבוד" (כלומר: לייצר כסף עבור אלו שכתבו אותם). וזה בדיוק מה שיקרה. יש לשים לב שלא מדובר בווירוס זדוני שמטרתו לגרום נזק רב למחשב ולהפסקת פעולתו התקינה אלא להיפך, מטרת קבצים אלה היא שהמחשב ימשיך לעבוד ולהיות מחובר לאינטרנט בכדי לייצר כסף עבור יוצרם. פעולות אופייניות שונות שהקבצים עשויים לבצע יהיו:
שימוש בחיבור האינטרנט של המחשב לשליחת דואר זבל (מנחשים לאיזו מטרה? כמובן, $$$).
שימוש בחיבור האינטרנט של המחשב וניטרול האנטי ווירוס או חלק ממנגנון ההגנה של המחשב להורדת והתקנת תוכנות נוספות שייצרו עוד כסף עבור הכותב.
"חטיפת הדפדפן" – שינוי הגדרות הדפדפן ופתיחת חלונות אינטרנט עם פרסומות מבלי שהדפדפן הופעל. במחשבים שאינם מחוברים בקביעות לאינטרנט, עשויה להופיע לפתע בקשת חיוג.
כיצד מייצרות התוכנות כסף עבור הכותב? חלק מהן שולחות נתונים לאתר האינטרנט של הלקוח הסופי (בעל העסק בקצה השני של כדור הארץ, זוכרים?) שנראים כאילו הגיע מבקר לאתר. חלק אחר מתקין במחשב שלל תוכנות נלוות שכותב הקבצים הזדוניים מקבל תשלום על כל התקנה שלהם. תוכנות נלוות כאלה כוללות למשל כאלה המציגות את מזג האוויר במקומות שונים בעולם, סרגלי כלים מיותרים לדפדפן, תוכנות המשנות את רקעי שולחן העבודה של המחשב וכולי. הקבצים הזדוניים שהילד הוריד והפעיל יכולים לבצע עוד מגוון רחב של פעולות שלא כאן המקום לפרטן מפאת קוצר היריעה.

סיכום ודרכי התגוננות
הצעת קבצי תכנים (משחקים, שירים, שומרי מסך ועוד) לילדים ובחינם, מושכת ילדים בכל רחבי העולם להוריד את הקבצים ולהפעיל אותם בתום לב מבלי לחשוד ולחשוש. ולכן המציאות היא שמעט מאוד מחשבים אשר בשימוש ילדים נמצאים לא נגועים בקבצים מסוג זה.

למרות שמטרת הקבצים אינה לקלקל את המחשב ולמנוע ממנו לפעול באופן תקין, בעת כתיבתם לא הושם דגש על תאימות מלאה למערכת ההפעלה ולתוכנות אחרות הפועלות ברקע ולפיכך הן אולי לא ישביתו את המחשב לחלוטין אך בהחלט עשויות לשבש את פעולת המחשב (ולרוב הן באמת גורמות לשיבושים רבים).

נקודה חשובה נוספת היא שקבצים רבים מסוג זה, מתוכנתים לנטרל בראש ובראשונה את האנטי ווירוס בכדי שלא יפריע למכונת הכסף של הכותב. אז נכון, מטרת הקבצים אינה להשבית את המחשב אך עצם ניטרולה של תוכנת האנטי-ווירוס הופך את המחשב לפגיע בפני ווירוסים ולמחשב אשר הן תפקודו והן המידע המאוחסן בו נמצאים ברמת סיכון גבוהה מאוד.

מלחמת התשה מתנהלת בנושא הזה כבר שנים, אך עדיין לא נמצא פתרון הולם מכיוון שככל שמשתכללות שיטות ההגנה, כך משתכללות גם שיטות התקיפה.
בינתיים, כדאי וניתן להתגונן לפחות באופן חלקי באמצעות תוכנות לסריקת ואיתור תוכנות פרסום וריגול כגון Spybot ו Ad Aware. והקפדה על שימוש בתוכנת אנטי-ווירוס עדכנית ומעודכנת.
אם אינכם יודעים להתקין ו/או להשתמש בתוכנות אלה, פנו אל איש המחשבים שלכם ובקשו שיגיע להתקין ולהסביר לכם על התוכנות. התקנת התוכנות ומתן הדרכה על השימוש העצמאי בהן אינו אורך זמן רב ויעלה לכם הרבה פחות מביקור טכנאי מחשבים בדיעבד לתיקון נזק שיכול להיות גדול אפילו מעבר לעלות התיקון עצמו (אם מחשבכם "נפרץ" ונגנבו נתונים וסיסמאות חשובים למשל).

מאיר הינו איש מחשבים ואינטרנט בעל וותק של מעל עשר שנים בתחומי מחשוב מגוונים, כולל הדרכה במכללת ההיי-טק "סיוון". מאיר הוא מנכ"ל "פלטינום פתרונות מחשוב ואינטרנט" חברה המספקת מגוון רחב של פתרונות ושרותי מחשוב ואינטרנט לעסקים, ארגונים ולקוחות פרטיים.
טכנאי מחשבים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב