דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארץ אוכלת ניצוליה 

מאת    [ 07/12/2005 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 4583 פעמים ]

הידעת?! יד-ושם, הגוף הגדול ביותר בארץ לעניין השואה, אינו אחראי על שיפוץ ושיקום מצבות לזכרם של הנספים? לפני כחצי שנה פניתי אל עמותת 'יד-ושם' בכדי לידע אותם על מצבות השוכנות בבית העלמין בבת-ים לזכרם של הנספים, וכי חלקן שבורות, מלוכלכות ובקיצור מצבן בכי-רע. אלא שהעמותה אמרה שאיננה אחראית על כך. חלילה, אינני מעמיד אותם לדין, הרי אי אפשר להפיל את כל העבודה על גוף אחד, אלא שכאן מדובר בגוף הגדול ביותר ואף אפשר לומר הראשי.

סבתא שלי, כמו אלפי ניצולים, המשיכה את החיים שלה כאן בישראל במדינת היהודים. היא אפילו התחתנה כדי שתוכל לעלות לארץ. סבתא שלי נשארה בלי משפחה כלל. מידי שנה אני לוקח אותה לבית העלמין בבת-ים בכדי שתדליק נר-נשמה על אבן שכתוב את שמו של הכפר בו היא התגוררה. האבן הזו, היא כל מה שנשאר לה בכדי להתאבל.

השבוע החליטה ועדת-משנה כי נכסי הנספים מהשואה יחולקו גם לעמותות ומוסדות שהעוסקות בנושא. אם יש רגעים שקטים בחייה של סבתי, אלו הרגעים בהם היא יכולה להרשות לעצמה לקנות לי בגדים, ממתקים וכשהייתי קטן היו אלה גם משחקים. סבא וסבתא שלי לא קיבלו מענק עלייה כשהגיעו לארץ. הם התגוררו בפחונים והיו צריכים לעבוד את האדמה ולהתקדם לאט לאט. הם סלח-שבתי האמיתי! בשבילם, לקנות לי מתנה היה עולם ומלואו. לקנות מתנה לדור השלישי היה כמו לקנות חיים חדשים או פשוט להמשיך את הקיימים.

היום, כולם כבר יודעים שבקרוב לא יישאר ולו ניצול אחד. כספים מנכסי השואה ימשיכו ויזרמו לארץ ישראל ללא כל בעיה. קשה לי להבין כיצד יד-ושם מקימה מבנה חדש להנצחת השואה, אבל מתייחסת לנספים כאילו הם כבר חלפו מהעולם. כיצד הם יכולים להרשות לעצמם להתמודד על כסף ששיך לאותם אנשים שהם אמורים להנציח את שמם בכבוד והם רק רומסים אותו... למה? למה הם בונים מבנים חדשים בשטחם הפרטי, ואילו לשפץ את המצבות אותן פוקדים אחרוני הניצולים מידי שנה, הם לא משפצים? למה?

נמאס לי לשמוע מפתיחת סניף נוסף לעמותה לזכר השואה. נמאס לי לשמוע על עוד אירוע השקה בעלות של מיליונים לזכרם. הרי כעת ישנו כסף שיוכנס ישירות לחשבונם של אותם אנשים שסבלו ואשר את סבלם לעולם לא נדע. ודווקא ביום הזה, אותם גופים שאמורים לקחת אותם תחת כנפיהם ולהגן עליהם, עושקים אותם. זהו היום, בו יש לנו ואולי את הזכות האחרונה לתת להם ערך מוחשי על אובדן של הערך הרגשי שלעולם לא יחזור. ודווקא ביום הזה, דווקא ברגעים האחרונים שיש לנו את הסיכוי לסיום בכבוד, אנחנו הורסים הכל.

סבתא שלי תמשיך לחיות בכבוד. מאז הפחונים כול משפחתי רכשה דירות בבעלותן והכסף הזה לא ישנה מהומה בחייה של סבתי יותר. היא לפעמים לא זוכרת איפה היא הניחה את השלט לטלוויזיה או מה היא רצתה לעשות במטבח או איפה היא שמה את הארנק, אבל את מה שעבר עלייה בילדותה ובהגיעה אל ארץ ישראל היא לעולם לא תשכח. שום כסף לא ישפר את ההרגשה והטעם שבפה מאותם ימים נוראיים. אני דור שלישי לשואה. אחת הסיבות שהתגייסתי לצבא היתה בשביל להראות לדור הראשון שאנחנו כאן ואנחנו נשארים כאן! אבל היום אני מתבייש. מתבייש בארץ שלי שאוכלת את ניצוליה. סליחה דור ראשון.
ארז זוננשיין חיי ועובד בתחום האינטרנט משנת 1998. כתבותיו מתפרסות בעיתונות הדיגיטלית והמודפסת.
http://www.seo-site.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב